Gå til innhold

Er usunn mat avhengighetsskapende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, så bare bytt om det er nødvendig.

Jeg har et litt tilfeldig spørsmål... Jeg bruker å holde meg unna usunn mat, som søtsaker, snacks og junk food. I disse periodene har jeg ikke en gang lyst på noe usunt; det frister ikke. Men så snart jeg har spist en liten kjeks på besøk hos noen, eller et lite kakestykke, eller et pizzastykke... da får jeg plutselig lyst på ALT som er usunt, og jeg går i dagevis med søtsug og alt mulig...

Hvorfor skjer dette? Lysten bare åpner seg for junk food og sukker så snart jeg tar en liten bit av noe usunt, og det er utrolig irriterende. Jeg nyter ikke usunn mat på samme måte som sunn mat, så dette skjønner jeg ikke.

Er slik mat avhengighetsskapende? Sukker for eksempel? Jeg bare skjønner det ikke, når jeg ikke nyter det fullt heller.

Anonymous poster hash: 52757...d38
Skrevet

Ja, sukker, og sukker og fett i kombinasjon er avhengighetsskapende. Frigir dopamin og gir deg cravings for mer.

Skrevet

For mange gjør sukker at man blir sulten på mer, og veldig mange opplever sukkeravhengighet. Andre kan kontrollere seg. Jeg måtte bare kutte ut sukker, raske karbohydrater, hel- og halvfabrikata osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...