Gjest Kv84 Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Alle i min familie har veldig mørkt brunt hår, men jeg har lysebrunt og med rødt i. Hvorfor har jeg med rødt i? Endret 31. mars 2014 av Kv84
Gjest Solsmil Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Hvem er "alle i din familie"? Du kan godt ha arvet hårfargen til noen lengre bak i slekta, som besteforeldre eller oldeforeldre
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Grunnen til at du har rødskjær i håret er nok fordi du har et gen som tillater rødskjær i håret. Genet sitter i form av DNA-par og stammer fra mor + far, som igjen har sine gener fra mormor og morfar + farmor og farfar. Evt farmor og naboen til farmor dersom hun var uskikkelig. For gener følger ikke vielsesattesten, men de følger eggcelle + sædcelle. Noe mer du lurte på? Anonymous poster hash: c510c...030 3
Gjest Kv84 Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Hvem er "alle i din familie"? Du kan godt ha arvet hårfargen til noen lengre bak i slekta, som besteforeldre eller oldeforeldre Søsknene mine, foreldrene mine og besteforeldrene mine har/hadde mørkt brunt hår.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Av samme årsak som at jeg har blå øyne, mens resten av familien min har grønne eller brune øyne, tenker jeg. Alt tilsier at jeg skulle hatt brune øyne, men så var det slik da at min bestefar hadde blå øyne, så min mor videreførte hans gener til meg. Anonymous poster hash: cc76f...ad0
LatersBaby Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Her er det en god miks. Mamma hadde rødt, pappa har brunt og jeg fikk helt lyst hår. Vi har både svart, blondt, rødt og brunt bakover i slekta. Datteren min har brunt med gullskjær i.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Rødt hår er et eget gen, men det synes bare hos de som også har gener for lyst hår. Sannsynligvis har mange av de mørke i familien også rødt hår, men dette kommer ikke til syne hos dem. Siden du har lysere hår, som mørkhårede fint kan være bærer av, siden det er recessivt, kommer dette til syne hos deg. Anonymous poster hash: 446f3...ad9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå