AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Jeg vil overraske typen med favorittmiddagen hans i dag, men jeg har ikke laget det før. Har noen her en god oppskrift på carbonara? Anonymous poster hash: c42a4...91a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Kok pasta stek bacon sammen med litt hvitløk bland sammen pasta, bacon/baconfett og to-tre eggeplommer pluss revet parmesan server med parmesandryssAnonymous poster hash: 9657e...564 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Andreas Viestad har en grei oppskrift hvis du vil ha helt nøyaktige mål: http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/11/13/482748.htmlAnonymous poster hash: cb78a...651
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Hverken hvitløk eller fløte har egentlig noe i en carbonara å gjøre, men jeg pleier å bruke begge. Ikke mye: litt hvitløk sammen med bacon/pancetta når det stekes, og en bittebitteliten dæsj med fløte sammen med eggeplommene for konsistensens skyld. Anonymous poster hash: cb78a...651 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Jeg har også hvitløk i, det erså godt! Koker pasta mens jeg steker bacon (evt pancetta, hvis jeg har) og hvitløk i ei panne, lar panna stå på svak varme etterpå inntil pastaen er ferdigkokt. Bruker pastaøse til å ha pastaen (direkte fra kjelen) over i panna med baconet og hvitløken. Tømmer over egg og kvernet pepper og rører. Ferdig!Anonymous poster hash: 1cef8...132
Maximillian Cohen Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Jeg pleier å følge denne oppskriften fra Ole Martin Alfsen. Blir veldig godt, særlig om en bruker hjemmelaget pasta.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Jeg pleier å følge denne oppskriften fra Ole Martin Alfsen. Blir veldig godt, særlig om en bruker hjemmelaget pasta. Aiai. Rømme, spinat og ruccola. Han hadde vel gitt en italiensk husmor hjerteinfarkt, men det så himla godt ut, da! Anonymous poster hash: cb78a...651
Maximillian Cohen Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Det er mulig å nyte det i fred uten at de italienske husmødrene kommer på døren. Endret 1. april 2014 av Maximillian Cohen 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Har prøvd flere oppskrifter, bruker den som ligger på millasmat.com Hun forklarer steg for steg hvordan og hvorfor det skal gjøres sånn og sånn, greit å forholde seg til når man ikke er så dreven. Smaker jækli godt og, mannen spiser som en gal. Anonymous poster hash: 34512...c03
Lea2 Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Jeg gjør det enkelt.. 1. Koker pasta 2. Sprøsteker bacon i små biter (bruker gjerne både hvitløk og finhakket løk også) 3. Heller vannet av pastaen og rører inn bittelitt olje over varme 4. Tilsetter 1 eggeplomme per person og revet parmesan eller Grano Padano (Obs. eggeplommene skal oppi uten at kjelen står på varm plate) 5. Legger pastaen i litt dype tallerkener 6. Strør litt mer ost oppå og gjerne litt nykvernet pepper 7. Bacon (og evt hvitløk/løk) på toppen.
Chloe- Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 (endret) Jeg syns erter hører med i carbonara. Eneste matretten jeg spiser det i. Endret 1. april 2014 av Chloe- 2
Lea2 Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Ja, sånne små selskapserter i veldig godt i carbonara. Og det gir litt farge også. Det er jo ikke verdens mest fargerike rett.
skruf Skrevet 2. april 2014 #13 Skrevet 2. april 2014 Jeg bruker denne: http://www.matprat.no/oppskrifter/familien/enkel-pasta-carbonara Vet det ikke er ekte carbonara, men den er innmari god:)
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #14 Skrevet 2. april 2014 Det er så mange rare oppskrifter som kaller seg carbonara ... I mitt hode blir det i blant nesten som å si at man har en kjempegod oppskrift på tomatsuppe, når suppa ikke inneholder en eneste tomat men er rød pga paprika ... Alt høres veldig godt ut, men hvorfor kalle det noe det ikke er? (Unnskyld at jeg sporer av, men dette er kjepphesten min når det gjelder mat ... Begrepene blir så vannet ut at man etter hvert ikke vet om man snakker om de samme rettene før man har ramset opp hele ingredienslista.) Anonymous poster hash: ff80b...f76 3
cocoon Skrevet 3. april 2014 #15 Skrevet 3. april 2014 Må eggene være rå? Syns det virker litt skummelt...
debattanten Skrevet 3. april 2014 #16 Skrevet 3. april 2014 Må eggene være rå? Syns det virker litt skummelt... Ikke skummelt. I Norge er dette helt trygt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #17 Skrevet 3. april 2014 Må eggene være rå? Syns det virker litt skummelt... Eggene kokes jo i den varme pastaen. Det går på sekunder. Anonymous poster hash: 34512...c03
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #18 Skrevet 3. april 2014 Må eggene være rå? Syns det virker litt skummelt... Norske egg er trygge. Du kan selvfølgelig sette pasta og egg tilbake på plata sånn at eggene koagulerer helt, men det blir vel mer spagetti med eggerøre enn det blir carbonara...Anonymous poster hash: cb78a...651
Dolce Skrevet 3. april 2014 #19 Skrevet 3. april 2014 Det er så mange rare oppskrifter som kaller seg carbonara ... I mitt hode blir det i blant nesten som å si at man har en kjempegod oppskrift på tomatsuppe, når suppa ikke inneholder en eneste tomat men er rød pga paprika ... Alt høres veldig godt ut, men hvorfor kalle det noe det ikke er? (Unnskyld at jeg sporer av, men dette er kjepphesten min når det gjelder mat ... Begrepene blir så vannet ut at man etter hvert ikke vet om man snakker om de samme rettene før man har ramset opp hele ingredienslista.) Anonymous poster hash: ff80b...f76 Veldig, veldig enig. Har man en pastarett som ikke er carbonara, bør man heller ikke kalle det for carbonara. Jeg fikk en gang servert "carbonara" med kylling (!!!) og oste/fløtesaus.... Det er ikke bare italienske husmødre som vrir seg av sånt. Det blir nesten som å f.eks. servere noe man kaller får-i-kål - basert på tomatsaus og oksekjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #20 Skrevet 5. april 2014 Veldig, veldig enig. Har man en pastarett som ikke er carbonara, bør man heller ikke kalle det for carbonara. Jeg fikk en gang servert "carbonara" med kylling (!!!) og oste/fløtesaus.... Det er ikke bare italienske husmødre som vrir seg av sånt. Det blir nesten som å f.eks. servere noe man kaller får-i-kål - basert på tomatsaus og oksekjøtt. Og her er det det franske kjøkken som får gjennomgå ... Hvorfor ikke kalle det appelsinpannekaker eller noe? Det høres da snadder ut i massevis? http://www.godt.no/#!/oppskrift/616/crepes-suzette Anonymous poster hash: ff80b...f76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå