Gå til innhold

Kontakte media for å få kravene igjennom

Anbefalte innlegg

Gjest somba
Skrevet

Vi har nå i lengre tid kjempet mot byråkratiet i velferdssamfunnet Norge. Kreftene og tålmodigheten begynner å ta slutt. Vi har en drøss med ulike etater å forholde oss til og ingenting er koordinert. I vår desperasjon vurderer vi sterkt å kontakte media for å få fortgang i saken.

Men på den andre siden er vi redd at dette skal gjøre mer skade på sikt. På nåværende tidspunkt er det uansett ingenting som tyder på en snarlig løsning og samarbeid, så vi har kanskje ikke så mye å tape.

Hva tror dere ?. Taknemlig for innspill........................

Videoannonse
Annonse
Gjest Ehh??
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du lurer på , hvor du vil eller hva du stiller spørsmål om.

Skrevet

Du kan jo prøve TV2 Hjelper deg? Mange som gjør helomvendig når de kommer, har jeg sett.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har nå i lengre tid kjempet mot byråkratiet i velferdssamfunnet Norge. Kreftene og tålmodigheten begynner å ta slutt. Vi har en drøss med ulike etater å forholde oss til og ingenting er koordinert. I vår desperasjon vurderer vi sterkt å kontakte media for å få fortgang i saken.

Det er litt vanskelig å gi noe råd uten å vite hva det dreier seg om.

Hvis det er snakk om en sak der dere har en eller annen rettighet (f.eks. spesialundervisning av barn i skolen, tilrettelegging for funksjonshemming e.l.), men opplever at dere rett og slett ikke får det dere etter loven har krav på, så synes jeg absolutt dere bør gå til media.

Husk at politikere er værhaner. De ignorerer ofte lover og regler, og prioriterer sine hjertesaker i stedet for å fordele ressursene rettferdig. Dette skjer selvsagt fordi det er blant hjertesakene velgerne deres befinner seg, og fordi en politiker aldri, ALDRI blir stilt personlig til ansvar for vedtak vedkommende gjør i bystyrer og kommiteer, om vedtakene er aldri så mye ulovlige.

Samtidig er politikerne følsomme for det som sies i media. Ikke fordi de eier skam (for da ville det holdt å appellere til deres fornuft og rettferdighetssans), men fordi negativ publisitet er gift i det politiske spillet.

(Det går for eksempelt greit å nedprioritere lovpålagt, tilpasset undervisning i skolen, helt til en journalist lager et stort oppslag om politikernes lovbrudd og ansvarsfraskrivelse. Da dukker penger og skoleplasser plutsleig opp, tilsynelatende ut av intet.)

Skrevet

Enig med siste gjest - som journalist har jeg flere ganger opplevd at saker man nesten har gitt opp, blir ordnet når media tar det opp. Det er derfor mediene kalles den fjerde statsmakt. Men ikke alle typer saker egner seg for mediene heller - og det vil en god journalist fortelle deg hvis du tar kontakt.

Gjest somba
Skrevet

Takk for alle svarene jeg har fått. Saken dreier seg om møtet vårt med det offentlige i forbindelse med at vi har et funksjonshemmet barn. Vi har blitt møtt med mange underlige kommentarer og avslag på våre søknader.

Samtidig som jeg ønsker å kontakte media, så gruer jeg meg også. Det er skremmende å vite at hele Norge skal få innsikt i situasjonen og dagliglivet vårt. Men jeg vet at vi ikke er alene, at det er mange familier som sliter på samme måte som oss. Og ved å kontakte media kan en kanskje også hjelpe andre.

Skrevet
Takk for alle svarene jeg har fått. Saken dreier seg om møtet vårt med det offentlige i forbindelse med at vi har et funksjonshemmet barn. Vi har blitt møtt med mange underlige kommentarer og avslag på våre søknader.  

Samtidig som jeg ønsker å kontakte media, så gruer jeg meg også. Det er skremmende å vite at hele Norge skal få innsikt i situasjonen og dagliglivet vårt. Men jeg vet at vi ikke er alene, at det er mange familier som sliter på samme måte som oss. Og ved å kontakte media kan en kanskje også hjelpe andre.

Bare tenk nøye over hvilken journalist du snakker med - fortrinnsvis noen som er vant til å behandle fagfeltet helse/sosial eller utdanning. De har et godt utviklet kildenett og bør også kjenne regelverket som gjelder for slike ting. Da kan du få best hjelp!

En god journalist vil også stille kritiske spørsmål til deg og dine om saken. Det er jobben vår! Dessuten får en som journalist også mange useriøse henvendelser, og det gjelder å fordype seg i de sakene der urett faktisk er begått. Men hvis du er forberedt på å forklare ærlig hvordan ting forholder seg, opplever mange møtet med media som mye mer positivt enn de hadde trodd i utgangspunktet. Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det finnes mer urettferdighet i dette landet enn det folk aner. Folk generelt tror at man får den hjelpen man har krav på når man trenger det. Min erfaring er at det ikke stemmer. Selv om man er sliten og langt nede må man selv "mase" for å få et tilbud man har krav på.

Tror det er positivt at du går til media. Da får du satt fokus på problemet. Det vil forhåpentligvis hjelpe både deres familie og andre i samme situasjon.

Gjest Poirot
Skrevet

Vet om flere foreldre med funksjonshemmede barn som har gjort det slik når de ikke får det de har krav på. Det kan fungere ved bruk av lokal/region-avis også.

Skrevet
Vet om flere foreldre med funksjonshemmede barn som har gjort det slik når de ikke får det de har krav på. Det kan fungere ved bruk av lokal/region-avis også.

Kan faktisk fungere vel så bra med lokale medier som med riksmediene - rett og slett fordi journalistene i lokalavisa har et bedre nettverk på hjemstedet ditt. Og siden det sannsynligvis er lokale instanser som kan ha fattet feil vedtak både her og både der, er min erfaring at lokalavisjournalisten ofte kommer lenger i sånne saker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...