AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Må skrive anonymt, og håper på respons! Jeg møtte venninnen min som 20-åring, for tjue år siden. Jeg hadde da bodd i Oslo i noen år (er fra Asker og flyttet på hybel pga skole). Venninnen min var da preget av et barn,-og ungdomsliv med narkomane foreldre. Og besteforeldre. Hun kom til Oslo etter et brutt forhold med en eldre narkoman. Hun visste allerede da at jeg ikke liker narko, men hun innrømmet i ettertid at hun brukte det i skjul. Så ble hun gravid med ham. Jeg reiste mye. For noen år siden da hun fikk pc, begynte løgnene. Jeg stusset litt, men tenkte hun ville vise en annen side på fb osv. Vi har hatt telefonkontakt og vært helger sammen opp gjennom årene. Hun røyker hasj,noe jeg ikke bryr meg med,-hun er aldri sånn plagsomt/synlig ruset! Nå besøkte jeg henne i helgen, og hele livshistorien er forandret! Hun har "glemt"oppveksten sin og lyver om et fantastisk barndomshjem med blomster og idyll. Når jeg "rettet"på henne ble hun rett ut rasende! Er hun blitt lystløgner, ellerer dette resultat av hasjrøyking?? Hun jugde om så mye mens hun så meg rett i øynene?! Om store berømtheter hun har møtt osv. Det var så surrealistisk, for det så ut til at hun trodde det selv. Og hun burde vite jeg vet bedre! Hun var innlagt på psykriatisk i en periode for to år siden. Nå pynter hun på det også og skylder på spisevegring. Selv om jeg husker hvor fjern hun var psykisk. Noen som har ide om hvor alvorlig dette er? Jeg føler meg litt rådvill her. Håper inderlig noen skjønner?Anonymous poster hash: 794d3...b41
Medusa13 Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Høres mer ut på meg som om det har bikka over. Om det skyldes dop eller andre ting er vanskelig å si, men det er tydelig at hun har mistet bakkekontakten og befinner seg i en helt annen virkelighet enn den ekte. Hun har åpenbart hatt et jævli liv, og grensa for hva hun er i stand til å tåle høres ut til å være nådd. Det er nok desverre fint lite du kan gjøre, for det høres ikke ut som om hun vil forstå. Eller er i stand til å forstå.. Og ja, det høres veldig, veldig alvorlig ut. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Høres mer ut på meg som om det har bikka over. Om det skyldes dop eller andre ting er vanskelig å si, men det er tydelig at hun har mistet bakkekontakten og befinner seg i en helt annen virkelighet enn den ekte. Hun har åpenbart hatt et jævli liv, og grensa for hva hun er i stand til å tåle høres ut til å være nådd. Det er nok desverre fint lite du kan gjøre, for det høres ikke ut som om hun vil forstå. Eller er i stand til å forstå.. Og ja, det høres veldig, veldig alvorlig ut. Takk for svar! Såpass ja. Jeg var redd for det. Hun har ingen venner igjen fordi de vil ikke "se henne som hun er". Kan jo noe psykologi, men teori blir noe annet når en opplever ting i praksis. Vil ikke svikte henne, men hun gjør også meg mer spennende enn jeg er. Som om jeg ikke er bra nok som jeg er. Vanskelig. Anonymous poster hash: 9ad68...7ed
Medusa13 Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Det var garantert ikke spisevegring hun var innlagt for den gangen Denne her artikkelen er tung, men hovedpoenget er at det er en klar sammenheng mellom traumer i barndommen og utvikling av psykoser http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=323856&a=2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Det var garantert ikke spisevegring hun var innlagt for den gangen Denne her artikkelen er tung, men hovedpoenget er at det er en klar sammenheng mellom traumer i barndommen og utvikling av psykoserhttp://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=323856&a=2 Takk! Anonymous poster hash: 9ad68...7ed
Betasuppe Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Hva skjedde med ungen oppi alt dette? Forbaska idiotisk å få unge oppi det her
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Du bør kontakte fastlegen hennes og fortelle at du er bekymret. Anonymous poster hash: 78240...6c6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Takk for svar dere! Toppet seg i dag da jeg sa jeg var bekymret, og hun klikket helt da jeg sa jeg kom til å ringe legen hennes. To timer etter kom meld på telefon :-gjør det du må. Tydeligvis vil hun ha hjelp. Håper hun blir seg selv igjen. Så ubehagelig dette er.Anonymous poster hash: 9ad68...7ed 2
Gjest Chloe87 Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Det virker som det har tiltet for henne. Rusmisbrukere er mestre på å juge og dette har jeg opplevd med dem som "bare" røyker hasj også. Hasj gjør noe med personligheten til folk som all annen rus. Når hun skriver "gjør det du må" så hadde jeg tatt det som en bekreftelse på at hun faktisk VIL ha hjelp og det hadde jeg tatt som et bra tegn.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Ja... er takknemlig for respons her! Blir jo veldig usikker når en person blir så annerledes. Tror hun vil ha hjelp ja. Fikk meld nå om at hun må få viklet seg ut av ting. Er ikke bra dette. Håper hun kan og vil lande.Anonymous poster hash: 9ad68...7ed
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 Må skrive anonymt, og håper på respons! Jeg møtte venninnen min som 20-åring, for tjue år siden. Jeg hadde da bodd i Oslo i noen år (er fra Asker og flyttet på hybel pga skole). Venninnen min var da preget av et barn,-og ungdomsliv med narkomane foreldre. Og besteforeldre. Hun kom til Oslo etter et brutt forhold med en eldre narkoman. Hun visste allerede da at jeg ikke liker narko, men hun innrømmet i ettertid at hun brukte det i skjul. Så ble hun gravid med ham. Jeg reiste mye. For noen år siden da hun fikk pc, begynte løgnene. Jeg stusset litt, men tenkte hun ville vise en annen side på fb osv. Vi har hatt telefonkontakt og vært helger sammen opp gjennom årene. Hun røyker hasj,noe jeg ikke bryr meg med,-hun er aldri sånn plagsomt/synlig ruset! Nå besøkte jeg henne i helgen, og hele livshistorien er forandret! Hun har "glemt"oppveksten sin og lyver om et fantastisk barndomshjem med blomster og idyll. Når jeg "rettet"på henne ble hun rett ut rasende! Er hun blitt lystløgner, ellerer dette resultat av hasjrøyking?? Hun jugde om så mye mens hun så meg rett i øynene?! Om store berømtheter hun har møtt osv. Det var så surrealistisk, for det så ut til at hun trodde det selv. Og hun burde vite jeg vet bedre! Hun var innlagt på psykriatisk i en periode for to år siden. Nå pynter hun på det også og skylder på spisevegring. Selv om jeg husker hvor fjern hun var psykisk. Noen som har ide om hvor alvorlig dette er? Jeg føler meg litt rådvill her. Håper inderlig noen skjønner?Anonymous poster hash: 794d3...b41 Det høres underlig ut.... Men nå får jeg ikke inntrykk av at du kjenner henne veldig godt personlig, slik du beskriver kontakten dere har hatt. Kan det tenkes at det ene ikke utelukker det andre? Livet hennes kan ha inneholdt ulike ting på ulike tidspunkter, og det hun forteller kan alt være sant, mener jeg- bare preget av at hun nå har valgt å fokusere på de positive minnene hun også har. F.eks. kan hun da både ha vokst opp med foreldre som ruset seg, men samtidig var opptatt av fasade og lage det trivelig hjemme? Hun kan naturligvis også ha møtt og blitt kjent med en del berømte mennesker avhengig av typen kjendis det er snakk om, særlig hvis hun bor i sentrale strøk i Oslo. De som tror dette er så utrolig rart er de jeg synes det er verd å stusse over . Anonymous poster hash: 57810...f74
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Det var garantert ikke spisevegring hun var innlagt for den gangen Denne her artikkelen er tung, men hovedpoenget er at det er en klar sammenheng mellom traumer i barndommen og utvikling av psykoser http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=323856&a=2 Gud bedre! Uten noe psykologfaglig bakgrunn som gjør at du kan forstå slik forskning riktig, så bør du i det minste ha vett nok til å ikke linke til slike rapporter...! De aller, aller færreste med traumer i barndommen får psykoser overhodet. Kun noen få prosent av befolkningen vil noen gang oppleve dette. Og en stor andel av dem med psykoser har ikke verre traumer enn andre i barndommen, men kan oppleve at psykose utløses alene av f.eks. hasjmisbruk eller fødsel for den saks skyld. Til opplysning så er det absolutt ingenting av det du har sagt til nå som tyder på at venninnen din har en psykose TS. Men utdyp gjerne mer om hva hun lyver om og hva annet som eventuelt skurrer. Anonymous poster hash: 57810...f74 1
Apehjerne Skrevet 1. april 2014 #13 Skrevet 1. april 2014 Gud bedre! Uten noe psykologfaglig bakgrunn som gjør at du kan forstå slik forskning riktig, så bør du i det minste ha vett nok til å ikke linke til slike rapporter...!De aller, aller færreste med traumer i barndommen får psykoser overhodet. Kun noen få prosent av befolkningen vil noen gang oppleve dette. Og en stor andel av dem med psykoser har ikke verre traumer enn andre i barndommen, men kan oppleve at psykose utløses alene av f.eks. hasjmisbruk eller fødsel for den saks skyld. Til opplysning så er det absolutt ingenting av det du har sagt til nå som tyder på at venninnen din har en psykose TS. Men utdyp gjerne mer om hva hun lyver om og hva annet som eventuelt skurrer. Anonymous poster hash: 57810...f74 Eeh? Du virker ikke helt oppdatert selv for å si det sånn. Misbruk,både fysisk og psykisk kan så absolutt utløse psykoser
Apehjerne Skrevet 1. april 2014 #14 Skrevet 1. april 2014 Men er enig i at det ikke høers ut som venninna er i psykose
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #15 Skrevet 1. april 2014 Skulle jeg ha mistenkt noe ut fra beskrivelsen din, så ville jeg nok heller ha mistenkt at hun er manisk eller har tatt noe helt annet en hasj. Men begge deler kan også være helt feil, det er umulig å si uten mye mer informasjon. Jeg ville nok ha spurt henne en del spørsmål direkte om jeg var deg, for å bedre forstå om det er det ene eller andre. Siden hun selv i det siste svaret ditt ser ut til å insinuere at hun vil godta hjelp, så er hun muligens også ærlig mot deg slik at hun kan bli sikker på at du ordner rett type hjelp. Anonymous poster hash: 57810...f74
Medusa13 Skrevet 1. april 2014 #16 Skrevet 1. april 2014 Gud bedre! Uten noe psykologfaglig bakgrunn som gjør at du kan forstå slik forskning riktig, så bør du i det minste ha vett nok til å ikke linke til slike rapporter...! De aller, aller færreste med traumer i barndommen får psykoser overhodet. Kun noen få prosent av befolkningen vil noen gang oppleve dette. Og en stor andel av dem med psykoser har ikke verre traumer enn andre i barndommen, men kan oppleve at psykose utløses alene av f.eks. hasjmisbruk eller fødsel for den saks skyld. Til opplysning så er det absolutt ingenting av det du har sagt til nå som tyder på at venninnen din har en psykose TS. Men utdyp gjerne mer om hva hun lyver om og hva annet som eventuelt skurrer. Anonymous poster hash: 57810...f74 så les artikkelen fra norsk psykologforening da, så ser du at det dreier seg om litt mer enn noen få prosent. Hvis du klarer å forstå teksten da
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #17 Skrevet 1. april 2014 Eeh? Du virker ikke helt oppdatert selv for å si det sånn. Misbruk,både fysisk og psykisk kan så absolutt utløse psykoser Nå skriver for det første ikke TS noe om misbruk. Traumer er dessuten noe langt mer enn fysisk eller psykisk misbruk. De aller fleste voksne mennesker har enkelte traumer fra oppveksten i form av mobbing, dødsfall i familien, rusmisbruk hos foreldrene, psykisk sykdom hos foreldrene, skilsmisse, vold, seksuelt misbruk, psykisk vold, husbrann, eller annet. Og ja, misbruk kan medvirke til at en psykose utvikles. Men faktum er at det likevel er svært sjelden at mennesker med traumatiske opplevelser utvikler en psykose, mer enn 90- 95 % av dem med større traumer i bagasjen vil likevel aldri oppleve en psykose. Anonymous poster hash: 57810...f74
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #18 Skrevet 1. april 2014 så les artikkelen fra norsk psykologforening da, så ser du at det dreier seg om litt mer enn noen få prosent. Hvis du klarer å forstå teksten da Vel. Jeg har utdannelse på området i motsetning til dere, så det har jeg ikke noe problem med. Dere ser derimot ikke ut til å helt forstå hvordan dere kan tolke samfunnsvitenskapelige forskningsresultater. 1. Psykoser har lav prevalens i det hele tatt (er sjeldne). 2. Ja, traumer medfører noe økt risiko for å utvikle en psykose. 3. MEN en økning på 240 % betyr likevel at istedenfor et snitt på 1 av 100 som får en psykose, så vil mellom 2 og 3 av 100 få en psykose dersom de har sterke traumer i bagasjen. Hos enkelte kan dette være midlertidig- et symptom som enkelte med PTSD opplever- og de fleste med PTSD erklæres friske igjen noen år etter at traumene har opphørt. De aller fleste med sterke traumer i bagasjen vil aldri oppleve en psykose, og de fleste med PTSD vil aldri få en psykose. Anonymous poster hash: 57810...f74
Medusa13 Skrevet 1. april 2014 #19 Skrevet 1. april 2014 Vel. Jeg har utdannelse på området i motsetning til dere, så det har jeg ikke noe problem med. Dere ser derimot ikke ut til å helt forstå hvordan dere kan tolke samfunnsvitenskapelige forskningsresultater. 1. Psykoser har lav prevalens i det hele tatt (er sjeldne). 2. Ja, traumer medfører noe økt risiko for å utvikle en psykose. 3. MEN en økning på 240 % betyr likevel at istedenfor et snitt på 1 av 100 som får en psykose, så vil mellom 2 og 3 av 100 få en psykose dersom de har sterke traumer i bagasjen. Hos enkelte kan dette være midlertidig- et symptom som enkelte med PTSD opplever- og de fleste med PTSD erklæres friske igjen noen år etter at traumene har opphørt. De aller fleste med sterke traumer i bagasjen vil aldri oppleve en psykose, og de fleste med PTSD vil aldri få en psykose. Anonymous poster hash: 57810...f74 kan du gi meg en link til hvordan posttraumatisk stressyndrom kan føre til at man får forestillinger om en barndom som vedkommende aldri har hatt og at man får fantasier om å ha møtt store berømtheter og lignende forestillinger som ikke har rot i virkeligheten?
Apehjerne Skrevet 2. april 2014 #20 Skrevet 2. april 2014 Nå skriver for det første ikke TS noe om misbruk.Traumer er dessuten noe langt mer enn fysisk eller psykisk misbruk. De aller fleste voksne mennesker har enkelte traumer fra oppveksten i form av mobbing, dødsfall i familien, rusmisbruk hos foreldrene, psykisk sykdom hos foreldrene, skilsmisse, vold, seksuelt misbruk, psykisk vold, husbrann, eller annet. Og ja, misbruk kan medvirke til at en psykose utvikles. Men faktum er at det likevel er svært sjelden at mennesker med traumatiske opplevelser utvikler en psykose, mer enn 90- 95 % av dem med større traumer i bagasjen vil likevel aldri oppleve en psykose. Anonymous poster hash: 57810...f74 Jada vi vet det. Misbruk eller ei så er traumer så mangt. Selvo m det ikke gjelder alle så betyr det ikke at det ikke er en link. De fleste får ikke kreft i strupen av å drikke alkohol men de som får det har gjerne en fortid med mye alkohol. Er ikke alle som røyker som får lungekreft heller men det betyr ikke at røyk ikke er linket opp imot lungekreft. Alle diagnoser kan ha atypiske tegn. Men her hadde karlika rett og du tok feil. Om du dkal begynne å flisespikke så kan de fleste diagnoser ha atypiske tegn. Det er svært individuelt fra person til person hvordan de reagerer i ettertid på traumer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå