Gå til innhold

Når barna har venner som sliter deg ut....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som poden har begynt i første klasse og fått mange nye venner er vi selvfølgelig kjempeglade for det, og synes det er hyggelig at han har med venner hjem iblant, og at han blir bedt med hjem til andre. De fleste er kjempeflotte unger, men en av dem er så uhorvelig slitsom å ha i huset! Hyper, ingen respekt for folk eller dyr, oppfatter ikke beskjeder, helt "fraværende". Jeg merker at barnet mitt også blir utilpass og trives ikke med besøket. Han er av den motsatte typen, som ikke helt tør å flagge hva han mener, er kanskje litt for høflig og medgjørlig. Men han vil ha besøk av denne vennen. Jeg blir helt pumpa og i dårlig humør av disse besøkene. Jeg får ikke gjort noe annet enn å "gjete" disse to, passe på at de ikke plager katten og ødelegger ting.

What to do? Hva gjør dere i en slik situasjon? Biter tenna sammen? Prøver så godt dere kan med mild oppdragelse? Prøver å unngå besøk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg sier at her gjelder mine regler, og hvis besøket ikke hører, må de hjem. Hvis sønnen din ikke liker besøk av denne gutten, så ikke inviter ham.

Ser nå at gutten din vil ha besøk av denne gutten. Dere kan jo heller ta ham med på turer i skogen, i akebakken osv. Så får de vært sammen, men du slipper å ha ham så lenge i huset. :-)

Endret av Pysa
Skrevet

Når de er så pass store så er det vel greit å si det som det er, innretter han seg ikke etter dine regler så får han ikke komme på besøk, enkelt og greit.

Skrevet

Ikke vær redd for å fortelle slitsom venn hvilke regler og grenser som gjelder hos dere. Du kan også si at de får leke ute. Særlig dersom det er mye herjing og støy og gjentatte beskjeder ikke blir fulgt. Da kan du bare si at når det er så mye bråk og du ikke kan høre etter, får dere gå ut å leke.

Det koster meg ikke en kalori å irettesette andres barn når jeg syns de går over grenser vi har her i huset, og jeg tror ikke mine barn har mistet venner på grunn av det. Sier fra på rolig og ordentlig måte, og har sagt til andre foreldre i hus der mine barn ferdes at jeg tar som en selvfølge at også mine barn irettesettes av dem dersom det er nødvendig.

Skrevet

Ta styringen med en gang.

Du kan:

Legge opp til en eller annen type aktivitet, enten det er at de hjelper deg å lage middag, at du tilbyr litt frukt og en fin pratestund med en gang de kommer i hus eller at du tar frem noe spennende de kan få drive på med.

Fortelle hva de får lov til og hva slags regler som gjelder i huset.

Bryte av situasjonen når du synes at stemningen er litt voldsom, ved å tilby frukt og en pratestund eller lete frem tegnesaker.

Spørre om de kan hjelpe deg med noe som dere gjør sammen, - barn liker ofte å være til hjelp og å gjøre enkle arbeidsoppgaver i denne alderen. Jeg har hatt barnebursdag her i huset der alle barna plutselig var engasjert i å skjære opp frukt og grønnsaker til dip, dekke på bordet, legge ut servietter mm fordi de så hva jeg gjorde og hadde lyst til å være med.

Slit barna ut ved å ta tiden på hvor fort de kan løpe rundt huset, se hvor langt de kan hoppe, lage innendørs hinderløype, for så å foreslå en rolig aktivitet og ha en hvilestund.

Er vanlig å bli sliten av barn, jeg gleder meg ofte til besøk har gått, selv om jeg liker å ha dem her. Jeg jobber med barn hele dagen og kjenner at det iblant blir litt mye når det er flere i huset samtidig - spesielt om de er av den litt masete typen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...