AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Jeg har nylig fått påvist diabetes og har siden den tid lagt om kostholdet og startet å trene mer spesifikt, før var det moderate former for trening som den daglige timen med spasertur på kvelden, men har nå ordnet meg medlemskap på treningssenter. Startet å trene der for 1,5 uke siden og alle de 4 gangene jeg har vært der har jeg endt opp med å kaste opp på toalettet etter en liten stund og jeg skjønner ikke hvorfor... Jeg starter på ellipsemaskinen (hvis det er det den heter?) i ca 10 minutter med høy intensitet med konstant puls på 189-200, jeg er overvektig og har nettopp begynt å trene ordentlig så det skal ikke så veldig veldig høy intensitet til før jeg kommer opp i makspuls, men jeg tenker at alle de andre på treningssenteret ser på meg og liksom skal følge med på hva den feite jenta skal gjøre, så jeg liksom må kjøre hardt på så de ikke skal tenke hva i all verden jeg gjør der om jeg ikke skal trene "skikkelig".. etter 10 minutter med rundt 200 i puls på ellipsemaskinen går jeg over til tredemølla hvor jeg vekselvis går fort og små-jogger i 10 minutt og har da også rundt 200 i puls.. når jeg så stopper mølla kjennes det ut som trykk i brystet og det begynner å komme sånn svart-aktig skygge i blikket, bare føler meg merkelig, men ikke kvalm enda... så begynner jeg som vanlig styrketrening og kommer meg kanskje igjennom 4 apparater før blikket begynner å bli sånn svart igjen og jeg blir svimmel og gisper etter luft så jeg må gå inn på toalettet og prøve å roe meg ned og puste langsomt, men det ender alltid opp med at jeg da må spy 2-3 ganger så sitter jeg der bare i noen minutt etterpå så er jeg ikke kvalm lengre og kan dra hjem.... de to første gangene tenkte jeg om jeg fikk hjerteinfarkt eller noe, kjennes ut som jeg skal svime av når jeg blir svimmel og må spy... kommer dette av at jeg er utrent og presser for hardt? burde jeg ta det helt rolig og bygge det sakte oppover eller? Det er veldig ekkelt og skremmende og ikke motiverende når jeg må ha en slik opplevelse hver gang jeg trener på senteret. skal trene imorgen igjen kl 06.30. Anonymous poster hash: 14f10...084
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Høyt blodsukker kan gi kvalme, hvordan er blodsukkeret ditt? Anonymous poster hash: 40036...768
Gjest Kim Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Vanskelig å si, men i og med at du har diabetes, så kan det være knyttet til blodsukkeret ditt?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 har også tenkt på om det kan komme av rask blodsukkerfall? bruker ikke insulin, da det ikke er av så alvorlig grad og heller antakeligvis akkurat har "begynt" så klarer å regulere det med kosten og en metformin på morgen, som ikke er insulin, metformin hjelper bare kroppen å utnytte sin egen insulin som jeg produserer, for legene sa jeg har nok insulin i massevis i kroppen, det er bare kroppen som har mistet følsomheten for insulinet, så metformin hjelper kroppen å registrere at det faktisk er insulin der.... har ikke hatt høyt blodsukker over normalen etter utredning siden jeg har lagt om kostholdet og inntar mye mindre raske karbohydrater, så det meste blodsukkeret midd har ligget på før trening på kveldstid er 6,2 som er helt normalt... på morgenen ligger blodsukkeret mitt høyest og på kvelden er det lavest, rundt 4,5-5,5. Det skal nevnes at jeg heller ikke har inntatt noe måltid før trening som har ført til at jeg har kastet opp.. da jeg har kastet opp har det bare vært vann og/eller gul magesyre... Anonymous poster hash: e17b0...2e5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 det er heller ikke en kvalme som bygger seg opp, slik at jeg merker det på forhånd.. det kommer liksom bare plutselig og er mer som et "sjokk" på kroppen hvor jeg plutselig tenker "shit jeg må springe på toalettet å spy..." Anonymous poster hash: e17b0...2e5
79kreps Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Om du ikke spiser før trening, og i tillegg presser en utrent kropp for mye kan dette føre til svimmelhet og kvalme. Ta det litt roligere til kroppen har blitt vandt med å trene. 1
Pinkee Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Kan du ikke bare drite i hva andre mener da? Og trene litt roligere? Du mister fort motivasjonen, hvis du skal pushe deg så hardt at du spyr hver gang. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 Jeg synes du bør ta det litt med ro så du ikke sliter deg helt ut. Å trene til det svarnter for øynene kan umulig være sunt. Og å ville jeg fått i meg noe næring før treninga. Anonymous poster hash: 40036...768 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 Så flink du er!!!! :-) Kjempebra at du tar tak i det, og det fortjener massemassemasse ros :-) Men det er ikke nødvendig å presse seg så hardt... Ingen gidder å følge med på en enkelt person hele tiden, og folk har mer enn nok med seg selv, dersom de har tid til å følge med på deg hele tiden, er det faktisk de som ikke trener godt nok. Du kommer deg nok opp på hardere nivå etterhvert uansett :-) Ta det litt roligere neste gangene, og pass på å ha hvertfall litt mat i magen før trening :-) Anonymous poster hash: a30db...4b0 4
Amarinda Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 Du trener med for høy intensitet. Prøv heller å kjøre intervall med puls på 85% og kom ned på 60% mellom intervallene. Da vil du snart merke at du blir i bedre form og kan trene hardere. Hvis du trener for hardt, kan du bli kvalm, jeg ble det før jeg begynte å trene med pulsklokke og treningsveiledning. Kjørte meg selv helt ned i grøfta og tanken på trening var helt pyton.. Men sier som andre over her, du er utrolig flink som har kommet i gang! Men ta hensyn til at formen er som den er, om du vil kjører du en litt hardere økt i uken for å se hvor hardt du kan presse deg. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #11 Skrevet 31. mars 2014 takk for bare flotte svar! noen som har noen tips om sånn ca hva jeg bør ligge på i puls som nybegynner? blir kanskje dårlig av å ligge i 200 i puls under hele treningen... Anonymous poster hash: e17b0...2e5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #12 Skrevet 31. mars 2014 Du trener med for høy intensitet. Prøv heller å kjøre intervall med puls på 85% og kom ned på 60% mellom intervallene. Da vil du snart merke at du blir i bedre form og kan trene hardere. Hvis du trener for hardt, kan du bli kvalm, jeg ble det før jeg begynte å trene med pulsklokke og treningsveiledning. Kjørte meg selv helt ned i grøfta og tanken på trening var helt pyton.. Men sier som andre over her, du er utrolig flink som har kommet i gang! Men ta hensyn til at formen er som den er, om du vil kjører du en litt hardere økt i uken for å se hvor hardt du kan presse deg. Takk for fantastisk svar! så ikke svaret før jeg skrev forrige kommentar.. okei så ikke opp på 200 altså... fra 130-180 da ca? Anonymous poster hash: e17b0...2e5
Amarinda Skrevet 31. mars 2014 #13 Skrevet 31. mars 2014 Takk for fantastisk svar! så ikke svaret før jeg skrev forrige kommentar.. okei så ikke opp på 200 altså... fra 130-180 da ca? Anonymous poster hash: e17b0...2e5 Jeg har pleid å ligge mellom 140 og 190 og jeg er sånn passe godt trent, så det kan være et godt sted å starte Om du føler at det blir for lett går det an å øke farten eller helningen litt. 2
Apis Skrevet 31. mars 2014 #14 Skrevet 31. mars 2014 Den gode gamle måten å finne makspuls på er 220 minus alder, normal kondisjonstrening av det er å ligge på 60-65% av makspuls 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #15 Skrevet 31. mars 2014 kan makspuls variere? jeg blir 22 så min makspuls skulle være 198, men både pulsmålerne på treningssenteret og pulsklokken min har vært helt oppe i 209 i puls, mens søskenbarnet mitt som er en normalvektig gutt ikke kommer over 180 i makspuls uansett hvor hardt han presser Anonymous poster hash: e17b0...2e5
kamillete Skrevet 31. mars 2014 #16 Skrevet 31. mars 2014 kan makspuls variere? jeg blir 22 så min makspuls skulle være 198, men både pulsmålerne på treningssenteret og pulsklokken min har vært helt oppe i 209 i puls, mens søskenbarnet mitt som er en normalvektig gutt ikke kommer over 180 i makspuls uansett hvor hardt han presser Anonymous poster hash: e17b0...2e5 Ja, det er individuelt 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #17 Skrevet 31. mars 2014 Gode tips med puls her. Men husk å ha litt drivstoff på tanken før du skal trene. Om det så bare er en banan (jeg er spyklar de gangene jeg har fått i meg for lite mat før trening) Og så synes jeg du burde ta dette opp med din lege. For man skal ikke spy hver gang man trener. Anonymous poster hash: 5a4ea...428 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #18 Skrevet 31. mars 2014 Jeg synes at du bør ta en time hos fastlegen og ev. bli henvist videre slik at du får god nok veiledning i forhold til din sykdom. Det er veldig viktig at ting blir gjort på rett måte. Hva som er rett i forholdt til deg aner jeg ikke. Anonymous poster hash: de5af...961
Lila Skrevet 31. mars 2014 #19 Skrevet 31. mars 2014 Kanskje det kan ha noe med at du ikke spiser før trening? Jeg ville prøvd en lett frokost før du skal trene i morgen tidlig, og se om det blir bedre da. Jeg klarer ikke trene hardt på tom mage! Støtter forøvrig forslaget om å ta en prat med legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå