Gå til innhold

Hvor mange kg i strake markløft?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg er nybegynner når det kommer til styrketrening. Har nettop startet med knebøy og da har jeg startet med 10 kg. (har ikke mye muskler nei)

Men jeg lurer på hvor mye det er greit å starte med i strake markløft?

(målet med styrketreningen er å bygge muskler)

Anonymous poster hash: 32343...356
Skrevet (endret)

Det har ikke så mye å si hva du starter på, så lenge det hele tiden blir små skritt fremover. Siden du er nybegynner kan du starte med vekter som er forholdsvis lette ( så du med god margin klarer antall sett og reps du har satt som mål) og legge på feks 2,5 kilo hver trening.

Riktig teknikk er selvfølgelig viktig.

Endret av Kreps1
  • Liker 1
Skrevet

Du starter på det nivået du er.

Dersom du skal bygge muskler må du løfte tungt, og øke så ofte du klarer de repetisjonene du skal (f.eks skal du løfte 3x8 og greier 3x8 med 10 kg øker du til 12,5kg på neste økt). I starten øker du ofte fort.

Det er viktigere med god teknikk enn antall kg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på 12. Og etter 1.5 måned var jeg på 40.

Anonymous poster hash: 4f430...a9b
AnonymBruker
Skrevet

Løfter somregel 5x5 på baseøvelser forresten. Mye bedre. Når du ikke må telle så mange så klarer du ofte tyngre

Anonymous poster hash: 4f430...a9b
Skrevet

Jeg løfter 40 kg i strake markløft. Det har jeg gjort en stund nå. Tør ikke helt å øke, fordi jeg er litt redd for ryggen. Jeg stoler fortsatt ikke 100% på teknikken min. Det er nok alfa og omega at teknikken sitter godt før man løfter for tungt. Ellers vil jeg bare legge til at strake markløft er en knallfin øvelse. Den øvelsen krever et utrolig samspill i kroppen :trene:

Skrevet

Du kan jo begynne med bare stangen, og se hvordan det går. Så kan du øke med et par kilo hver eller annen hver treningsøkt :)

Skrevet

Bare stangen. Legg på 2,5-3kg i uken til du stagnerer. Ta av 20-30% av vekten og legg på kun 1kg i uken.

Det er standard linjær progresjon for baseøvelser. Kan brukes på alle de store.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på 30 i januar, men er enda bare på 40 pga jeg er svak i armene og grepet. Men det går fremover heldigvis. Det blir bedre for hver gang! :biggrin:

Anonymous poster hash: dc785...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...