Gå til innhold

Naboens tre, hva kan han/jeg kreve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Naboen har et tre som står sånn til at hvis det detter vil det treffe enten hus eller garasjen vår. Kan jeg kreve at han hogger det ned og står for utgiften for det selv? Eller kan han kreve at jeg spleiser eller står for utgiften av å leie en som hogger det ned? Det er flere som har poengtert at treet står farlig til for oss.

Det virker på meg som at han ikke ville stå for evnt kostnader på å få leid inn noen til å fjerne det, da verken han eller jeg kan skjære det ned eller kjenner noen som driver med sånt.

Anonymous poster hash: 36023...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk Grannelova.

"§ 3. Er det ikkje nemndande om å gjera for eigaren eller for naturmangfaldet på staden, må eigaren ikkje ha tre som er til skade eller serleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda. Kongen kan gjeva nærare føresegner om målingsmåten.

Hekk som er lågare enn 2 meter, er ikkje ulovleg etter denne paragrafen. Hekk som lyt reknast for grannegjerde, går ikkje inn under denne lova.

Føresegnene i denne paragrafen gjev ikkje rett til å ha ståande tre som grannen har krav på å få bort etter § 10, jfr. § 2."

Så det spørs hvor høyt treet er. Du kan kreve at han fjerner det på hans regning hvis det står nærmere din tomt enn 1/3 av trehøyden. Så kan det diskuteres hvorvidt treet er til "serleg ulempe" for deg, men er det snakk om at det kan ødelegge hus osv så er jo det ganske klart.

Endret av Pompom
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at treet f.eks. maks kan bli 9m høyt dersom det står 3m fra tomtegrensa.

Anonymous poster hash: e79fb...035

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk Grannelova.

"§ 3. Er det ikkje nemndande om å gjera for eigaren eller for naturmangfaldet på staden, må eigaren ikkje ha tre som er til skade eller serleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda. Kongen kan gjeva nærare føresegner om målingsmåten.

Hekk som er lågare enn 2 meter, er ikkje ulovleg etter denne paragrafen. Hekk som lyt reknast for grannegjerde, går ikkje inn under denne lova.

Føresegnene i denne paragrafen gjev ikkje rett til å ha ståande tre som grannen har krav på å få bort etter § 10, jfr. § 2."

Så det spørs hvor høyt treet er. Du kan kreve at han fjerner det på hans regning hvis det står nærmere din tomt enn 1/3 av trehøyden. Så kan det diskuteres hvorvidt treet er til "serleg ulempe" for deg, men er det snakk om at det kan ødelegge hus osv så er jo det ganske klart.

Med vekt på KAN. Og så kommer det faktum at ts må bo ved siden av denne naboen etterpå. Og kanskje planlegger å bo der livet ut. Da er jeg av den formening at et spleiselag på fjerning av tre (eller å betale hele satsen) kan være mer enn verdt å slippe en sur nabo som kanskje i ettertid sørger for å alltid klippe gresset når ta skal grille på terrassen og stadig høytrykkspyle biler og annet når ts har besøk.

For en skal aldri undervurdere hvor nedrige og ekle folk flest er innerst inne. En faktisk ok nabo er sjelden vare.

Anonymous poster hash: ce005...d75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er treet til fare for strømledeninger osv? (De mastene) da vet jeg strømselskapet hvertfall her vi bor, fjerner det gratis:-)

Anonymous poster hash: 6872a...6e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...