Gå til innhold

Innreise USA og ESTA--forvirret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Trenger noe hjelp her. Meg og mannen har tenkt oss til USA om ei ukes tid og besøke gamle bekjente. Skal bo hos dem hele oppholdet (rundt 12 dager)

Vi har begge maskinlesbare pass, men har ikke vært i statene siden 1997 og mye har forandret seg mtp innreisen.

Var inne på ESTA og skjønte ikke bæret...uff...et dette noe som skal behandles eller bare for å få info om de som kommer til USA? Blir en "klarert" med en gang eller må en vente på svar? Hvor mye koster det ca?

Må flybillettene bestilles på forhånd eller kan det gjøres etterpå?

Takknemlig for hjelp. :)

Anonymous poster hash: 0715b...c87
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koster vel 30-40 kroner tror jeg det var, husker ikke helt, men det var ikke mange kronene.

Den godkjennes innen ca 10 minutter, så lenge dere ikke svarer at dere har begått grove lovbrudd, da blir det behandlingstid.

Dere fyller inn pass info, svarer på noen spørsmål og skriver inn første adresse dere blir å bo på i usa.

AnonymBruker
Skrevet

ESTA gir deg autorisasjon til innreise i USA. Den blir som regel godkjent innen 72 timer med mindre dere har begått lovbrudd e.l. som gjør at dere da må søke visum via ambassaden (som tar mye lenger tid). ESTA er gyldig i 2år (Skal dere reise igjen til neste år så trenger dere derved ikke ny ESTA)

Dere fyller ut navn, adresse, passnr, hvor dere skal bo i USA, hvilket flyselskap dere reiser med, byen dere flyr fra og flight nummer osv (meget enkle spm) og så betaler dere et gebyr på $14.

Her er det utfyllende info om ESTA:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_no.htm

Anonymous poster hash: c082e...469
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to.

Det var veldig enkelt nå jeg først satte meg inn i det.....og fant det på norsk, ikke minst. ;)

Gjest Magdalene
Skrevet

Takk for svar begge to.

Det var veldig enkelt nå jeg først satte meg inn i det.....og fant det på norsk, ikke minst. ;)

Pass på at du går på direktesiden, ikke vi noen firmaer som tar masse penger for det.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Sitter her og skal til å fylle ut ESTA, men er litt forvirret når det gjelder navn...

Det står at man kun skal fylle inn fornavnet i fornavnsfeltet, og ikke ha med mellomnavnet (som også står under "fornavn" i passet mitt. Blir det da riktig?

Jeg ser det står "Skriv inn fornavnet ditt slik det framkommer på passet i feltet for fornavn. Mellomnavnet skal ikke skrives inn i dette feltet" og "Skriv inn familiens etternavn slik det framkommer på passet i Etternavn feltet"denne siden, men synes det er rart om mellomnavnet mitt skal utelates helt på søknaden, og at det da ikke blir klin likt som i passet...

Jeg er så redd for å gjøre feil, for da vi sist reiste til USA i 08 (før ESTA), hadde pappa uten å tenke seg om ført opp mellomnavnet til meg og søsteren min som etternavn da han bestile flybillettene (slik at det stemte ikke overens med det som står i passet vårt). Det ble heldigvis oppdaget da vi mellomlandet på Island, og vi fikk rettet det opp der. Ellers kunne vi fort ha blitt nektet innreise, fikk vi høre.

Anonymous poster hash: 3e9dc...d02
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å ringe ambassaden?

Sånn jeg tolker det, så ber de kun om første fornavn og 1 etternavn.

Du bør dog dobbeltsjekke med noen som jobber med dette til daglig.

Anonymous poster hash: 39b2e...63c
Skrevet

Sitter her og skal til å fylle ut ESTA, men er litt forvirret når det gjelder navn...

Det står at man kun skal fylle inn fornavnet i fornavnsfeltet, og ikke ha med mellomnavnet (som også står under "fornavn" i passet mitt. Blir det da riktig?

Jeg ser det står "Skriv inn fornavnet ditt slik det framkommer på passet i feltet for fornavn. Mellomnavnet skal ikke skrives inn i dette feltet" og "Skriv inn familiens etternavn slik det framkommer på passet i Etternavn feltet"denne siden, men synes det er rart om mellomnavnet mitt skal utelates helt på søknaden, og at det da ikke blir klin likt som i passet...

Jeg er så redd for å gjøre feil, for da vi sist reiste til USA i 08 (før ESTA), hadde pappa uten å tenke seg om ført opp mellomnavnet til meg og søsteren min som etternavn da han bestile flybillettene (slik at det stemte ikke overens med det som står i passet vårt). Det ble heldigvis oppdaget da vi mellomlandet på Island, og vi fikk rettet det opp der. Ellers kunne vi fort ha blitt nektet innreise, fikk vi høre.

Skriv akkurat som det står i passet. Står for- og mellomnavn som fornavn i passet, så skriver du dette også inn i ESTA skjemaet. Jeg har selv dobbelt etternavn hvor første faktisk står som fornavn i passet, så da forholder jeg meg til det i alle tilfeller der det kreves nøyaktige passopplysninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å advare, men jeg opplevde at en jeg reiste med fikk godkjent ESTA-søknaden men ved innsjekk på flyplassen var den endret til "ikke godkjent". Det var ikke noe rulleblad inne i bildet heller.

Anonymous poster hash: 6aaba...99a
AnonymBruker
Skrevet

Skriv akkurat som det står i passet. Står for- og mellomnavn som fornavn i passet, så skriver du dette også inn i ESTA skjemaet. Jeg har selv dobbelt etternavn hvor første faktisk står som fornavn i passet, så da forholder jeg meg til det i alle tilfeller der det kreves nøyaktige passopplysninger.

Ja, det er det jeg har tenkt jeg også, og slik jeg fylte ut navneinformasjonen da jeg bestilte flybillettene. Både mitt fornavn og mellomnavn står som "fornavn" i passet. Og det er slik jeg vil fylle ut ESTA-søknaden også. Men jeg blir forvirret når den online-hjelpen til ESTA skriver at mellomnavnet ikke skal skrives i dette feltet under "fornavn" (selv om det er med som fornavn i passet, som sagt). Jeg kan ikke skjønne at det skal være riktig, at skjemaet og passet ikke skal stemme overens, hvis jeg dropper mellomnavnet som de vil ha meg til å gjøre. (På "etternavn" derimot skriver de jo at man skal følge passinformasjonen.)

Gah. Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig....

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det jeg har tenkt jeg også, og slik jeg fylte ut navneinformasjonen da jeg bestilte flybillettene. Både mitt fornavn og mellomnavn står som "fornavn" i passet. Og det er slik jeg vil fylle ut ESTA-søknaden også. Men jeg blir forvirret når den online-hjelpen til ESTA skriver at mellomnavnet ikke skal skrives i dette feltet under "fornavn" (selv om det er med som fornavn i passet, som sagt). Jeg kan ikke skjønne at det skal være riktig, at skjemaet og passet ikke skal stemme overens, hvis jeg dropper mellomnavnet som de vil ha meg til å gjøre. (På "etternavn" derimot skriver de jo at man skal følge passinformasjonen.)

Gah. Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig....

Altså, instruksjonene på søknaden er klare, men vanlig logikk er også rimelig klar. Igjen ville jeg forsøkt en telefon til ambassaden.

Anonymous poster hash: 39b2e...63c

Skrevet

Jeg har alltid skrevet begge fornavn (navn nummer to heter jo middle name i USA, men det står jo ikke slik i passet). Når jeg tenker meg om, står det samme i visumet jeg fikk fra ambassaden, så jeg hadde valgt å skrive slik det står i passet. Har søkt ESTA på vegne av andre før, og har da tatt mellomnavn (altså skrevet "Andreas Berg" som fornavn og Jensen som etternavn). Kan jo ikke gå galt så lenge passet viser det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...