Gå til innhold

Førstegangs-utleier, råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det koen erfarne utleiere her som kan komme med råd til en førstegangs utleier?

Kontrakten fra forbrukerrådet er printet ut, men tenker på om det er andre ting å tenke på? Noen lure tips? :-)

Anonymous poster hash: 0d5d3...f25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg godt inn i husleieloven så du ikke begår overtramp mot den du leier ut til.

Anonymous poster hash: be2b0...885
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Huseierenes landsforbund er ikke så dumt. Et medlemsskap der gir deg tilgang til ferdig kontrakter og en god hjemmeside med mye info, samt gratisk råd fra jurister.
Jeg har hatt mye god hjelp derifra når jeg som førstegangsutleier har gått på en gedigen smell å sitter med en leietaker som nekter å flytte ut og som har ødelagt boligen innvendig.

Mitt tips er (dessverre) å aldri leie ut til noen som har nav garanti. Den er ikke verdt papiret den er skrevet på! Og man vet aldri hva man får av problemer med leietaker som hele tiden skylder på nav.

Anonymous poster hash: 8efad...011
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er (dessverre) å aldri leie ut til noen som har nav garanti. Den er ikke verdt papiret den er skrevet på! Og man vet aldri hva man får av problemer med leietaker som hele tiden skylder på nav.

Anonymous poster hash: 8efad...011

Synes man skal se det an. Jeg har med hell leid ut til alenemødre med NAV-garanti. Viktigste er å ha en ordentlig samtale med den man skal leie ut til, man klarer å sile ut useriøse folk da.

• Liker 3
Skrevet

Ta bilder av rommet/boligen du skal leie ut.

Ellers, som noen skriver over: Gjør alt ryddig og hold deg til loven. Denne er viktig å kunne de viktigste punktene i. For det første er det fair og riktig å gjøre, for det andre så vil leietaker stille mye sterkere ved en uenighet, dersom det kan påvises feks at kontrakten ikke er gyldig.

Forbrukerrådets kontrakt er et godt utgangspunkt, jeg har brukt denne.

Jeg har også meldt meg inn i huseierforening, men har heldigvis aldri hatt behov for tjenestene deres.

AnonymBruker
Skrevet

Synes man skal se det an. Jeg har med hell leid ut til alenemødre med NAV-garanti. Viktigste er å ha en ordentlig samtale med den man skal leie ut til, man klarer å sile ut useriøse folk da.

Nja, dyktige lurendreiere klarer med letthet å sette opp et uskyldig ytre.

TS, jeg ville hatt en tidsbegrenset kontrakt for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: d7d20...6ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja, dyktige lurendreiere klarer med letthet å sette opp et uskyldig ytre.

TS, jeg ville hatt en tidsbegrenset kontrakt for sikkerhets skyld.

Jeg synes ikke du skal skrive slikt. Det er mange som må ty til NAV-garanti og det er ikke automatikk i at alle er kjeltringer.

Som sagt har jeg god erfaring med å leie ut til alenemødre. Har selvsagt spurt dem ut og de har vært i jobb/under utdannelse. Det har vært null problem og faktisk veldig hyggelig noen ganger, da jeg har bedt dem om små tjenester og fått et ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- se etter rolige snille mensker

- fast inntekt

- ha en klar og god kontrakt som dekker det du mener er viktig (for min del er det blant annet husdyrhold, tidbegrenset og fremleie som er viktig).

Anonymous poster hash: fd0c6...fb8
Skrevet

Ha depositum, gjerne 2-3 ganger månedsleie. Dette skal inn på en egen depositumkonto!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal skrive slikt. Det er mange som må ty til NAV-garanti og det er ikke automatikk i at alle er kjeltringer.

Det har jeg heller ikke hevdet.

Jeg vil kun påpeke at du på ingen måte sikrer deg 100% mot useriøse folk ved å ha en samtale.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg heller ikke hevdet.

Jeg vil kun påpeke at du på ingen måte sikrer deg 100% mot useriøse folk ved å ha en samtale.

Jeg skrev ikke det heller, men jeg synes det er helt feil å si at man på generelt grunnlag ikke skal leie ut til mennesker med NAV-garanti.

AnonymBruker
Skrevet

- Les Husleieloven GODT.

- Grundig med kontrakten

- 3 måneders depositum (på depositumskonto selvsagt)

- Sett heller leien ned litt for å få et godt utvalg av potensielle leietakere der du finner noen gode, fremfor et lite utvalg der du må slå deg til ro med noen partyfolk

- Tegn innboforsikring. Utleieforsikring er ikke like viktig (iom. at du har depositum)

- Dessverre: styr unna NAV-klienter. Ikke pga. dem som mennesker, men fordi NAVs garantier er elendige og kan skape store problemer for deg.

Anonymous poster hash: 1e51d...914
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev ikke det heller, men jeg synes det er helt feil å si at man på generelt grunnlag ikke skal leie ut til mennesker med NAV-garanti.

Det er vel opp til hva en selv føler seg komfortabel med. Flott at du leier ut til dem, men jeg ville ikke gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel opp til hva en selv føler seg komfortabel med. Flott at du leier ut til dem, men jeg ville ikke gjort det.

Og derfor postet jeg en annen mening enn din. :)

AnonymBruker
Skrevet

Og derfor postet jeg en annen mening enn din. :)

Det er du i din fulle rett til, men jeg postet ikke i denne tråden for å fortelle min mening om å leie ut til NAV-klienter eller ei. Jeg ville kun kommentere denne påstanden din, og påpeke at man slett ikke klarer å sile ut useriøse folk så enkelt, nettopp fordi lurendreiere vet nøyaktig hva de skal si for å få deg på kroken.

Viktigste er å ha en ordentlig samtale med den man skal leie ut til, man klarer å sile ut useriøse folk da.

AnonymBruker
Skrevet

Det er du i din fulle rett til, men jeg postet ikke i denne tråden for å fortelle min mening om å leie ut til NAV-klienter eller ei. Jeg ville kun kommentere denne påstanden din, og påpeke at man slett ikke klarer å sile ut useriøse folk så enkelt, nettopp fordi lurendreiere vet nøyaktig hva de skal si for å få deg på kroken.

Og jeg har en helt annen erfaring enn deg når det gjelder å sile ut leietagere. Sånn er det med den saken. Man kan be om referanser fra tidligere utleiere, man kan be om dokumentasjon på at de er i jobb osv osv.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har en helt annen erfaring enn deg når det gjelder å sile ut leietagere. Sånn er det med den saken. Man kan be om referanser fra tidligere utleiere, man kan be om dokumentasjon på at de er i jobb osv osv.

Nå tror jeg du forveksler meg med en annen AB, så dette ser jeg ikke noen vits i å diskutere videre.

AnonymBruker
Skrevet

Nå tror jeg du forveksler meg med en annen AB, så dette ser jeg ikke noen vits i å diskutere videre.

Det du protesterte på var min påstand (du har selv sitert den) om at man kan sile ut useriøse leietagere.

Jeg har god erfaring med å gjøre nettopp det, så da har du dårlige metoder. Når man ber om referanser osv klarer man fint å sile ut de man ikke ønsker å leie til.

Jeg har ikke forvekslet deg med noen andre, jeg svarer på det du skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Det du protesterte på var min påstand (du har selv sitert den) om at man kan sile ut useriøse leietagere.

Jeg har god erfaring med å gjøre nettopp det, så da har du dårlige metoder. Når man ber om referanser osv klarer man fint å sile ut de man ikke ønsker å leie til.

Jeg har ikke forvekslet deg med noen andre, jeg svarer på det du skriver.

Du skrev at man kan ha en ordentlig samtale med dem, intet annet, og jeg skrev at de kan lyve i en samtale. Om du inkluderer skriftlig dokumentasjon i denne samtalen er jeg enig, men jeg påpekte at kun en samtale ikke er mye verdt.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du leie ut et rom i en leilighet du selv også bor i, eller er det en selvstendig leilighet/hybel du skal leie ut?

Mine råd

- ha kontrakt, og få med i kontrakten at det er oppsigelsesgrunn dersom leien ikke er betalt innen forfall. Da slipper du masse styr med purringer og varsling via namsmann. Be huseiernes landsforbund hjelpe deg med å få det inn i kontrakten, de hadde det ikke før, men mulig det er kommet nå.

- ta bilder så du kan bevise evt skade. Husk at normal slitasje må du regne med.

- ta 3 mnd depositum (som skal på sperret konto), så har du noe å dekke evt skader med

- lei ut til folk med jobb, da har du større garanti for å få pengene dine

- be om referanser fra tidligere leieforhold, og sjekk hvis mulig at disse er ekte

- bruk google og fb til å sjekke folk ut

- som nevnt over ville jeg også styrt unna folk med nav garanti. Den er ikke verdt en krone om noe skjer, og sjansen er større for at de med navgaranti herper leiligheten og lar være å betale enn de uten.

- ikke lei ut til folk med små barn, de er mye vanskeligere å kaste ut, aleneforeldre er verst (jada, det finnes fine folk og alt det der, men fakta er at slik er det)

- i steden for å sette inn annonse så sjekker du annonser på hybel.no, finn.no o.l. etter folk som ønsker et sted å bo. Da kan du sile ut de du ikke liker eller som gir et dårlig inntrykk uten at de noen gang får vite om det. Sparer deg for masse mas og unødvendige situasjon.

- personlig leier jeg heller ikke ut til utlendinger, de har mindre respekt for lover og regeler, og er flinke til å late som de ikke forstår hvis det ikke passer dem. Siden mange er under nav så er det dobbel grunn til å ikke leie ut.

Anonymous poster hash: fdfb6...0d8
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...