Gå til innhold

Bleieslutt/pottetrening - tips og råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mai/juni når jenta vår er 2 år tenkte vi å begynne med pottetrening. Det vil si, potta står fremme på badet allerede og hun kan finne på å sette seg på den - både med og uten klær/bleie - men hun verken tisser eller bæsjer i den og sitter sjelden mer enn 5-10 sek av gangen. Hun både tisset og bæsjet i den en periode når hun var 8-10 mnd, men så begynte pappapermen og han var desverre for sløv til å følge opp på dette punktet...

Har dere noen gode tips og råd om bleieslutt/pottetrening? Vi har prøvd å holde henne over toalettet, men det liker hun ikke.

Anonymous poster hash: a1043...e6a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan kanskje være en ide å lage et belønningssystem for det? For eksempel klistremerke for hver gang hun er flink og bruker potte/toalettet. Eller en slags annen belønning som vil funke for dere. Ikke vet jeg, men lykke til!:-)

Skrevet

Følger med her. :) Sønnen min vil en sjeldent gang sitte på potten når jeg spør han, men han hverken tisser eller bæsjer i den. Samme hvsi jeg setter han på do. Han er to år og snart fem måneder gammel.

AnonymBruker
Skrevet

Små barn som bruker bleier har ikke lært å "slippe seg", og det er derfor det ikke kommer noe i potta. Dette er noe de må lære, og det er ikke noe å stresse med. Bor man sånn at ungen kan gå naken rundt i hagen på sommerstid er det det beste, for da blir de mer obs. på hva som skjer når tiss kommer.

Anonymous poster hash: e8932...1fc
Skrevet

Små barn som bruker bleier har ikke lært å "slippe seg", og det er derfor det ikke kommer noe i potta. Dette er noe de må lære, og det er ikke noe å stresse med. Bor man sånn at ungen kan gå naken rundt i hagen på sommerstid er det det beste, for da blir de mer obs. på hva som skjer når tiss kommer.

Hva med min da, som nesten hver morgen venter til ny bleie er på før han tisser? Selv om han kanskje har gått litt rundt naken på badet, så tisser han først når den tørre bleien er på. Er det bevisst eller skjer det bare automatisk når den tørre bleien kommer inntil tissen? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Vi har favorittboka på badet. Vi pleier å kikke i den mens han sitter på potte. Da sitter han rolig. Han begynte å bruke potte da han var litt over 2 år.

Anonymous poster hash: a1609...e16
AnonymBruker
Skrevet

Desverre bor vi ikke slik til at barnet kan rusle naken rundt i hagen, men vi skal prøve det inne/på verandaen. Og så skal vi ta med favorittboka på badet.

Flere tips og råd?

Anonymous poster hash: a1043...e6a
AnonymBruker
Skrevet

Hva med min da, som nesten hver morgen venter til ny bleie er på før han tisser? Selv om han kanskje har gått litt rundt naken på badet, så tisser han først når den tørre bleien er på. Er det bevisst eller skjer det bare automatisk når den tørre bleien kommer inntil tissen? :klo:

Hvis han ikke klarer å tisse på potta, er det antagelig en ubevisst refleks. Å "holde seg" lærer kroppen tidligere enn å "slippe seg".

Skrevet (endret)

Hvis han ikke klarer å tisse på potta, er det antagelig en ubevisst refleks. Å "holde seg" lærer kroppen tidligere enn å "slippe seg".

Ok, ja du har nok rett. Misstenker dog at jeg har bidratt til at han har missforstått litt :fnise: Da han var yngre og veldig ivrig på å sitte på potten så fikk han jo sitte der hver morgen, kveld og ellers. Hver gang langde jeg sånn "tssss"-lyd for å oppfordre han til å tisse. Hver gang han sitter på potten nå sier han selv "tsssssss....Sånn, nu har æ tissa"...Lurer rett og slett på om han tror at han har tisset da :ler: Men samtidig ikke, for han vet hva å tisse er. Han kommenterer det når hunden tisser og de få gangene han har tisset på do i bhg har han sagt at han har tisset i do. Og han kan si "æ har tissa masse i bleien" når vi skifter osv.

Endret av Teriyaki

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...