Tosca Skrevet 5. juni 2004 #1 Skrevet 5. juni 2004 Jeg er helt fortvilt! :veldigsur: Brudesalongen ga meg råd om å vaske brudekjolen selv. Kjolen er 100% polyester, og kan vaskes på 40 grader på ull/silkeprogram. Det var "bortkastede penger å få et renseri til å gjøre samme jobben". Jeg ble anbefalt å legge slepet i bløt i vann med Milo. Jeg la det i dette vannet over natten. Bare slepet, ikke hele kjolen. Nå viser det seg at det er blitt skjolder på kjolen langs kanten der vannet rakk opp på kjolen. En ujevn skjoldete kant langs hele midjen på kjolen. Jeg har lagt hele kjolen i bløt, og deretter vasket den i maskinen. Jeg har også prøvd å bløte hele denne kanten med Bio Tex, uten at det hjalp heller. Jeg har vasket kjolen 6 ganger. Det har gått en del bort, men det viser fremdes. Hva skal jeg gjøre? :klø: Er det noen som har gode råd? Vil helst slippe å betale nærmere tusen kroner til et renseri. (Selv om jeg innser nå at det kanskje ikke er noen annen utvei......) :veldigsur:
Vimsevips Skrevet 5. juni 2004 #2 Skrevet 5. juni 2004 Kan du ikke ringe "Omo direkte," de har sikkert noen gode råd. Tipper på at du finner nummeret på Omopakka eller i gule sider.
Gjest Myumi Skrevet 5. juni 2004 #3 Skrevet 5. juni 2004 Brudekjole i 100% polyester :o finnes det? Ikke rart du ikke får den ren.
Tosca Skrevet 5. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2004 Mezzaluna skrev: Ikke rart du ikke får den ren. Hvorfor skulle jeg ikke få den ren når den er i polyester? Dette har jeg faktisk ikke så mye greie på. :-? Jeg vet at det er et syntetisk stoff. Gjør det det verre?
Murf Skrevet 5. juni 2004 #5 Skrevet 5. juni 2004 Du kan joforøke Nylonvask? Rosa boks, så vidt jeg husker. Spør Tex, mener hun brukte noe lignende. M
Gjest Myumi Skrevet 5. juni 2004 #6 Skrevet 5. juni 2004 Mezzaluna skrev: Hvorfor skulle jeg ikke få den ren når den er i polyester? Dette har jeg faktisk ikke så mye greie på. :-? Jeg vet at det er et syntetisk stoff. Gjør det det verre? Polyester holder på lukt og flekker mer enn noe annet stoff, jeg ante faktisk ikke at dette svineriet ble brukt til brudekjoler. Hvilken designer er kjolen din fra? Skal du få den ren er det bare å ta strake veien til renseriet, for mye triksing og "gode råd" på hjemmefronten kan ødelegge hele kjolen.
Tosca Skrevet 5. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2004 Det er en Romantica kjole. Trodde faktisk at det var kvalitet. Jeg vil for alt i verden ikke ødelegge den. :-?
Gjest Myumi Skrevet 5. juni 2004 #8 Skrevet 5. juni 2004 Er du sikker på at noen ikke har lurt deg skikkelig nå? Jeg har ikke så god greie på brudekjoler som sikkert mange andre brukere har men seriøst- 100% polyester, er dette virkelig vanlig i brudekjoler? Er kjolen din veldig blank Turi?
Tosca Skrevet 5. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2004 Den er ikke blank i stoffet. Heller litt "ruglete". Vanskelig å forklare. Men det står tydelig på merkelappen på kjolen at det er polyester. Jeg måtte se etter en gang til etter at du reagert som du gjorde Mezzaluna. Jeg vet ikke om det er vanlig å bruke polyester i brudekjoler. Jeg tenkte nå aldri på at jeg kunne bli lurt i en brudesalong til å kjøpe dårlig kvalitet. Føler ikke at jeg er blitt det heller egentlig. Det er en seriøs designer, og tenkte ikke i de baner i det hele tatt.
Gjest Myumi Skrevet 5. juni 2004 #10 Skrevet 5. juni 2004 Polyester er jo ett sterkt stoff men jeg vil tro at en brudekjole som kun består av dette stoffet vil bli både klam og den kan også bli ubehagelig hvis du blir varm for da kan du begynne å klø. En polyesterkjole holder seg jo pen gjennom ett bryllup men (ikke ta dette personelig) virker for meg som en kjole av ett usedvanlig simpelt materiale. For meg ville det føltes som om jeg giftet meg i en kjole av plastikk og jeg hadde ikke følt meg vakker på samme måte som jeg ville gjort i en kjole av silke, chiffon el. Den Brudesalongen du har fått kjolen fra kunne jeg godt tenkt meg å ta en prat med ang. de vaskerådene. De burde også ha opplyst deg om hva polyester faktisk er.
Tosca Skrevet 5. juni 2004 Forfatter #11 Skrevet 5. juni 2004 Selvsagt tar jeg ikke dette personlig. Kjolen er faktisk kjempelekker og jeg synest den var veldig behagelig på alle måter. Jeg fikk masse skryt fra andre som også synest kjolen var fin. Du kan forresten se den her, hvis du ikke har vært innom på albumet og sett tidligere: http://album.kvinneguiden.no/showphoto.php...&cat=500&page=1 Jeg er enig med deg i at brudesalongen kanskje burde informert bedre om dette. Men så er det vel opp til meg selv også å undersøke bedre hva jeg kjøper. Uansett, jeg følte meg som en prinsesse på den store dagen vår. Hva som enn måtte skje med kjolen nå, så kan ikke det ødelegge det faktum at jeg faktisk tok meg bra ut den dagen.
Gjest Tex Skrevet 5. juni 2004 #12 Skrevet 5. juni 2004 Mezzaluna, de fleste brudekjoler blir faktisk laget i polyester. Med unntak av Vera Wang kjoler da naturligvis....
Gjest Myumi Skrevet 5. juni 2004 #13 Skrevet 5. juni 2004 Du kan joforøke Nylonvask? Rosa boks, så vidt jeg husker. Spør Tex, mener hun brukte noe lignende. M Det i rosa boks heter Vanish.
Tosca Skrevet 5. juni 2004 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2004 Mezzaluna, de fleste brudekjoler blir faktisk laget i polyester. Med unntak av Vera Wang kjoler da naturligvis.... Det var litt betryggende å høre, Tex.
Gjest Tex Skrevet 5. juni 2004 #15 Skrevet 5. juni 2004 Kjøp deg en tube Nylonvask. Legg hele kjolen i badekaret med en real dose Milo. Skyll. Gni Nylonvask inn på de stedene som ikke ble tatt av Miloen. La ligge en stund, gjerne et par timer. Vask så i maskinen inni et dynetrekk og på vrangen på finvask, 30 grader. Burde funke fint
Gjest Myumi Skrevet 6. juni 2004 #16 Skrevet 6. juni 2004 Ingen av brudekjolene jeg så på (totalt vurderte jeg mellom 40-50 stykker) inneholdt polyester. Hadde en betjent i en brudesalong kommet trekkende med en polyesterkjole hadde jeg rygget raskt ut igjen.
Gjest Tex Skrevet 6. juni 2004 #17 Skrevet 6. juni 2004 Mezzaluna, noen må snart fortelle deg at du må slutte å rakke ned på folk og fe hele tiden.
Gjest Myumi Skrevet 6. juni 2004 #18 Skrevet 6. juni 2004 Tro meg Tex, jeg ante ikke at denne håpløse stoffet ble brukt i brudekjoler. De fleste kjolene KG brukerne kjøper koster mellom 7-15 000 eller så (grovt regnet) også er de laget i polyester :o Dessuten har jeg ikke rakket ned på noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå