Gå til innhold

Hva ville du gjort uten strøm i 1 år?

Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme
Skrevet

Da får jo ikke nord-koreanerne oppleve hvor awesome 1D er! Tenk på de stakkarne der du! :(

Anonymous poster hash: ac8ca...620

Livet er dessverre urettferdig, det viktigaste er at dei kan komme til Norge ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Peanut
Skrevet

Litt off-topic: Er uten nett (internettforbindelse og telefon) fordi en kronfjott av en gravemaskinidiot rev løs en kabel og dermed må jeg skrive dette på mobil (4G). :P

Nesten on topic: Jeg er i utgangspunktet ikke så redd for en soleksplosjon som jeg er for et gigantutbrudd fra en stor vulkan. Går Yellowstone National Park opp i røyk så må vi vel regne med noe sånt som flere tiår med store problemer. >_<

(Apropos størrelse på parken- trykkes Norge sammen til en firkant, ville firkanten kun tatt opp halvparten av parken. <_< )

On topic: Uten elektrisitet i ett år...vil solpanel fungere forresten? O_o

Hvis, så vil man jo få strøm...

Heldigvis så bor jeg i et hus med en liten hageplett og med peis inne, så ved når det ble kaldt og noe mat kunne vel dyrkes. Jeg ville ha tatt ut en stor mengde kontanter før alt skjedde ettersom kort og slikt jo ville vært ubrukelig etter. Sjansen for at man kunne blitt skutt hvis man bare gikk inn og tok ting ville kanskje vært mer til stede- ville ikke tatt den risken. >_<

Ellers ville jeg kjøpt inn gass, vann, om mulig gått til anskaffelse av våpen (for blir det mangel på noe, kan man se hva mennesker virkelig er i stand til, samt at kriminaliteten antakeligvis hadde eksplodert og uten mulighet for å kunne ringe politi men for å beskytte seg selv så burde man ha det), medisiner, gassmasker, fyrstikker og lightere, stearinlys, bensin, knekkebrød (ser for meg at de har litt lenger levetid enn vanlig brød), havregryn, andre tørre matvarer med lang holdbarhet, hermetikk, kjøpt en ku og/ eller høner. Pluss masse annet og. :P

Hmm. Tja, det var vel det jeg kom på. <_<

AnonymBruker
Skrevet

Dersom solen hadde eksplodert så hadde vi alle dødd.

Dersom kun all elektrisitet hadde forsvunnet, så hadde jeg klart meg fint. Vi hadde reist til hytta. Der har vi fiskevann, villsvin, rådyr,elg m.m., peis, vedovn med stekeplater osv

Hadde vel passet på å fått med meg så mye hermetikk og frø som mulig.

Men først og fremst passet på å få med meg alle våpen og ammo jeg har. Både for jakt og for beskyttelse mot gærninger

Ja. Jeg også tror at du har mange våpen og ammo liggende :fnise: .

Anonymous poster hash: 09309...271

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette skjedd så hadde ingen av oss vært her allikavel, så hvorfor bekymre seg :)

Anonymous poster hash: 6fcae...a3d
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ja. Jeg også tror at du har mange våpen og ammo liggende :fnise: .

? Vet ikke helt om det var ironisk eller om du virkelig mente det :)

Men siden jeg er en aktiv skytter så har jeg iallefall 2000 av 22. 1500 av 9mm og 1500 av 357. når det gjelder ammo. Og selvfølgelig våpen som passer til ammoen :ler: Eier en 9mm, en 357. og 2 22. hvor den ene er revolver og den andre pistol.

I tillegg har jeg en del haglepatroner og en hagle.

Skrevet

Da ville jeg fått satt inn en god gammeldags svartovn jeg kunne laget mat på. Sørget for å kjøpe inn en haug med batterier og lommelykter. Lest bøker i stede for å se på tv. Lagret maten i kjelleren (måtte fått meg kjeller forresten).

Noe sjit at kidlebrettet mitt trenger strøm (ikke mye da, men det trenger lading en gang iblant). :sur:

Ville butikkene fortsatt vært åpne? De kan jo funke selv om det ikke er strøm? Bare bygge om kjøleskapene litt? Eller i hvert fall solgt tørrvarer og andre varer som ikke trenger fryser eller kjøleskap?

Man må drive kompressoren i kjøleskapene/fryserne med noe. Man må komprimere kjølevæsken i systemet for å kunne "hente ut" varmen i matvarene, og til det bruker man strøm (en elektromotor). Man kunne nok i prinsippet byttet ut elektromotoren med beltedrift drevet av nærmeste elv, men det er kanskje enklere med et strømaggregat? :Hehe:

Om man var helt i beit, kunne man tatt ibruk gassfyrte kjøle/fryseskap, og fyrt dem med ved. Eller bare gått over til tørking og salting som i pre-fryseboksalderen.

AnonymBruker
Skrevet

? Vet ikke helt om det var ironisk eller om du virkelig mente det :)

Men siden jeg er en aktiv skytter så har jeg iallefall 2000 av 22. 1500 av 9mm og 1500 av 357. når det gjelder ammo. Og selvfølgelig våpen som passer til ammoen :ler: Eier en 9mm, en 357. og 2 22. hvor den ene er revolver og den andre pistol.

I tillegg har jeg en del haglepatroner og en hagle.

Da kan du vel også fortelle litt om chokene på hagla di, samt kaliber og trangboringen på den?

Har steike mye skyts du...prisen på det der inkl ammo er....ca hvor mye?

Skrevet

Død på grunn av mangel på oksygen? Er jo avhengig av sola for at fotosyntesen skal gå sin gang, uten oksygen duger vertfall ikke jeg :tunge1:

Skrevet

Hvorfor skal alle gå på jakt?

Det er ikke som at samfunnet ville stoppet å fungere.

Banker og butikker ville hatt vakthold som før overvåkningskameraene kom på banen. Med vektere og politi.

Trikker kan drives med knottfyring og gass.

Før i verden fyrte de med kull og gass og hadde både lys i butikkene, hjemme i gatene og drev fabrikker med kullovner og vannkraft. I Polen har man varmtvannsberedere til dusjen på badet som bruker kull.

Biler går fint på gass om de bygges om til det.

Det samme gjør ovner for fyring og kjøledisker.

Hus kan varmes opp med vannbåren varme, parafin og oljefyrer, og folk kan varme eget vann på gass- eller vedkomfyr og tilogmed i peisen hjemme, om oljefyr ikke kan benyttes til åvarme vann til hele huset.

Herre, man trenger ikke gå lengre tilbake enn til begynnelsen på den industrielle revolusjon før det ikke var strøm som var det viktigste i samfunnet.

Folk fikk da mat butikkene, tok tog og båter drevet med damp og fikk motorer til å fungere med kullfyring, gass,vannkraft og damp.

Samfunnet ville ikke stoppet og vi ville ikke levd postapokalyptisk midt i The Hunger Games...

Togtrafikken ville gått med matvarer og alt annet som trenger å distribueres og det ville gått båter.

Vi har masse olje i havet og verdens lange gassledning gjennom tidligere Sovjetstater til Europa.

Det ville vært en overgangsperiode til samfunnet fant tilbake til gamle kunster.

Ellers kan jo de som er redd for å ikke få brukt rettetang tenke på at damene før i verden brukte tenger de varmet på gassbluss, eller på vedkomfyren...

Vi dør ikke.

Like lite som nordmenn dør av å dra på hytte med vedfyring og stearinlys i påsken.

Og har du ikke en familiebil med knottfyring eller gassmotor, så skaff nå en hest og ei kjerre. De gjør det i Albania.

• Liker 2
Skrevet

Om man var helt i beit, kunne man tatt ibruk gassfyrte kjøle/fryseskap, og fyrt dem med ved. Eller bare gått over til tørking og salting som i pre-fryseboksalderen.

Eller hermetikk.

Skrevet

On topic: Uten elektrisitet i ett år...vil solpanel fungere forresten? O_o

Hvis, så vil man jo få strøm...

Funker ikke strøm idet hele tatt fordi det ikke kan genereres, må man sveive igang en bensinmotor med startsveiv eller tenne på gass/kull/parafin/ bøffelmøkk/you name it.

Skrevet

Det er jo ikke slik at alle kunne ha dratt ut og jaktet heller, så jeg tror nok at de offentlige ville ha ordnet en løsning for mat og slikt i det minste. Null problem.

Hva med det private næringslivet?

Det ville jo ikke forsvunnet...

Når det er sagt tenker jeg at millitæret ville blitt satt inn sammen med politi overfor dem som forsøkte seg på plyndring, av den enkle grunn at det er viktig å beholde en viss orden etter en katastrofe. Det kalles unntakstilstand.

Skrevet

Hvorfor skal alle gå på jakt?

Det er ikke som at samfunnet ville stoppet å fungere.

Banker og butikker ville hatt vakthold som før overvåkningskameraene kom på banen. Med vektere og politi.

Trikker kan drives med knottfyring og gass.

Før i verden fyrte de med kull og gass og hadde både lys i butikkene, hjemme i gatene og drev fabrikker med kullovner og vannkraft. I Polen har man varmtvannsberedere til dusjen på badet som bruker kull.

Biler går fint på gass om de bygges om til det.

Det samme gjør ovner for fyring og kjøledisker.

Hus kan varmes opp med vannbåren varme, parafin og oljefyrer, og folk kan varme eget vann på gass- eller vedkomfyr og tilogmed i peisen hjemme, om oljefyr ikke kan benyttes til åvarme vann til hele huset.

Herre, man trenger ikke gå lengre tilbake enn til begynnelsen på den industrielle revolusjon før det ikke var strøm som var det viktigste i samfunnet.

Folk fikk da mat butikkene, tok tog og båter drevet med damp og fikk motorer til å fungere med kullfyring, gass,vannkraft og damp.

Samfunnet ville ikke stoppet og vi ville ikke levd postapokalyptisk midt i The Hunger Games...

Togtrafikken ville gått med matvarer og alt annet som trenger å distribueres og det ville gått båter.

Vi har masse olje i havet og verdens lange gassledning gjennom tidligere Sovjetstater til Europa.

Det ville vært en overgangsperiode til samfunnet fant tilbake til gamle kunster.

Ellers kan jo de som er redd for å ikke få brukt rettetang tenke på at damene før i verden brukte tenger de varmet på gassbluss, eller på vedkomfyren...

Vi dør ikke.

Like lite som nordmenn dør av å dra på hytte med vedfyring og stearinlys i påsken.

Og har du ikke en familiebil med knottfyring eller gassmotor, så skaff nå en hest og ei kjerre. De gjør det i Albania.

Det skjer jo ikke over natta alt det der. Vil tro det tar år før plutselig alle har kullfyring og knottbiler.
Skrevet

Det skjer jo ikke over natta alt det der. Vil tro det tar år før plutselig alle har kullfyring og knottbiler.

Mnja. Mulig. Mne jeg tror at om det var et behov ville folk begynt å fyre og ordne seg ganske fort. Jeg tror neppe samfunnet ville brutt sammen og alle måtte ut på jakt og plyndre og klubbe ned naboen for å overleve...

Om man trenger en gassbil, så lages det gassbiler.

Trenger man nødaggregat, så har vi det allerede på nærmeste sykehus...

Skrevet

Eller hermetikk.

That too. Men det krever endel energi for å lage bokser og forsegle dem. Energi man vel knapt har tilgang til siden en viktig energibærer - strøm - er borteborte.

Tror det største umiddelbare problemet hadde vært at penger som betalingsmiddel. Ingen strøm, ingen datasystemer, og ingen banker eller betalingsterminaler hadde fungert. Hva skulle folk handlet med?
  • Liker 1
Gjest Evans
Skrevet

Noe sjit at kidlebrettet mitt trenger strøm (ikke mye da, men det trenger lading en gang iblant). :sur:

Man må drive kompressoren i kjøleskapene/fryserne med noe. Man må komprimere kjølevæsken i systemet for å kunne "hente ut" varmen i matvarene, og til det bruker man strøm (en elektromotor). Man kunne nok i prinsippet byttet ut elektromotoren med beltedrift drevet av nærmeste elv, men det er kanskje enklere med et strømaggregat? :Hehe:

Hva med å få de ansatte til å sykle for å drive et agregat? :vetikke: Eller så kan de jo lage store steinkjellere som er kalde året rundt? Mange muligheter her :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Da kan du vel også fortelle litt om chokene på hagla di, samt kaliber og trangboringen på den?

Har steike mye skyts du...prisen på det der inkl ammo er....ca hvor mye?

Har lite i forhold til mange andre i klubben.

Gidder ikke svare på alle spm. Vil du ikke tro meg så er det helt opp til deg. Jeg trenger ikke måtte bevise hver eneste lille ting :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...