Gå til innhold

Jeg lar sønnen min på 17år drikke alkohol hjemme med venner. OK?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på snart 17 år som har begynt å drikke litt. Jeg liker det ikke, men samtidig så husker jeg jo at jeg også gjorde det da jeg var på den alderen...

Vi bor i et stort hus og han har omtrent en etasje for seg selv, med stor stue. I det siste har han av og til hatt besøk av noen venner der, og de har drukket litt. Det er ikke jeg som kjøper alkoholen! Men jeg lurer på om det er dumt av meg å la de være der å drikke? De prøver å skjule alkoholen når de kommer her, og jeg lar han ha den etasjen for seg selv, så jeg kommer ikke opp til de når han har besøk.

Jeg har tatt det opp med han, at jeg ikke liker det, forklart at alkohol ikke alltid er bra, hva det gjør med kroppen/det mentale osv. Det virker som han forstår det. Når jeg har ryddet litt etter ungdommene, så har jeg kun sett at de drikker øl/rusbrus og ikke i store mengder.

Hva tenker dere om at jeg "gir lov" til dette? Jeg har ikke sagt at det er greit, men jeg lar han jo ha venner her hjemme siden de fleste vennene bor i mindre hus, har søsken og ikke samme muligheten til å ha besøk. Men samtidig tenker jeg at det er bedre at jeg har litt kontroll, enn at de vanker ute / på store hjemme alenefester. Jeg har aldri lagt merke til at han har vært noe særlig beruset, siden de drikker små mengder. I tillegg har jeg jo litt kontroll på hva de drikker hvis jeg er med å hjelpe til å rydde senere på kvelden. For sprit og den slags ting hadde jeg aldri godtatt!

Anonymous poster hash: e319f...0b2
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke vært aktuelt her. Har også en 17-åring. H'n drikker ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe problem i det.

Anonymous poster hash: 2180a...ce7
  • Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Hva vet du om han ikke drikker?

• Liker 40
Gjest åffårno
Skrevet

Det hadde for meg vært 100% ikke OK.

Synes det er uansvarlig av deg som forelder å godta dette - alle undersøkelser på feltet viser at ungdom som drikker alkohol med velsignelse av foreldre har et langt høyere alkoholkonsum både da og senere i livet.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ser heller ikke noe problem i det. Han blir da ikke automatisk mer voksen når han er 18, i steden for 17. Om han ikke får lov å drikke hjemme, så finner han nok en annen plass uansett.

Anonymous poster hash: fa17a...7cf
  • Liker 30
Skrevet

Bare pass på at du ikke plutselig får noen sinte foreldre etter deg. Er ikke sikkert foreldrene til vennenes hans har samme syn.

• Liker 17
Skrevet

Jeg vet han ikke drikker, for da hadde jeg oppfattet det, luktet det, sett det og nærmest følt det. Det er jeg helt overbevist om.

AnonymBruker
Skrevet

Drikke kommer de til å gjøre uansett, så jeg synes det du gjør er helt greit! :)

Anonymous poster hash: 062d9...c44
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk ikke før jeg var 22, men gud så mange foreldre som var overbevist om at ungen deres ikke drakk.

Så ville ikke stolt på det.

Ts, jeg ser ikke noe galt i det du gjør. 1 år til han er 18, så er ikke akkurat som han modner noe ekstremt på det ene året. Så er det like greit at han får startet rolig og under kontrollerte omgivelser.

Anonymous poster hash: a5002...1dd

• Liker 10
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem i dette. Han er jo straks 17 år og sånn jeg ser på det, så er det bedre at han drikker hjemme, i kontrollerte omgivelser, enn å være med venner andre steder og kanskje drikke enda sterkere saker og havne i trøbbel.

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet han ikke drikker, for da hadde jeg oppfattet det, luktet det, sett det og nærmest følt det. Det er jeg helt overbevist om.

Kanskje ikke. Jeg begynte så smått og drikke alkohol fra 16-17 års alderen og mine foreldre fant det aldri ut. Var veldig flink til å skjule det ja. Så gutten din kan faktisk gjøre ting som du aldri kommer til å vite om...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Hva vet du om han ikke drikker?

Spør du om HVORFOR en 17-åring ikke drikker?? :bond:

Anonymous poster hash: 7a926...4e5

Gjest Gjest_jesuskristus
Skrevet

Synes det er greit. Det er bedre enn at han drikker bak din rygg.

• Liker 8
Skrevet

:ler:

Sover han alltid hjemme? Går han rett på rommet om han kommer sent hjem? Er han mye borte på besøk? Altså, om sønnen din er borte på lørdag fra 12.00 til 20.00 så kan du på ingen måte vite om de har tatt en rusbrus/øl/cider mens de har sett tv eller spilt fifa.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er oppvokst ute på bygda hvor det kanskje er generelt lavere terskel for å la barna drikke (?), og med det i bakhode om hvilke sinnsyke høyder enkelte ungdomsfester kan nå når foreldrene ikke følger med, ville jeg absolutt foretrekke å la mine barn bli kjent med alkohol i kontrollerte former i heimen, framfor ute på villmannsparty i en gammel låve hvor det både er mopeder og firhjulinger til fri benyttelse i beruset tilstand og så mye mer....

Tror det er naivt å tro at ens barn ikke drikker bare fordi mor og far ikke ser det. Heller hjemme under vårt tak, enn ute i skogen/byen/ukjente steder hvor alt kan gå galt.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske alle foreldre var like fornuftige som deg!

Nå drikkes det i moderate mengder, i trygge omgivelser.

Mye bedre det, enn at de sitter ute en eller annen plass og drikker...

Jeg er overbevist om at det at de "får lov" nå, gjør at de ikke tar helt av om ett år, og det er lovlig.

Når mine barn blir på denne alderen, vil jeg helt klart foretrekke en slik løsning, enten her hjemme, eller hos venner, der foreldrene er i nærheten og kan bistå hvis det utarter seg.

Så jeg synes du gjør det beste:)

Anonymous poster hash: 118e7...cbe
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da helt uproblematisk. Verre om han hadde vært f.eks. 14, men 17? Helt ok.

Anonymous poster hash: 181a2...6dc
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ei dame stilte et spørsmål. Så kommer en annen inn i tråden og sier at sønnen hennes ikke drikker.

Da glemmer folk tema, og i god gammel kjerringstil skiftes fokus.

Slår aldri feil - "ungen din er ikke noe bedre enn ungen min!" :fnise:

Anonymous poster hash: 7a926...4e5
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...