Gå til innhold

Å legge ut bilder av selvmord/selvmordsforsøk på sosiale media

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns dere om det?

Jeg har nettopp sett en på min facebookvenneliste legge ut dette - Toppet med en haug med virkelig sjokkerende og latterliggjørende kommentarer av vedkommende som gjorde dette selvmordet/forsøket under. Er det sånn samfunnet vårt har blitt?

Er helt satt ut...

Anonymous poster hash: 425d6...9a2
Videoannonse
Annonse
Gjest Beist
Skrevet

Jeg tenker at man har et ansvar for hva man legger ut, men det betyr ikke at det er fritt frem for alle andre å gjøre narr av dersom noen først gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, det er jo bare underholdning.

Anonymous poster hash: 36b12...452
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent på min FBvenneliste (som forøvrig jobber på akuttpsyk!) la ut bilde av en person i Oslo som prøvde å ta livet sitt som min bekjent ble vitne til, etterfølgt av kommentarer med latterliggjørelse av denne personen som forsøkte fordi h*n ikke lykkes - og alternativer til hva personen kan gjøre/kunne ha gjort for å lykkes.

Det er hva tråden min handler om! (TS)

AnonymBruker
Skrevet

Men om jeg sender dette inn til arbeidstilsynet vil jeg jo være skyldig i å risikere jobben til min bekjente?

AnonymBruker
Skrevet

Men om jeg sender dette inn til arbeidstilsynet vil jeg jo være skyldig i å risikere jobben til min bekjente?

Nei. Om din bekjente legger ut sekretessbelagte opplysninger (som for eksempel bilder av pasienter) på nett så risikerer din bekjente sin jobb. Du er skyldig i å si i fra om et lovbrudd. Din bekjente trenger denne sparken bak for å få en alvorsprat om at det der ikke er akeptabelt. Hvis ikke er faren der for at din bekjente blir mer distansiert fra de vedkommende skal hjelpe.

Med andre ord, det du gjør er godt ment. Det din bekjente trenger er noen som sier i fra om at, "nå har du trått over en grense". Hvis ikke kan det gå verre for din bekjente. Dette er alvorlig, men ikke så alvorlig at jeg tror din bekjente mister jobben. Men alvorlig nok til at det blir en prat med sjefen.

Anonymous poster hash: b0dda...df1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Om din bekjente legger ut sekretessbelagte opplysninger (som for eksempel bilder av pasienter) på nett så risikerer din bekjente sin jobb. Du er skyldig i å si i fra om et lovbrudd. Din bekjente trenger denne sparken bak for å få en alvorsprat om at det der ikke er akeptabelt. Hvis ikke er faren der for at din bekjente blir mer distansiert fra de vedkommende skal hjelpe.

Med andre ord, det du gjør er godt ment. Det din bekjente trenger er noen som sier i fra om at, "nå har du trått over en grense". Hvis ikke kan det gå verre for din bekjente. Dette er alvorlig, men ikke så alvorlig at jeg tror din bekjente mister jobben. Men alvorlig nok til at det blir en prat med sjefen.

Ja.. Men dette gjelder ikke en pasient av h*n. Det gjelder et menneske h*n var vitne til gjorde et forsøk (ute offentlig i Oslo) og som h*n tok bilde av åstedet til. Med politisperrebånd og alt. Og så da at h*n støttet en ekkel latterliggjørelse av mennesket og så selv skrev et alternativ til hva mennesket kunne ha gjort for å lykkes i sitt forsøk. Er det alvorlig nok til å rapporteres ? Har skrevet til h*n hva jeg syntes om det, fikk beskjed om at "h*n var ikke klar over at det var et selvmordsforsøk, men står for det h*n har skrevet"

Skrevet

Ja.. Men dette gjelder ikke en pasient av h*n. Det gjelder et menneske h*n var vitne til gjorde et forsøk (ute offentlig i Oslo) og som h*n tok bilde av åstedet til. Med politisperrebånd og alt. Og så da at h*n støttet en ekkel latterliggjørelse av mennesket og så selv skrev et alternativ til hva mennesket kunne ha gjort for å lykkes i sitt forsøk. Er det alvorlig nok til å rapporteres ? Har skrevet til h*n hva jeg syntes om det, fikk beskjed om at "h*n var ikke klar over at det var et selvmordsforsøk, men står for det h*n har skrevet"

Jeg hadde definitivt rapportert til Facebook. Jeg ville også fortalt vedkommende i strengere ordlag at det er usmakelig, og at det definitivt ikke sømmer seg for en helsefagarbeider.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde definitivt rapportert til Facebook. Jeg ville også fortalt vedkommende i strengere ordlag at det er usmakelig, og at det definitivt ikke sømmer seg for en helsefagarbeider.

Støtter Chloe her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha snakket med et annet vitne til selvmordsforsøket av dette mennesket så ser det ut til at dette mennesket ikke overlevde. Jeg kommenterte dette på bildet til min bekjente som da mente at da måtte dette hvertfall stå for å unngå tabuet med selvmord. Noe fler sa seg enig i.

Det gir jo ikke mening!! Det er jo etisk lovbrudd. Og om mennesket faktisk overlevde så vil det jo mest sannsynelig være innlagt på jobben til min bekjente om noen uker?!

Skrevet

Etter å ha snakket med et annet vitne til selvmordsforsøket av dette mennesket så ser det ut til at dette mennesket ikke overlevde. Jeg kommenterte dette på bildet til min bekjente som da mente at da måtte dette hvertfall stå for å unngå tabuet med selvmord. Noe fler sa seg enig i.

Det gir jo ikke mening!! Det er jo etisk lovbrudd. Og om mennesket faktisk overlevde så vil det jo mest sannsynelig være innlagt på jobben til min bekjente om noen uker?!

Når du legger til dette syns jeg faktisk du bør rapportere det til arbeidsgiver også. Med screenshot.

Tenk å ha så mangel på empati!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du legger til dette syns jeg faktisk du bør rapportere det til arbeidsgiver også. Med screenshot.

Tenk å ha så mangel på empati!

Igjen helt enig med Chloe-. Synes det var et godt forslag å sende til arb. giver også. :)

Den personen trenger et spark bak som sagt. Tror jeg. Kan være vedkommende har vært gjennom noe vanskelig selv nylig, har mye å tenke på, eller noe annet som gjør vedkommende distansiert for tiden. Men det beste du kan gjøre er å si i fra.

Og det er bare bra at du gjør. Akkurat som man sier i fra hvis en venn som er full tar bilnøklene og er på vei ut til bilen.

Skrevet

Tråden er ryddet for upassende og støtende innhold.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...