Gå til innhold

Reiser til New York i vår pp...Ikke drikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Nå har det seg slik at vi booket en tur til New york for et år siden, der hvor vi skal møte en gjeng å feire en forlovelse å drikke champagne! Den champagnen er allerede bestilt og er av den dyre sorten...Vi skal ha vår fjerde pp helgen før vi reiser, og om jeg blir "befruktet" er altså el 4 dager før reisen. Champagne drikkingen blir max 5 dager etter el.

Lurer rett og slett på om jeg kan drikke et par glass?

er det ikke slik at egget ikke har blitt befruktet enda og at det tar en uke ca før "det skjer" ? Kan jeg gjøre noe skade i disse dagene? Jeg drikker ikke sprit og drikker max et par glass om jeg tar noe...Har ikke drukket på over et år, og hadde virkelig gledd meg til denne champagnen vi har bestilt..

Dumme spørsmål dette, men vil virkelig ikke gjøre noe skade eller risikere sa..Men har jo hørt at jeg ikke kan påvirke fosteret før det gjør seg avhengig av min næring, noe det ikke har rukket å evt. gjort enda hvis el bare er 4-5 dager før...

Noen tanker?

Anonymous poster hash: d52e8...6ea
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde satt pris på om noen hadde tid til å svare meg.....:)

Anonymous poster hash: 2eea8...06a
Skrevet

Alkohol går ikke bare i blodet, den går også i kroppens vev og væsker ellers, ig kan slik kanskje også touche et befruktet egg på vei ned eggleder/som skal feste seg.

Det er uvisst om minimale mengder alkohol kan påvirke foster så tidlig. Det er vanskelig å gjøre god forskning på det, mtp at folk skal huske hva og når de har drukket, være ærlige om hva og når de hardrukket, og alle andre livsstilsfaktorer som kan gi fosterpåvirkning må man forsøke å beregne og trekke fra, som røyk, snus, høyt koffeininntak, for mye sukker/fett/usunn mat, dårlig inntak av gode næringsstoffer osv.

De som har drukket 5enheter alkohol ved minst 1 enkelt anledning tidlig i svangerskapet hadde mye større sjanse for bl.a. adhd hos barnet. 5 enheter gir beruselse. Mange kvinner drikker seg aldri beruset, gravid eller ikke. Kanskje de som sjelden til aldri drikker mer enn 1-3 enheter har mindre anlegg for å få barn med adhd enn de som liker å bli beruset? Det er ikke alltid godt å vite hva somner årsak og virkning, og hva som bare tilsynelatende opptrer sammen, men som har en felles bakenforliggende årsak.

Alkohol er beviselig skadelig for fostre, det er mengde og timing som er usikkert. Jeg har brukt snart et år på å ikke bli gravid. Jeg har drukket et glass vin til maten noen ganger mellom EL og IKM dette året når det er spesielle anledninger, og jeg personlig hadde tatt meg et glass champagne. Jeg kjøper aldri alkohol til å nyte hjemme i den perioden, og overholder matreglene som kan gi infeksjoner som kan sitte i ukevis etter snitte. Min løsning er sterkt måtehold, men andre må undersøke offentlige råd og vurdere dokumentasjon for å finne hva de tenker er trygt nok.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ikke hadde gjort det. Kanskje jeg kunne strukket meg til et par slurker, men ikke så mye som et par glass. Det finnes så lite pålitelig forskning når det gjelder skader på foster at jeg ikke hadde orket å ta sjansen. Personlig hadde jeg da ikke prøvd den måneden og heller hatt en super tur til New York uten å måtte tenke over hva jeg spiste og drakk.

• Liker 3
Skrevet

Eg hadde nok ikkje tatt sjansen. Ein veit for lite om kva det har å seie for fosteret. Ville gjort som BlueBella foreslår. Velge mellom å prøve den måneden, eller å drikke champagne. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville heller unngått å bli gravid den aktuelle måneden. Hvis turen, og også champagnen dere skal drikke for å feire noe helt spesielt, er viktig for deg - synes jeg prøvingen kan vente ;)

• Liker 3
Skrevet

Ikke drikk når det er sannsynlighet for graviditet, jeg har begrunnet den påstanden i mange tråder tidligere...

Det jeg gjorde da jeg var fersk prøver, og tiden mellom eggløsning og mens traff en ferie som innebar vinsmaking, var å droppe prøvingen akkurat den måneden. Ingen vits i å risikere noe.

• Liker 1
Skrevet

Du må selv avgjøre hva du kan leve med og hva som vil "tynge" deg om noe skulle gå galt. Personlig lever jeg som "ikke gravid" frem til IKM, men mitt kosthold inkluderer normalt sett ikke alkohol ;).

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg drukket et par glass champagne, jeg tenker at man ikke kan sette livet på vent i prøvetiden. Prøving kan ta tid, og jeg tror det er viktig å ha en avslappet holdning frem til man faktisk er gravid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ville "Hoppet over" prøving den mnd.. Jeg lever også som ikke gravid frem til ikm.. Men ikke når det kommer til alkohol =) Dersom du faktisk blir gravid den mnd, vil du bekymre deg mye for dette mtp alkoholen. ( vil jeg tro) Jeg syns den prøvingen da kan utsetter en mnd, slik at du kan nyte ferien og alkoholen, og feiringen som normalt :)

Gjest Lypcha
Skrevet

Jeg tror du må kjenne litt på det selv i forhold til samvittighet osv. Det er mange som har drukket alkohol de første ukene i et svangerskap (før de visste de var gravide) uten at fosteret har tatt skade av det. Meg selv inkludert. Men hvis jeg hadde vært prøver og visste at det var en sjanse for å være gravid så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å drikke alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok drukket.

Anonymous poster hash: c7456...229
  • Liker 1
Skrevet

Dere som ellers lever som vanlig, tror dere at listeria og toxoplasmose går fortere ut av kroppen enn et glass vin?

Gjest Solstråla88
Skrevet

Det vet jeg det ikke gjør, biloba. Men etter snart 2 år som prøver orker jeg ikke leve som gravid. Jeg drikker så og si aldri, spiser spekemat i helgene for kos, og lever i hverdagen på helt annen mat. Prøvetiden haddr blitt mye mer slitsom om jeg aldri kunne kost meg med noen ting. Jeg har også økt sjanse for og få toxo siden jeg har katt. Jeg har tatt et valg, fet og leve frem til en positiv test, fremfor og leve som gravid i flere år, synes 9 mnder med begrenset kosthold er lenge nok!

• Liker 2
Skrevet

Det vet jeg det ikke gjør, biloba. Men etter snart 2 år som prøver orker jeg ikke leve som gravid. Jeg drikker så og si aldri, spiser spekemat i helgene for kos, og lever i hverdagen på helt annen mat. Prøvetiden haddr blitt mye mer slitsom om jeg aldri kunne kost meg med noen ting. Jeg har også økt sjanse for og få toxo siden jeg har katt. Jeg har tatt et valg, fet og leve frem til en positiv test, fremfor og leve som gravid i flere år, synes 9 mnder med begrenset kosthold er lenge nok!

No offence, Solstråla;-) Jeg har feriert i 3 "skinkeland" siste året, og holdt meg på matta. Men tatt meg et glass vin på de samme turene. Folk vurderer risiko ulikt, og de fleste med normal livsstil har lav risiko for å få barn med skader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...