Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en privat avtale med barnefar om bidrag, men nå har han sluttet å betale og jeg blir nødt til å gå til NAV å be dem fastsette og innkreve bidrag.

En del ting gjør at far ikke lenger har samvær med barna, dette har barnevernet bestemt, og han vil ikke betale bidrag for "unger han ikke har kontakt med likevel" så jeg har gitt opp håpet om å få ordnet dette privat.

Jeg har vært inne på NAV sine hjemmesider og sett at det kan ta opptil 6 mnd før man får bidraget, får man da etterbetalt fra den datoen man søkte, eller "mister" man bidraget for disse månedene?

I bidragsveilederen der man fyller ut inntekt, skal man da fylle ut det som står i skattelistene, uten skatt?

Jeg har hørt at man må betale en sum på rundt 900 kroner for at NAV skal hjelpe med bidraget, blir dette truket fra bidraget hver måned?

Hva skjer om far ikke betaler?

Anonymous poster hash: 7d1cc...bc7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få etterbetalt fra den måneden du søker.

Du fyller inn din egen inntekt. NAV innhenter dokumentasjon på bidragspliktiges inntekt.

NAV tar 860,- fra hver for å fastsette bidrag. Dette er en engangsavgift, men du kan bli avkrevd beløpet på nytt, dersom en av dere ber om å få fastsatt bidraget på nytt.

Hvis far ikke betaler, så opparbeider han seg bidragsgjeld. Da kan han til slutt ende opp med betalingsanmerkninger med de problemer det medfører. NAV kan sette opp tvangstrekk i lønn eller ta beslag i eventuelle penger igjen på skatten.

Jeg fikk selv nylig etterbetalt 10 måneder med bidrag etter at bidragspliktig hadde klagd og trenert herfra til Finnmark i nesten et år.

Anonymous poster hash: 2be84...fcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...