AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Saken er sånn at barnefar har søkt om å slippe unna bidrag pga "0" inntekt. Først fikk han avslag pga manglende bevis på dette. Men da klaget han på vedtaket. Behandling av klagen tok 6 måneder. Og på de 6 mnd krevde nav fortsatt inn fullt bidrag fra han. Som jeg/barnet har fått da via NAV. Nå fikk han plutselig medhold i klagen. Og NAV har sendt til oss begge at jeg skylder han dette. Minus bidragsforskudd. Og at vi må ordne opp dette privat. Vi har null kontakt og jeg har ikke hørt fra han på 2 år. Men han så da sitt snitt nå til å sende meg bare en regning i posten på nærmere 10 000kr til med betalingsfrist om 14 dager. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er rett??? Jeg har tatt i mot desse pengene i god tro. Nav har krevd de inn fra han og gitt til meg. Så kommer de med dette etterpå? Jeg er som sagt 100% alenemor da far av fri vilje ikke vil bidra med noe som helst i sitt barns liv. 10 000kr for meg er mye. Jeg har ikke bare det plutselig. 😔Dette er jo penger han tydeligvis hadde da selv om inntekten var liksom null. Å kreve penger tilbake fra sitt eget barn som han normalt sett skulle ha vært med å forsørge uansett. Helt utrolig! Ringte Nav idag som sa at det dessverre var sånn. De kom til å tilbake betale han beløpet som tilsvarer bidragsforskuddet og jeg må betale han det resterende! Er dette virkelig rett? Noen som har opplevd dette? Vurderer å kontakte en advokat for å høre. Og dere som pleier få bidragsforskudd, når pleier det være på konto hver mnd? Anonymous poster hash: e78cb...b24
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Hei Dessverre er det slik, og det skal også ha stått i brevet du fikk da han klaget. Hadde en lignende sak selv for mange år siden. Men beløpet var noe mindre. Null kontakt med bf siden fødsel, og syv år senere fikk jeg sms med krav om å betale 6783 kroner snarest. Jeg hadde pengene (heldigvis), og svarte at han kunne komme og hente dem. Bs han gi meg et par dagers varsel, siden jeg kom til å bruke tid på å telle opp 50-øvingene til et slikt beløp. For å di det sånn, pengene er her ennå og jeg har ikke hørt annet enn en sms som sa "Hva faen?" Men du kommer nok juridisk sett ingen vei selv med advokat. En annen sak er hvorfor han har null inntekt. Kan du få NAV til å skjønnsfastsette inntekten hans? Om det ikke er en meget god grunn for st han ikke har inntekt kan du kreve det. Dette er ikke noe de gjør på eget initiativ dessverre. Da tar de og beregner inntekt utfra alder, utdanning og tidligere jobbforhold samt sjekker opp mot andres inntekt, og setter hans inntekt til 80 % av hva de mener han burde tjene. Om du ikke har mulighet til å klage nå, så søker du bare på nytt - det här du anledning til. Hør med advokat ang klage. Noen ganger kan det lønne seg å bruke litt penger på advokat i det lange løp.Anonymous poster hash: d07d2...521 3
Peter007 Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Saken er sånn at barnefar har søkt om å slippe unna bidrag pga "0" inntekt. Først fikk han avslag pga manglende bevis på dette. Men da klaget han på vedtaket. Behandling av klagen tok 6 måneder. Og på de 6 mnd krevde nav fortsatt inn fullt bidrag fra han. Som jeg/barnet har fått da via NAV. Nå fikk han plutselig medhold i klagen. Og NAV har sendt til oss begge at jeg skylder han dette. Minus bidragsforskudd. Og at vi må ordne opp dette privat. Vi har null kontakt og jeg har ikke hørt fra han på 2 år. Men han så da sitt snitt nå til å sende meg bare en regning i posten på nærmere 10 000kr til med betalingsfrist om 14 dager. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er rett??? Jeg har tatt i mot desse pengene i god tro. Nav har krevd de inn fra han og gitt til meg. Så kommer de med dette etterpå? Jeg er som sagt 100% alenemor da far av fri vilje ikke vil bidra med noe som helst i sitt barns liv. 10 000kr for meg er mye. Jeg har ikke bare det plutselig. Dette er jo penger han tydeligvis hadde da selv om inntekten var liksom null. Å kreve penger tilbake fra sitt eget barn som han normalt sett skulle ha vært med å forsørge uansett. Helt utrolig! Ringte Nav idag som sa at det dessverre var sånn. De kom til å tilbake betale han beløpet som tilsvarer bidragsforskuddet og jeg må betale han det resterende! Er dette virkelig rett? Noen som har opplevd dette? Vurderer å kontakte en advokat for å høre. Og dere som pleier få bidragsforskudd, når pleier det være på konto hver mnd?Anonymous poster hash: e78cb...b24 Hei TS. Ja det er nok slik som NAV sier til deg. Det er alltid lurt og snakke med advokat i saker der en lurer på om det er riktig. Det kan hjelpe deg til og avlutte saken med trygghet. Hvis du ikke betaler din andel kan han kreve penger tilbake gjennom rettssystemet. NAV betaler sin andel og du din andel. Regler og lever er der enten en liker de eller ikke. Pengene han har blitt trukket kan være penger han skulle ha til livsopphold. Når en er under en hvis minstesats i inntekt så blir det ikke barnebidrag uansett hva du mener. Virker som du angrer på mannen du fikk barn med. Han skulle tydeligvis hatt høy inntekt.Det er imidlertid damer som ikke angrer på menn de har barn med bare de har god inntekt. De ikke kan komme seg unna bidrag selv om ungen ble til ved et tilfeldig knull. Samtidig sabotere noen mødre samvær på flere måter slik at bidraget skal bli ekstra høyt. Ja dette er heller ikke riktig håper jeg du synes. Det er også de som får mye mer til overs etter samlivsbrudd. Ja altså den som bor med barnet. Dette er de som har levd eksempelvis med høye boutgifter. Dette er par som har brukt lite penger på forbruk. Ved barnebidrag og annen støtte får plutselig den som barnet bor hos gode dager økonomisk i forhold til før. Den som betaler bidraget ser på det hele som utrolig urettferdig da levekostnader som blir regnet for barn er langt større det som ble opplevd når de bodde sammen som foreldre. Ja det er masse skjevheter. Jeg synes det er på sin plass og argumentere i mot deg da du virker se det fra din egen side. PS.Du kan kreve tre uker betalingsfrist fra mottatt krav. 2
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 (endret) Jeg ville klaget på vedtaket hvis jeg var TS. Endret 1. april 2014 av Gjest 4
Snacks Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Nå har ikke jeg små barn men synes dette er veldig fascinerende. Hvis bostedsforelder også hadde 0 i inntekt ville h*n da slippe å forsørge barnet sitt? Jeg bare lurer! 14
Kontormus Skrevet 1. april 2014 #6 Skrevet 1. april 2014 Klag det inn for Fylkesmannen. Dette var en merkelig avgjørelse, og bekrefter bare at NAV ikke har regler, men synser i de forskjellige sakene. Enda merkeligere av klagenemda gikk imot den første avgjørelsen. Har selv erfart at BM slapp å betale tilbake omtrent 50.000 til tross for inntekt på 350.000, og grunnen var at pengene var brukt. Men det stemmer at de sier at det er et privat anliggende, har hørt det mange ganger. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Dersom bidragsmottaker har 0 i inntekt vil de også slippe å forsørge barnet, de man vil få støtte fra nav, div trygdeytelser eller sosialstønad.Anonymous poster hash: 65506...2d0 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Hei Dessverre er det slik, og det skal også ha stått i brevet du fikk da han klaget. Hadde en lignende sak selv for mange år siden. Men beløpet var noe mindre. Null kontakt med bf siden fødsel, og syv år senere fikk jeg sms med krav om å betale 6783 kroner snarest. Jeg hadde pengene (heldigvis), og svarte at han kunne komme og hente dem. Bs han gi meg et par dagers varsel, siden jeg kom til å bruke tid på å telle opp 50-øvingene til et slikt beløp. For å di det sånn, pengene er her ennå og jeg har ikke hørt annet enn en sms som sa "Hva faen?" Men du kommer nok juridisk sett ingen vei selv med advokat. En annen sak er hvorfor han har null inntekt. Kan du få NAV til å skjønnsfastsette inntekten hans? Om det ikke er en meget god grunn for st han ikke har inntekt kan du kreve det. Dette er ikke noe de gjør på eget initiativ dessverre. Da tar de og beregner inntekt utfra alder, utdanning og tidligere jobbforhold samt sjekker opp mot andres inntekt, og setter hans inntekt til 80 % av hva de mener han burde tjene. Om du ikke har mulighet til å klage nå, så søker du bare på nytt - det här du anledning til. Hør med advokat ang klage. Noen ganger kan det lønne seg å bruke litt penger på advokat i det lange løp.Anonymous poster hash: d07d2...521 Jeg finner ingen steder i klagen om at jeg evt måtte betale de pengene tilbake??? Hadde jeg visst det så hadde jeg lagt dem bort i mens. 10 000kr er veldig mye for meg og jeg klarer ikke skaffe det på 2 uker. Han har liksom (vet ikke jeg, er jo mulig han har det) begynt å studere. Nav ga han først da nei, for det første siden han selv etter purring ikke sendte de dokumentasjon på dette. Og også skjønnsmessig mente de at han ikke bare kunne slutte i fast jobb å velge å studere når han tross alt har et barn og forsørge. Men DA kom han opp med et "skolebevis" og fikk medhold pga barnets alder osv at de kunne komme barnet vårt til gode etterhvert. Jeg innser jo nå at jeg bare må betale han dette. Jeg får låne penger forhåpentligvis. Men det er surt. Har prøvd å ringe han og sendt helt saklig sms i tidlig dag om at jeg må få lenger frist, eller delt opp. Men får jo aldri svar fra fyren, det har jeg dessverre ikke gjort på 2 år. Og dere som tror at alenemødre er rike og lever fett på bidrag tar så skammelig feil. Nå sier jeg ikke at vi burde leve fett på det heller. De pengene er til barna, ikke mødrene. Barn koster faktisk penger! Jeg er i full jobb, men sliter likevel med å få det til å gå opp. 3000kr bare i barnehage + klær utstyr, mat, aktiviteter.. Mens bidragsfedre tror visst dette går til oss mødre. Anonymous poster hash: e78cb...b24 3
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Jeg finner ingen steder i klagen om at jeg evt måtte betale de pengene tilbake??? Hadde jeg visst det så hadde jeg lagt dem bort i mens. 10 000kr er veldig mye for meg og jeg klarer ikke skaffe det på 2 uker. Han har liksom (vet ikke jeg, er jo mulig han har det) begynt å studere. Nav ga han først da nei, for det første siden han selv etter purring ikke sendte de dokumentasjon på dette. Og også skjønnsmessig mente de at han ikke bare kunne slutte i fast jobb å velge å studere når han tross alt har et barn og forsørge. Men DA kom han opp med et "skolebevis" og fikk medhold pga barnets alder osv at de kunne komme barnet vårt til gode etterhvert. Jeg innser jo nå at jeg bare må betale han dette. Jeg får låne penger forhåpentligvis. Men det er surt. Har prøvd å ringe han og sendt helt saklig sms i tidlig dag om at jeg må få lenger frist, eller delt opp. Men får jo aldri svar fra fyren, det har jeg dessverre ikke gjort på 2 år. Og dere som tror at alenemødre er rike og lever fett på bidrag tar så skammelig feil. Nå sier jeg ikke at vi burde leve fett på det heller. De pengene er til barna, ikke mødrene. Barn koster faktisk penger! Jeg er i full jobb, men sliter likevel med å få det til å gå opp. 3000kr bare i barnehage + klær utstyr, mat, aktiviteter.. Mens bidragsfedre tror visst dette går til oss mødre.Anonymous poster hash: e78cb...b24 Klag det inn for fylkesmannen.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Nå har ikke jeg små barn men synes dette er veldig fascinerende. Hvis bostedsforelder også hadde 0 i inntekt ville h*n da slippe å forsørge barnet sitt? Jeg bare lurer! Selvfølgelig, de vil få støtte fra sosialen til å forsørge barnet sitt. Har man ikke inntekt har man ikke pengerAnonymous poster hash: 43ec9...6de 3
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 Dersom bidragsmottaker har 0 i inntekt vil de også slippe å forsørge barnet, de man vil få støtte fra nav, div trygdeytelser eller sosialstønad.Anonymous poster hash: 65506...2d0 Nei, de må forsørge ungen med det de har for hånden de, om det så bare er sosialstønad.
Kontormus Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Selvfølgelig, de vil få støtte fra sosialen til å forsørge barnet sitt. Har man ikke inntekt har man ikke pengerAnonymous poster hash: 43ec9...6de Ja, de får hele 2000 kr å forsørge det for.
Lexandra Skrevet 2. april 2014 #13 Skrevet 2. april 2014 Nå har ikke jeg små barn men synes dette er veldig fascinerende. Hvis bostedsforelder også hadde 0 i inntekt ville h*n da slippe å forsørge barnet sitt? Jeg bare lurer! Er mange aleneforsørgere som lever ganske så bra uten å jobbe takket være at de er "alene " med barna .. Så ja! 3
Lexandra Skrevet 2. april 2014 #14 Skrevet 2. april 2014 Jeg finner ingen steder i klagen om at jeg evt måtte betale de pengene tilbake??? Hadde jeg visst det så hadde jeg lagt dem bort i mens. 10 000kr er veldig mye for meg og jeg klarer ikke skaffe det på 2 uker. Han har liksom (vet ikke jeg, er jo mulig han har det) begynt å studere. Nav ga han først da nei, for det første siden han selv etter purring ikke sendte de dokumentasjon på dette. Og også skjønnsmessig mente de at han ikke bare kunne slutte i fast jobb å velge å studere når han tross alt har et barn og forsørge. Men DA kom han opp med et "skolebevis" og fikk medhold pga barnets alder osv at de kunne komme barnet vårt til gode etterhvert. Jeg innser jo nå at jeg bare må betale han dette. Jeg får låne penger forhåpentligvis. Men det er surt. Har prøvd å ringe han og sendt helt saklig sms i tidlig dag om at jeg må få lenger frist, eller delt opp. Men får jo aldri svar fra fyren, det har jeg dessverre ikke gjort på 2 år. Og dere som tror at alenemødre er rike og lever fett på bidrag tar så skammelig feil. Nå sier jeg ikke at vi burde leve fett på det heller. De pengene er til barna, ikke mødrene. Barn koster faktisk penger! Jeg er i full jobb, men sliter likevel med å få det til å gå opp. 3000kr bare i barnehage + klær utstyr, mat, aktiviteter.. Mens bidragsfedre tror visst dette går til oss mødre. Anonymous poster hash: e78cb...b24 3000 til barnehage? Antar at du da enten tjener veldig greit, ikke er enslig , eller glemmer å ta med at du kun betaler 36% av dette beløpet ... Synes det er utrolig at de som mottar penger fra andre uten å blunke synes det er urimelig at de skal betale tilbake de de urettmessig har fått ... Vil tro at om eksen din i lang tid har betalt mer enn bidragsevnen så er han rimelig desperat på å få pengene.. 4
Tøytigern Skrevet 2. april 2014 #15 Skrevet 2. april 2014 Saken er sånn at barnefar har søkt om å slippe unna bidrag pga "0" inntekt. Først fikk han avslag pga manglende bevis på dette. Men da klaget han på vedtaket. Behandling av klagen tok 6 måneder. Og på de 6 mnd krevde nav fortsatt inn fullt bidrag fra han. Som jeg/barnet har fått da via NAV. Nå fikk han plutselig medhold i klagen. Og NAV har sendt til oss begge at jeg skylder han dette. Minus bidragsforskudd. Og at vi må ordne opp dette privat. Vi har null kontakt og jeg har ikke hørt fra han på 2 år. Men han så da sitt snitt nå til å sende meg bare en regning i posten på nærmere 10 000kr til med betalingsfrist om 14 dager. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er rett??? Jeg har tatt i mot desse pengene i god tro. Nav har krevd de inn fra han og gitt til meg. Så kommer de med dette etterpå? Jeg er som sagt 100% alenemor da far av fri vilje ikke vil bidra med noe som helst i sitt barns liv. 10 000kr for meg er mye. Jeg har ikke bare det plutselig. Dette er jo penger han tydeligvis hadde da selv om inntekten var liksom null. Å kreve penger tilbake fra sitt eget barn som han normalt sett skulle ha vært med å forsørge uansett. Helt utrolig!Anonymous poster hash: e78cb...b24 Betal! Han har rett. Nå vet du hvordan det føles å betale bidrag. Pung ut. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #16 Skrevet 2. april 2014 3000 til barnehage? Antar at du da enten tjener veldig greit, ikke er enslig , eller glemmer å ta med at du kun betaler 36% av dette beløpet ... Synes det er utrolig at de som mottar penger fra andre uten å blunke synes det er urimelig at de skal betale tilbake de de urettmessig har fått ... Vil tro at om eksen din i lang tid har betalt mer enn bidragsevnen så er han rimelig desperat på å få pengene.. Det er faktisk ikke alle som vet at de har krav på stønaden, de tror de tjener for mye, sjekker ikke skikkelig fordi de ikke har andre stønader osv. Ikke sikkert det gjelder TS, men jeg vet om flere som har blitt overrasket over at de får det. TS: Om du har fått penger du ikke skulle hatt, så må du betale tilbake. Du kan selvsagt klage for å forsikre deg om st der er helt riktig. Jeg regner med at dersom du hadde betalt for mye for noe, så hadde du også forventet å få tilbake. Anonymous poster hash: 4b36f...11a 1
Peter007 Skrevet 2. april 2014 #17 Skrevet 2. april 2014 Det som er noe merksnodige regler er at det skal betales barnebidrag når bidragsyter har klaget på vedtak fra NAV angående bidrag. Ved klage på andre vedtak utsettes vedtak til klagen er ferdigbehandlet og klagefrist er over. Har det vært slik har TS. sluppet og betale tilbake til far til barnet i dette tilfellet. Eksempelvis kunne det bare vært utbetalt forskudd. Men det er også i prinsippet feil. De samme regler blir brukt selv om det er snakk om at en person er bidragsudyktig. For å bli dette har en ikke noe til overs til forsørgelse av andre enn seg selv. Det blir også utbetalt bidrag selv om bostedsforelder har forsørgerevne uten barnebidrag. Her blir altså personer vurdert opp mot hverandre. Altså den ene foreldre går foran den andre er dette riktig? Det er tydeligvis dette i følge regler. Ja vet det blir sagt at det er til barnet bidraget skal være men dette kan ikke forsvares. I hvert fall ikke om bidragsyter ikke bidragsdyktig og besteforelder er. Her må det ryddes opp. Dette er et regelverk som er veldig gammelt. Ja det stammer fra den tiden da mannen alltid var den som var uærlig og ikke ville betale barnebidrag. Det var ikke slik den gangen heller at kvinner var de skinnhellige som aldri drev med faenskap og slik er det ikke nå heller. Kaller det rett og slett kjønnsdiskriminering selv om begge foreldre kan være mottaker og yter av bidrag. EU som Norge er del av i følge EØS avtalen har et klart direktiv på dette. Det en lov forskrift slår feil ut kjønnsmessig selv om den er nøytral i utgangspunktet er det diskriminering. Dette direktivet er tydeligvis ikke implementert og tatt til følge i Norge noe som er et krav.
kokkos Skrevet 2. april 2014 #18 Skrevet 2. april 2014 Sure penger, det kan jeg forstå, men om jeg var deg ville jeg betalt fortest mulig, fått uvesenet ut av livet en gang for alle (så lenge han selv er uinteressert i å ha kontakt med barnet sitt), og sørga for å ordne livet mitt sjøl heretter. Jeg hadde ikke klaga på vedtaket, men ville blitt ferdig med det/han og lagt alt bak meg. Du er i jobb, dere klarer dere flott uten han! 1
Snacks Skrevet 2. april 2014 #19 Skrevet 2. april 2014 Dersom bidragsmottaker har 0 i inntekt vil de også slippe å forsørge barnet, de man vil få støtte fra nav, div trygdeytelser eller sosialstønad.Anonymous poster hash: 65506...2d0 Oj! Ja så lett er det nok hos Nav har jeg inntrykk av
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #20 Skrevet 2. april 2014 Oj! Ja så lett er det nok hos Nav har jeg inntrykk av Støtte til utdanning, større til bolig, støtte til barnehage, støtte til førerkort osv. Totalt 250 000+. Men avhenger av at man har eneomsorg. Anonymous poster hash: b814b...8f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå