Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fylt 40, men har ikke klart å finne et yrke som passer meg. Har jobbet lenge som sekretær, men synes dette er veldig rutinemessig, kjedelig og lite utfordrende. Trodde lenge at jeg egentlig passer med å jobbe med form og farge, og vurderte design, men har egentlig ikke så god selvtillit, dels fordi jeg egentlig ikke driver med noen formingsaktiviteter på fritiden, selv om jeg er av dem som tidligere er blitt regnet som "flink å tegne". Jeg skjønner at det skal mer til enn det, og jeg skjønner at jeg ikke er kreativ. Da jeg så på opptaksprøvene til design- og dekoratørstudier, ble hodet mitt fullstendig tomt, og jeg ville aldri trodd at jeg skulle kunne løse noen av disse oppgavene. Så jeg prøvde ikke en gang.

Så jeg har på en måte slått det fra meg nå. Også fordi jeg er blitt såpass gammel. Og da tenkte jeg kanskje kunsthistorie kunne være et greit "annetvalg", for det er i det minste innen et felt som kan være interessant, selv om jeg kanskje ikke vil synes selve yrket (administrasjon innen kunstsektoren) er topp.

Er det noen andre som har studert kunsthistore, eller noen som har vært i lignende dilemma som meg?

Anonymous poster hash: f4f7c...df7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det året får du dessverre ingenting ut av

• Liker 1
Skrevet

Hva med kunst- og håndverkslærer?

AnonymBruker
Skrevet

Kunsthistorie kunne jeg tenkt meg selv, men det er jo du som må velge hva du vil jobbe med. Og så ville jeg si at du kom til å få pepper her for det valget, og jeg ser det allerede har skjedd.

Anonymous poster hash: 8861c...335
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer kunsthistorie ved uio, og er ferdig til sommeren med bachelor. Det er et studie jeg er blitt utrolig glad i, og jeg synes alt vi lærer er kjempeinteresant. Men det er dessverre ikke noe yrkesrettet studie, og det å få seg jobb kun med utdannelse i kunsthistorie er vel så og si umulig. Dessuten er de aller fleste andre på studie på din alder eller eldre, og det sier vel sitt. Det er et studie de fleste tar fordi det er interessant, de vil lære mer av det, men ikle nødvendigvis jobbe med det.

Jeg er selv bare 22, og jeg skal forhåpentligvis begynne på arkitektur til høsten. Det er noe jeg er kjempeinyeressert i, har lyst til å jobbe med, og ikke minst har mulighet til å få en ganske god betalt jobb uten store problemer. For det er viktig for meg. Og det klarer du ikke med bare kunsthistorieutdannelse.

Jeg begynte på kunsthistorie fordi jeg var interessert i det, og egentlig ikke viste hva annet jeg skulle gjøre. Og jeg har lært utrolig mye interessant, og mye jeg synes er nyttig. Men samtidig er det jo en grunn til at mange ser på det som et tullestudie. For det er egentlig mer selvrealisering enn yrkesrettet studie. Men for all del, jeg har trivdes utrolig godt mine 3 år på Blindern. Men jeg har ikke lært noe som gir meg mange jobbmuligheter.

Anonymous poster hash: 67a0c...ca3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fylt 40, men har ikke klart å finne et yrke som passer meg. Har jobbet lenge som sekretær, men synes dette er veldig rutinemessig, kjedelig og lite utfordrende. Trodde lenge at jeg egentlig passer med å jobbe med form og farge, og vurderte design, men har egentlig ikke så god selvtillit, dels fordi jeg egentlig ikke driver med noen formingsaktiviteter på fritiden, selv om jeg er av dem som tidligere er blitt regnet som "flink å tegne". Jeg skjønner at det skal mer til enn det, og jeg skjønner at jeg ikke er kreativ. Da jeg så på opptaksprøvene til design- og dekoratørstudier, ble hodet mitt fullstendig tomt, og jeg ville aldri trodd at jeg skulle kunne løse noen av disse oppgavene. Så jeg prøvde ikke en gang.

Så jeg har på en måte slått det fra meg nå. Også fordi jeg er blitt såpass gammel. Og da tenkte jeg kanskje kunsthistorie kunne være et greit "annetvalg", for det er i det minste innen et felt som kan være interessant, selv om jeg kanskje ikke vil synes selve yrket (administrasjon innen kunstsektoren) er topp.

Er det noen andre som har studert kunsthistore, eller noen som har vært i lignende dilemma som meg?

Anonymous poster hash: f4f7c...df7

Du er nok langt i fra garantert en administrasjonsstilling med et årsstudium eller en bachelor i kunsthistorie desverre. For det første er det ikke så fryktelig mange administratorstillinger i markedet, for det andre konkurrerer du med mye yngre kandidater som kan ha masse annet kunst - og kulturrelatert å vise til. Jeg tror det studiet er en veldig dårlig investering, og ville i alle fall ikke tatt det annet enn på deltid med full jobb ved siden av. Da får du jo lest på noe som interesserer deg, og samtidig kanskje bedre sjansene dine til jobb i den sektoren du ønsker. Dog, så skriver du jo også at du ikke er sikker på om du ville syntes enn administratorjobb i kultursektoren er så veldig spennende, så da ville jeg nok spart meg selv og potensielle arbeidsgivere bryderiet, og heller skummet gjennom noen bøker på fritiden. Det er nok flust av kjempemotiverte kandidater som sloss om de stillingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...