AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #1 Skrevet 30. mars 2014 Hvor gammel var barnet deres når dere lot det se på barne-tv? Har ikke tenkt å gjøre han til en tv-slave men tenker at barne-tv kl 18 er greit når han blir gammel nok, men hvor gammel? Anonymous poster hash: df275...866
Solstrålemamma Skrevet 30. mars 2014 #2 Skrevet 30. mars 2014 Det er ikke noe fasit på det. Du merker selv når du tar på tven og barnet ditt følger med på det som skjer. I begynnelsen er det hyggelig å sitte på fanget til en voksen og snakke om det som skjer på skjermen Fra ca 3 år tenker jeg. Ville ikke satt en etåring i gåstol foran tv og gått å tatt en dusj. De minste trenger også litt forklaring på det de ser. Lykke til !
Niennas Skrevet 30. mars 2014 #3 Skrevet 30. mars 2014 Datteren min på to år og tre måneder ser på tv, men hun har enda ikke en rutine på barnetv. Tror egentlig ikke at hun har sett det enda. Venninnen hennes som er like gammel interesserer seg ikke for tv i det hele tatt enda, så det er nok veldig individuelt. Men "problemet" nå i forhold til da jeg var ung (som er i midten av tyveårene) er at barnetv er jo hele tiden nå, fra seks om morgenen til ti på kvelden. Før var det klokka 18.00, punktum. I tillegg har vi jo netflix. Så jeg tror helt ærlig at vi aldri kommer til å få en god, koselig rutine å barnetv her i huset.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #4 Skrevet 30. mars 2014 Sønnen min viste interesse for tv første gang da han var seks måneder og så på Lotto-trekningen. Dette var, etter reaksjonen å dømme, det største som hadde skjedd i hans liv inntil da. Etter hvert utvidet interessen seg til dyreprogrammer. Barne-tv var han aldri så opptatt av, bortsett fra enkelte tegnefilmer. Han var aldri noe særlig interessert i de mer pedagogiske programmene, Da han var rundt ti år forsvant interessen for tv brått, og han så vel bare på tv de "påtvungne" tv-kveldene i helgene med familien. Nå er han voksen og bor for seg selv og har ikke tv. Vi hadde ikke noen spesielle restriksjoner på tv-titting hjemme, bortsett fra at han selvfølgelig ikke fikk se på voksenprogrammer da han var liten, men tv-en sto stort sett alltid på. Anonymous poster hash: 170cd...6c8 2
Tante-Sofie Skrevet 30. mars 2014 #5 Skrevet 30. mars 2014 Sønnen min har sett Fantorangen som går klokken 17.30 siden han var ca 1 år. Det tok ganske lang tid før han gadd å sitte stille for å se hel greia, men han likte veldig godt Timmy Tid da det gikk.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #6 Skrevet 30. mars 2014 Min sønn begynte å se på barnetv/dvd filmer når han var rundt 2 år, før det interesserte han seg ikke for tv. Men det var 10 min også var han lei. Det måtte virkelig fenge. Barnetv på NRK fenget sjelden, det var mer barnetv på disneykanalene som var interessant. Anonymous poster hash: edbaa...be2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #7 Skrevet 30. mars 2014 Min tittet litt på drømmehagen og diverse fra ganske tidlig. Hun var mye mer interessert i tv en de andre babyene på barselgruppen. Fra 8mnd kanskje? Men ikke et helt program liksom. Fra ca 10-11mnd brukte vi tv en del for å få henne til å spise(hun ville helst bare ha morsmelk, men spiste litt grøt om hun fikk se tv samtidig). Nå er hun snart to, og ser på tv til kveldsgrøten og ofte frokosten. Ser på programmer hun liker som vi har tatt opp. Liker fantorangen, lille jack, drømmehagen og liknende.Anonymous poster hash: 486b7...1b8
Madelene B Skrevet 30. mars 2014 #8 Skrevet 30. mars 2014 Sønnen min elsket fantorangen allerede da han var ca 8-9 mnd gammel.. Min datter var vel like gammel ca, da hun forelsket seg i teletubbiene.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #9 Skrevet 30. mars 2014 Sønnen vår begynte vel å interessere seg for tv'en fra han ble født. Vi har ikke plassert han foran tv'en men han har snudd seg mot den når den har stått på. Så vi er nøye nå med å ha tv'en minst mulig på når han er våken. Han er ennå ganske liten. Vi kommer ikke til å plassere han foran tv'en i f.eks vippestolen for å se barne-tv når han er 1 år, men etterhvert vil han sikkert like barne-tv. Husker at jeg så på melodi grand prix når Norge vant i 1985, da var jeg to år Det var kjempe stas selv om jeg ikke skjønte greia. På den tiden var det ikke drøssevis av barnekanaler så vi så ellers på barne-tv og hørte på barnetimen. TS Anonymous poster hash: df275...866
MockingJay Skrevet 30. mars 2014 #10 Skrevet 30. mars 2014 Jeg bruker å sette på NRK super når vi skal kle på for å gå ut i vogna. Er så vanskelig å få på henne klær uten underholdning. Altså vi hadde klart uten, men tenker at det ikke skader de minuttene det gjelder. Hun synes det er veldig gøy 8 mnd nå
Amarinda Skrevet 30. mars 2014 #11 Skrevet 30. mars 2014 Her begynte gutten først å ordentlig interessere seg for Barne-TV da han passerte 1 1/2 år, så vi har rutine på at han får se Fantorangen før han legger seg.
Gjest Magdalene Skrevet 30. mars 2014 #13 Skrevet 30. mars 2014 (endret) Her ser noen ganger minsten på halvannet noe barnetv når storesøster gjør det på kvelden, men vi har enda aldri plassert han forran tv, eller skrudd på barnetv bare for han. Tiden der de absolutt vil se barnetv kommer tidsnok, så vi gidder ikke fremskynde det behovet. Når han spør etter det, skal han få lov. vi er i motsetning til mange andre ganske restriktive på tvtitting, og tven står ikke på bare for morroskyld her i huset. Som regel kommer den ikke på før barnetv i attentiden. Endret 30. mars 2014 av Magdalene
Timseh Skrevet 30. mars 2014 #14 Skrevet 30. mars 2014 (endret) Sønnen min er 2,5 år og får se tv av og til. Han liker best animal planet, men også noen få programmer på Disney. Han får se fast når han er stor nok til å spørre etter det. Endret 30. mars 2014 av HenLu
absinthia Skrevet 30. mars 2014 #15 Skrevet 30. mars 2014 Jeg har latt de se når de ville. Husker størstemann lo på de "riktige stedene" og kom med innspill/ hermet etter det de sa da han nettopp var fylt året, nr to så på tv fordi broren gjorde det rimelig tidlig, nr 3 var ikke interessert før Emil i Lønneberget ble sendt en gang han var rundt 2-2,5 , minstemann har sett og lært fryktelig mye fra barneprogrammer som for eksempel Dora, teletubbies mm. fra før han var året. Det er heilt greit å se tv fra de er små, men det er når de bare sitter og ser passivt flere timer om dagen at det ikke er så bra. Greit å ha et litt bevisst forhold til å slå på tv og slå den av når programmet er ferdig.
Gjest Magdalene Skrevet 30. mars 2014 #16 Skrevet 30. mars 2014 minstemann har sett og lært fryktelig mye fra barneprogrammer som for eksempel Dora, teletubbies mm. fra før han var året. . Bare ren nysgjerrighet... Men hva i alle land og dager kan en baby på under året lære av å se på F.eks Dora? 1
absinthia Skrevet 30. mars 2014 #17 Skrevet 30. mars 2014 Bare ren nysgjerrighet... Men hva i alle land og dager kan en baby på under året lære av å se på F.eks Dora? Språk, matematikk, farger, former mm. Er mange gjentagende handlinger og kjente figurer som kommer igjen til bestemte tidspunkt og som hjelper til med bestemte ting. Det går jo gradvis, selvfølgelig, men da han begynte hang han med på handlingen og viste begeistring når kartet og ryggsekken kom frem, forsøkte å si ryggsekk hver gang han så ryggsekken, samt sa hei til Dora og Boots når de kom på skjermen. Han hadde sikkert kunnet de fleste fargene da han var ett og et halvt, former og uttalen til firkant, trekant, rektangel, runding , telle til ti da han var 17 måneder, mm, selv uten å se tv, men jeg tror at det har gjort det mer interessant og økt forståelsen. Man ser jo om barnet viser engasjement i det han/ hun ser på, man trenger ikke forsøke "å lære" barnet å se tv. Er de ikke interessert så er det mange andre ting å foreta seg. Han som ikke begynte å se barnetv dør han var 2-2,5 , var merkelig nok, svært opptatt av å få med seg hele " Beat for beat" og "sang "med og danset fra han var 9-10 måneder ( lærte å gå tidlig). Var han oppe når " Beat for beat" kom på skjermen, remjet han som en stukken gris om vi prøvde å legge ham, eller forstyrre ham med utidig innblanding på annen måte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå