Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Jeg og mannen skal til høsten (forhåpentligvis) kjøpe bolig sammen. Vi har begynt å følge med på markedet allerede, for å se hva vi har råd til etc. Men vi blir ikke helt kloke på hva slags bolig vi skal ha. Drømmen er enebolig, men foreløpig har vi overhodet ikke råd til det, ettersom de ikke finnes til under 4 mill uten at oppussingsbehovet er enormt. Så da vurderer vi leilighet eller rekkehus. Men vi blir ikke helt enige om hva vi skal se på. Vi ønsker å prøve å få barn rundt nyttår (altså, begynne prøvingen), men av ulike årsaker kan det hende vi ikke lykkes og at vi forblir barnløse. Skal vi ha barn er rekkehus helt klart det mest ideelle. Eventuelt en større leilighet med tre soverom. Men om vi ikke får barn er rekkehus litt bortkastet, da kunne vi heller brukt mindre penger på en mindre leilighet, og brukt penger på å leve livet på andre måter. Det er jo litt dumt å kjøpe en liten leilighet med en gang også, og så etter to år måtte selge og kjøpe på ny. Men kjøper vi rekkehus med en gang blir økonomien strammere. Så, hvordan prioriterer man hva slags bolig man er på jakt etter, når tidshorisonten ikke er så lang? Hva er deres erfaringer?
Sylvari Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Barn klarer seg helt fint i leilighet, så ville gått for det selv. Og heller oppgradert etterhvert om det blir ønskelig, men kan godt hende det overhodet ikke blir nødvendig. 3
Pentu Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 For min del, så er jeg veldig glad for at vi valgte hus (enebolig i kjede). Vi har 4 soverom og har ikke behov for å flytte med det første. Men det kommer jo veldig an på hva man har råd til, vi var veldig heldig og fikk kjøpt et hus i startet på et prosjekt. Når jeg ble gravid, kunne vi bare velge ett av de tomme rommene til barnerom. Men vi hadde klart oss med bare 1 og 2 soverom, så dere må rett og slett se an økonomien.
Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Barn klarer seg helt fint i leilighet, så ville gått for det selv. Og heller oppgradert etterhvert om det blir ønskelig, men kan godt hende det overhodet ikke blir nødvendig. Veldig klar over at barn klarer seg fint i leilighet. Men vi lurer litt på om vi i såfall skal satse på en treroms (to soverom), billigere leilighet som vi i så fall må oppgradere 'raskt' OM vi får barn (vi må nemlig ha et hjemmekontor i tillegg), eller en fireroms, som prismessig egentlig ligger litt på det samme som rekkehusene vi ser på. Økonomien vår tillater en fireroms leilighet/et rekkehus. På den annen side, med en mindre og billigere leilighet med to soverom kan vi få en friere økonomi, som kanskje kan tillate oss å ta ulønnet permisjon om vi får barn. Men da får vi det jo trangt/mangler hjemmekontoret hvis vi er så heldige å få dette barnet. Får vi ikke barnet er det ikke så nøye med økonomien heller... Wææh, det er så mye om og hvis å ta hensyn til!
Sylvari Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Hva med å vente med å kjøpe til dere vet om dere kan få barn da? 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Vi har kjøpt treroms og er lenge til vi får barn. Det er et fint gjesterom nå om dagen og jeg er veldig glad vi har ett ekstra rom. Anonymous poster hash: e3f96...60e
Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Hva med å vente med å kjøpe til dere vet om dere kan få barn da? Personlig kunne jeg godt ha ventet, men det kan jo ta to-tre år, så vi taper jo mye på det spinndyre leiemarkedet i mellomtiden. Og mannen som har eid egen bolig i 15 år er ikke interessert i å leie så lenge.
Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 Vi har kjøpt treroms og er lenge til vi får barn. Det er et fint gjesterom nå om dagen og jeg er veldig glad vi har ett ekstra rom. Anonymous poster hash: e3f96...60e Ja men spørsmålet vårt er om vi skal ha treroms ELLER fireroms, og da i form av rekkehus eller leilighet. Vi må nemlig ha ett ekstra rom uansett, får vi barn må vi altså ha minst tre soverom, for å ha et kontor. Og vi blir ikke enige om hva vi skal prioritere. Bedre økonomi + mindre plass eller litt strammere økonomi (men ikke uutholdelig) + bedre plass. Bedre økonomi + bedre plass er jo det optimale, men det er jo ikke et realistisk alternativ. Grøss, gruer meg til vi skal begynne å gå på visninger og klare å ta noen avgjørelser.
cattleya Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 sånn økonomisk så lønner det seg jo med rekkehus (hvis dere tenker at dere skal oppgradere til enebolig etterhvert), for da "hopper dere jo over et trinn" på en måte...
Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 sånn økonomisk så lønner det seg jo med rekkehus (hvis dere tenker at dere skal oppgradere til enebolig etterhvert), for da "hopper dere jo over et trinn" på en måte... Ja gjør det nå det? Aner ikke hvordan prisveksten på rekkehus kontra leilighet er jeg? Den fantastiske prisveksten på bolig man har sett før har nok gitt seg, så vet ikke om vi noensinne får råd til enebolig (før vi er såpass gamle at vi ikke orker tanken)...
cattleya Skrevet 31. mars 2014 #11 Skrevet 31. mars 2014 Ja gjør det nå det? Aner ikke hvordan prisveksten på rekkehus kontra leilighet er jeg? Den fantastiske prisveksten på bolig man har sett før har nok gitt seg, så vet ikke om vi noensinne får råd til enebolig (før vi er såpass gamle at vi ikke orker tanken)... Tror ofte det lønner seg istedenfor leilighet, men ingen kan jo spå i fremtiden... http://www.dn.no/talent/2012/12/02/ndash-start-rett-pa-rekkehuset
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #12 Skrevet 31. mars 2014 Personlig kunne jeg godt ha ventet, men det kan jo ta to-tre år, så vi taper jo mye på det spinndyre leiemarkedet i mellomtiden. Og mannen som har eid egen bolig i 15 år er ikke interessert i å leie så lenge. Da vil jeg anbefale at dere kjøper en andelsleilighet som passer til dere to pluss ev. ett barn (gjerne bare mens barnet er lite også). En andelsleilighet fordi dere da slipper dokumentavgift oppå kjøpesummen (ren utgift) og så satser dere rett og slett på å selge den om 2-4 år. Det dere sparer på å ikke betale ned et stort lån setter dere til side på konto i tilfelle dere får barn og i så fall bestemmer dere for at enebolig på landet/rekkehus i byen er veien å gå. Tenkt scenario: dere blir gravid rimelig kjapt og "må" flytte etter bare 1,5 år. Utgifter til salg er meglerutgifter på ca 100.000 kr. Dette plusser dere på utgifter til renter på lånet de 1,5 årene (kun renter) og så trekker dere fra kostnaden for leige i 1,5 år. Glem verdifall/økning på leiligheten, e bolig er ikke en investering. Går dere i pluss? Null? Minus? Og er minusen i så fall verdt å ha bodd ok i 1,5 år? Ta beslutning. Lykke til. Anonymous poster hash: c12fd...8a9 3
Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #13 Skrevet 31. mars 2014 Takk for innspill alle sammen. Veldig godt råd dette med andelsleilighet, vi var jo klar over at man slapp unna dokumentavgift, men har ikke tenkt at det er en god fordel nå når vi ikke vet hvor lang tidshorisont vi har.
Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #14 Skrevet 31. mars 2014 For å fortsette på tanken på andelsleilighet, da kan det kanskje være lurt av oss å melde oss inn i boligbyggelaget (i byen vi skal flytte til) allerede nå?
Serafina. Skrevet 31. mars 2014 #15 Skrevet 31. mars 2014 Helt sikkert lurt å melde seg inn allerede nå. Ansienniteten trenger ikke alltid være så lang for å kunne fordel av den. Jeg tenker at dere må ta stilling til hva dere ønsker av uteplass også. I en leilighet er det ofte kun en balkong av begrenset størrelse, som kan være helt ok hvis det er det man ønsker. I en rekkehusleilighet eller flermannsbolig vil dere sannsynligvis ha tilgang til større uteplass/hage. For min del ville det vært viktig å ta ta med i betraktningen.
Grønt blad Skrevet 31. mars 2014 #16 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Støtter forslaget om å melde seg inn i boligbyggelaget så fort som mulig. Som regel er det bare noen få måneder (eller uker) det står om når det gjelder forkjøpsrett. Hadde jeg vært i deres situasjon, hadde jeg gått for rekkehus (ev. 4-roms leilighet). Det siste rommet kan f.eks. brukes til gjester, garderoberom eller det kan leies ut mens dere er prøvere (se http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forbruker/melissa-tjener-tusenvis-paa-ledig-rom-i-oslo-3897818.html#.UzmjKanuqtY og http://www.airbnb.no). Om dere vil gå for leilighet eller rekkehus, kommer an på om dere ønsker hage eller ei. Endret 31. mars 2014 av Grønt blad
Ciara Skrevet 2. april 2014 #17 Skrevet 2. april 2014 Ville gått for rekkehus. Jeg kunne gjerne bodd i rekkehuset vi har nå uten barn også, snakk om luksus med mye plass! Og får dere barn er det deilig å slippe å flytte. Jeg har flyttet med barn, og det er en ting - men så er det barnehageplass som skal flyttes... Noe som kan bli verre, med det kommer jo helt an på hvor i landet du bor. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #18 Skrevet 2. april 2014 Jeg bor nå i rekkehus på 120 m2, har 4 soverom. På ene siden har jeg terrasse på 40 m2, og den ligger helt uten noe tilsyn fra naboer. Så der kan vi gå nakne om vi skulle ønske. På andre siden har vi en hage på 50 m2, og en stor utvendig bod. Nå har jeg 2 barn, så nå passer det jo perfekt å bo her. Men kommer til å fortsette å bo her den dagen de flytter og. For synes det er så deilig med god uteplass. Storkoser meg der på sommeren. Og man får alltid brukt plassen inne og. Gjesterom, kontor, tv stue, hobbyrom osv. Anonymous poster hash: 87fad...147
Gjest Ciegus Skrevet 2. april 2014 #19 Skrevet 2. april 2014 Vi blir nok å satse på rekkehus, ja. Vi er bare litt usikre, siden det da vil koste såpass at vi får det trangt økonomisk. Ikke verre enn at vi greier oss helt fint, men "drømmen" min har alltid vært å ta ekstra permisjon om vi skulle få barn. Det går ikke hvis vi bruker 4 mill på rekkehus. Jeg bor nå i rekkehus på 120 m2, har 4 soverom. På ene siden har jeg terrasse på 40 m2, og den ligger helt uten noe tilsyn fra naboer. Så der kan vi gå nakne om vi skulle ønske. På andre siden har vi en hage på 50 m2, og en stor utvendig bod. Nå har jeg 2 barn, så nå passer det jo perfekt å bo her. Men kommer til å fortsette å bo her den dagen de flytter og. For synes det er så deilig med god uteplass. Storkoser meg der på sommeren. Og man får alltid brukt plassen inne og. Gjesterom, kontor, tv stue, hobbyrom osv. Anonymous poster hash: 87fad...147 Høres kjempedeilig ut, men noe sånt kan vi bare drømme om ifht vårt budsjett. Blir det rekkehus, blir det med en bitteliten hageflekk/terrasse. Men så lenge det er noe uteplass, er jeg fornøyd, har ikke hatt det på ti år og savner det veldig!
Gjest Ciegus Skrevet 2. april 2014 #20 Skrevet 2. april 2014 Forresten, må vi begge være medlem av boligbyggelaget for å kjøpe/benytte forkjøpsrett? På Finn.no, hvordan ser man hvilket boligbyggelag boligen tilhører?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå