AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Jeg har kommet i en ubehagelig situasjon som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle og håper noen har gode råd. Situasjonen er følgende: en av mine aller beste venner (som jeg har kjent omtrent hele livet) kom i en konflikt med en person, heretter kalt A. Min venn var fortvilt og siden h*n visste at en kollega av meg kjente A, spurte h*n meg om jeg kunne høre med min kollega om hvordan A var. Jeg tok kontakt med min kollega og sa at jeg hadde en venn som var i konflikt med A og lurte på hva hun hadde å si om A. Det var ikke mye positivt. Jeg sa det ikke direkte, men det var underforstått at det var på vegne av min venn jeg spurte. Jeg forteller min venn hva min kollega sa, det som deretter skjer er at min venn og A skværer opp og min venn forteller A hva jeg har sagt og hvor jeg har det fra. Deretter oppsøker A min kollega og lurer på hva i h… hun mener med å si hva hun har sagt. Min kollega har forsåvidt greit belegg for å si det hun sa, noe hun også sier til A. Men hun oppsøker meg og sier dette ikke føles greit, og at jeg skulle vite at min venn fortalte videre det som jeg oppfattet var sagt i fortrolighet. Min kollega var ikke sint, men jeg synes dette er veldig ubehagelig og har beklaget på det sterkeste. Hun ønsker ikke at dette er noe jeg forteller videre til min venn fordi hun ikke ønsker å bli oppsøkt av A på nytt. En ting er at jeg er utrolig skuffet over min venn, dette er en av veldig få venner som jeg har stolt 100 % på og som jeg har betrodd meg til. Jeg lurer jo nå på hvor mye av dette som er viderefortalt til andre. Jeg føler meg dolket i ryggen og kjenner jeg ikke har noe lyst på videre kontakt. Samtidig er jeg forbannet og har veldig lyst å konfrontere min venn. Jeg har aldri fortalt videre noe at det h*n har fortalt meg og jeg føler at det gode venneskapet vi har hatt så lenge er ødelagt. Samtidig er det menneskelig å feile og dette er en person jeg ønsker å ha i livet mitt. Men jeg kommer ikke til å betro meg til vedkommende og akkurat nu ønsker jeg ikke noe kontakt. I løpet av de siste ukene har jeg høflig takket nei til flere henvendelser og jeg vet at kun er et tidsspørsmål før spørmålet "hva er det som skjer?" kommer. Så hva gjør jeg? Tar det som en erfaring og legger det bak meg? Konfronterer min venn og insisterer på at det blir mellom oss (og ikke videreformidles til A)? Kutter kontakten? Synes dette er så utrolig vanskelig. Og vondt. Anonymous poster hash: f42c6...b16
FalconPunch Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 (endret) . Endret 24. februar 2018 av FalconPunch 1
Gjest Tris Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 En må nesten regne med at ting går rundt slik. Så lenge det er sant alt som er blitt sagt, så bør dere kunne snakke sammen om dette uten altfor store konflikter.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 I utgangspunktet ønsker jeg å konfrontere min venn. Jeg føler jeg gjorde vedkommennde en tjeneste og at andre har blitt skadelidende ved at h*n ikke kunne holde kjeft med det h*n fikk vite. Problemet er at jeg har lovet min kollega å ikke ta dette videre fordi hun ikke ønsker at A skal få vite at hun har "sladret". Og jeg føler at jeg ikke kan overse det ønsket. ts Anonymous poster hash: f42c6...b16
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 En må nesten regne med at ting går rundt slik. Så lenge det er sant alt som er blitt sagt, så bør dere kunne snakke sammen om dette uten altfor store konflikter. Nei, jeg regnet virkelig med at dette ikke kom til å gå rundt. Som sagt gjelder dette en god venn som jeg har stolt fullstendig på og som jeg har betrodd meg til i vanskelige situasjoner, og hvor jeg har vært sikker på at det har vært mellom oss. Og vica verca. Nå vet jeg ikke lenger. ts Anonymous poster hash: f42c6...b16
cocoon Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Sa du tydelig ifra om at det ikke skulle sies videre da?
Gjest Normalfordeling Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Siden dette er en venn du vil ha i livet ditt så må du konfrontere. Ta stilling til vennskapet etter den praten. Velger du å ikke si noe så vil det alltid ligge og gnage og med tilhørende usikkerhet.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 Sa du tydelig ifra om at det ikke skulle sies videre da? Min venn bad meg undersøke angående A og jeg kunne ikke drømme om at dette ble fortalt videre. Dersom det kun dreide seg om meg, at det var jeg som sa dette om A, hadde jeg konfrontert min venn i samme sekund som jeg fikk vite at A viste om det. Uten tvil, det hadde ikke gjort meg noe om A oppsøkte meg og var forbannet på meg. Men jeg føler jeg ikke kan risikere å utsette min kollega for mer ubehageligheter. Vet å konfrontere min venn ser jeg for meg følgende scenario: Jeg spør min venn om hvorfor h*n fortalte videre til A hva jeg hadde sagt, min venn går til A og spør hvorfor i all verden A gikk til min kollega, A oppsøker på nytt min kollega og spør hvorfor i h.. hun skulle sladre om at h*n hadde oppsøkt henne, min kollega blir nå forbannet og spør meg om hvorfor jeg ikke kan holde kjeft…. ts Anonymous poster hash: f42c6...b16
cocoon Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 Min venn bad meg undersøke angående A og jeg kunne ikke drømme om at dette ble fortalt videre. Dersom det kun dreide seg om meg, at det var jeg som sa dette om A, hadde jeg konfrontert min venn i samme sekund som jeg fikk vite at A viste om det. Uten tvil, det hadde ikke gjort meg noe om A oppsøkte meg og var forbannet på meg. Men jeg føler jeg ikke kan risikere å utsette min kollega for mer ubehageligheter. Vet å konfrontere min venn ser jeg for meg følgende scenario: Jeg spør min venn om hvorfor h*n fortalte videre til A hva jeg hadde sagt, min venn går til A og spør hvorfor i all verden A gikk til min kollega, A oppsøker på nytt min kollega og spør hvorfor i h.. hun skulle sladre om at h*n hadde oppsøkt henne, min kollega blir nå forbannet og spør meg om hvorfor jeg ikke kan holde kjeft…. ts Anonymous poster hash: f42c6...b16 Men det kan jo hende at vennen spurte deg med den hensikt å finne konfrontasjonsmateriale? Hva ellers skulle den med informasjonen? Selv om det selvsagt var unødvendig å nevne mellomleddet...men jeg tenker at her er det en misforståelse av hensikt:p
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 Men det kan jo hende at vennen spurte deg med den hensikt å finne konfrontasjonsmateriale? Hva ellers skulle den med informasjonen? Selv om det selvsagt var unødvendig å nevne mellomleddet...men jeg tenker at her er det en misforståelse av hensikt:p Slik situasjonen var da var det utenkelig at de skulle svære opp. Og ja, det var unødvendig å nevne mellomleddet. Men samtidig ville det være rart om jeg skulle vite ting om A, jeg kjenner ikke vedkommende. ts Anonymous poster hash: f42c6...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå