frk-emmi Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Hei dere! Vi giftet oss i tingretten 2.april i fjor, men har hele tiden snakket om å gifte oss i kirken, eller i dette tilfellet ha seremonien i kirka. Er det noen her som har gjort det samme som oss? Altså bli gift på papiret i tingretten, men ha vielsen/seremonien i kirka og kan fortelle hvordan seremonien i kirka foregår? Vi har allerede satt datoen, og fått bekreftelse fra det kirkelige fellesrådet.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Hvorfor valgte dere tingretten dersom dere ønsker å gifte dere i kirken? Hvorfor hadde dere ikke hele pakka med en gang, når dere først gifta dere i fjor? Anonymous poster hash: 2d438...119 2
Athene Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Jeg har vært i to kirkebryllup der selve giftemålet allerede var unnagjort noen måneder før. Seremonien er nesten helt lik, men forskjellen er at det er en kristen velsignelse i stedet for en vielse, så teksten er noe annerledes. Men jeg hadde nok neppe merket forskjellen om det ikke var for at jeg har vært i mange kirkelige vielser, og vært hovedpersonen i en. Bryllupet/festen forøvrig var helt lik.
frk-emmi Skrevet 31. mars 2014 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2014 Hvorfor valgte dere tingretten dersom dere ønsker å gifte dere i kirken? Hvorfor hadde dere ikke hele pakka med en gang, når dere først gifta dere i fjor? Anonymous poster hash: 2d438...119 Hvis du absolutt vil vite det, så ble jeg alvorlig syk. Om jeg ville leve til å oppleve et stort bryllup, var uvisst. Derfor valge vi tingretten da, og ble enige om å heller planlegge et storslått bryllup hvis/når jeg ble friskere. 2
frk-emmi Skrevet 31. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2014 Jeg har vært i to kirkebryllup der selve giftemålet allerede var unnagjort noen måneder før. Seremonien er nesten helt lik, men forskjellen er at det er en kristen velsignelse i stedet for en vielse, så teksten er noe annerledes. Men jeg hadde nok neppe merket forskjellen om det ikke var for at jeg har vært i mange kirkelige vielser, og vært hovedpersonen i en. Bryllupet/festen forøvrig var helt lik. Tusen takk for svar! Er det sånn at man svarer JA. Liksom, " tar du NN denne kvinnen som står ved din side... o.s.v" i ved en slik velsignelse også?
Athene Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Tusen takk for svar! Er det sånn at man svarer JA. Liksom, " tar du NN denne kvinnen som står ved din side... o.s.v" i ved en slik velsignelse også? Mener å huske at det å svare ja var en del av seremonien. Men ikke at man svarte på å "ta til ektefelle", det har man jo allerede gjort. Det handlet vel mer om å love å elske, og den kristne delen av det. Den store forskjellen var vel den delen der han erklærte ekteparet som "rette ektefeller". Jeg trur det er mye opp til dere, og ikke minst hvor fleksibel presten er. Kanskje mer tradisjonelle elementer kan inkluderes når du forklarer bakgrunnen for at dere ikke giftet dere i kirken i første omgang?
Despicable Me Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 jada. dere kan gifte dere på tinghuset først, og ta seremonien i kirka på et senere tidspunkt. dere får da full seremoni, men dere vil jo allerede være gift, derfor kalles det kirkevelsignelse.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Vi giftet oss på tinghuset og fikk velsignelse av kirken 😊dette pga trosretning, jeg er humanetiker og han er kristen så vi valgte da begge deler. Katolikker gjør det vel også slik, om jeg ikke tar feil...Anonymous poster hash: 92401...87d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Vi giftet oss på tinghuset og fikk velsignelse av kirken 😊dette pga trosretning, jeg er humanetiker og han er kristen så vi valgte da begge deler. Katolikker gjør det vel også slik, om jeg ikke tar feil...Anonymous poster hash: 92401...87d Vi gikk da sammen opp kirkegulvet og fikk velsignelse, for da var vi jo allerede gift! Anonymous poster hash: 92401...87d
ashera Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Her finner dere de ulike liturgiene for vigsel og for forbønn for borgerlig inngått ekteskap: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=9269
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 Jeg har vært på en slik seremoni og hadde jeg ikke visst at de vår gift på forhånd hadde jeg ikke merket forskjellen engang, tror jeg. Anonymous poster hash: 56a55...66f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Godt å høre at du ble friskere, TS! Anonymous poster hash: 7a032...727
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå