AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #1 Skrevet 30. mars 2014 Hei! Jeg prøver å gå opp i vekt, er alt for tynn, og har prøvd lenge å gå oppi vekt. En matplan fra i dag: frokost: skyr og musli og honning. Lunsj: fire vafler med krem og syltetøy mellommåltid: noen sjokoladeruter. Middag: kjøttkaker i brunsaus. Jeg spiser liknende sånn her hver dag, men går ikke opp i vekt! Hva burde jeg endre? Jeg syns dette er ekstremt mye mat, men virker ikke som det hjelper. Gikk 5 km ute i dag og, men gåing er den eneste treningen jeg gjør. Så- hvorfor går jeg ikke opp i vekt? Hva burde jeg endre? Anonymous poster hash: f43a2...6d8
Pringle Skrevet 30. mars 2014 #2 Skrevet 30. mars 2014 Hvor høy er du, hva veier du, hvor mange kalorier spiser du pr dag?
FantasDick Skrevet 30. mars 2014 #3 Skrevet 30. mars 2014 Synes ikke dette virker som ekstremt mye mat. Spør som Pringle; hva er vekt, høyde og kcal-inntak? 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #4 Skrevet 30. mars 2014 Dette er jo ikke ekstremt mye mat. Du må rett og slett spise mer. Anonymous poster hash: 6d54c...3d7 1
Gjest Runforit Skrevet 30. mars 2014 #5 Skrevet 30. mars 2014 Spis mer kaloritett. Selv om du spiser karbohydratrik mat så er det mye som metter og fyller fort og mistenker at du ikke klarer store måltider og dermed spiser lite per måltid. Om du kjører på med oljer, nøtter, avokado etc så har du plutselig fått i deg 1000 kcal ekstra uten at du konstant må gå rundt stappmett.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mars 2014 #6 Skrevet 30. mars 2014 Velg Fet fisk - makrell, laks, sild, ørret - som pålegg og middag. Nøtter - som snacks / mellom måltid. Spis mer frukt. Finn ut hvor mange kalorier du trenger å spise hver dag og regn ut hvor mange du faktisk spiser.
hulinda Skrevet 30. mars 2014 #7 Skrevet 30. mars 2014 det der er ikke mye i det hele tatt, du burde forresten spise kveldsmat også.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #8 Skrevet 30. mars 2014 Det er jo veldig uspesifikt det du skriver. Det kommer veldig an på mengden på frokosten og middagen din. Spiser du bare én liten skyr, for eksempel? Det er ikke akkurat så mange kalorier. En vanlig kjøttkakemiddag er greit, men jeg ville absolutt kastet inn noen never nøtter eller kveldsmat. Tre måltider er sjelden forenlig med målbevisst vektoppgang hvis ikke man er påpasselig med størrelsen på måltidene. Anonymous poster hash: 617b3...99e
Gjest Kvinneline Skrevet 30. mars 2014 #9 Skrevet 30. mars 2014 (endret) Du må spise mer proteinrik mat. Kjøtt - fisk, kyllingfilet svin og litt ris. kesam/cottage cheese til kvelds. Spis grovt brød til frokost, gjerne med mye kjøttpålegg som kalkunfilet/koktskinke. Og frukt og grønt hver dag. Endret 30. mars 2014 av Kvinneline
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 Du må spise mer proteinrik mat. Kjøtt - fisk, kyllingfilet svin og litt ris. kesam/cottage cheese til kvelds. Spis grovt brød til frokost, gjerne med mye kjøttpålegg som kalkunfilet/koktskinke. Og frukt og grønt hver dag. Du beskriver jo en veldig mager frokost, noe som ikke er noe poeng for TS. Anonymous poster hash: af195...b8f 1
Gjest Kvinneline Skrevet 31. mars 2014 #11 Skrevet 31. mars 2014 Du beskriver jo en veldig mager frokost, noe som ikke er noe poeng for TS.Anonymous poster hash: af195...b8f Det skal være store fine posjoner da, men fett er ikke det man bør proppe i seg for og gå opp i vekt. En del fett også, selvfølgelig, men man vokser av proteiner. Tenkte bare og poste den slags mat som jeg gjorde fordi jeg husker at brorer min spiste slik etter en skreddersydd plan fra ernæringsfysiolog. Han spiste mye proteiner, litt fett, litt karbo, og trente tung styrke i tillegg. Gikk opp 16 kg på ett år! Han skulle ikke trene mye kondisjon helller. Alt er individuelt, bare deler den erfaringen jeg har rundt dette:)
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #12 Skrevet 31. mars 2014 Hei! Jeg prøver å gå opp i vekt, er alt for tynn, og har prøvd lenge å gå oppi vekt. En matplan fra i dag: frokost: skyr og musli og honning. Lunsj: fire vafler med krem og syltetøy mellommåltid: noen sjokoladeruter. Middag: kjøttkaker i brunsaus. Jeg spiser liknende sånn her hver dag, men går ikke opp i vekt! Hva burde jeg endre? Jeg syns dette er ekstremt mye mat, men virker ikke som det hjelper. Gikk 5 km ute i dag og, men gåing er den eneste treningen jeg gjør. Så- hvorfor går jeg ikke opp i vekt? Hva burde jeg endre?Anonymous poster hash: f43a2...6d8 Da sønnen min skulle opp i vekt, fikk han følgende matplan, satt opp etter energibehov: Frokost kl 7: 3 skiver brød med proteinrikt pålegg. Mellommåltid kl 9.30: Gulrot og knekkebrød Lunsj kl 11.30: 4 skiver med proteinrikt pålegg. Mellommåltid kl 14: Yoghurt med frukt Middag kl 16.30: 200 g protein, grønnsaker og karbohydrater Kveldmat kl 19.30: 3 skiver med proteinrikt pålegg. Dette utgjorde ca 2300 kcal om dagen, og han skulle legge på seg ca 1 kg pr mnd av dette. Han måtte spise etter klokken, fordi at han, når han spiste så mye i forhold til før, aldri rakk å bli sulten. Brødet var halvgrovt, siden det var viktig at han ikke ble mett før han hadde fått i seg mengden han behøvde. Det proteinrike pålegget inneholdt også fett, slik at han fikk i seg tilstrekkelig av dette. Grønnsaker og frukt ble fordelt ut over dagen i tillegg til det han spiste av grønnsaker til middag. Hvis du sammenligner hans matplan med din, så ser du veldig stor forskjell både på mengde, og på sammensetning. Anonymous poster hash: 25326...523 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #13 Skrevet 31. mars 2014 Hei! Jeg prøver å gå opp i vekt, er alt for tynn, og har prøvd lenge å gå oppi vekt. En matplan fra i dag: frokost: skyr og musli og honning. Lunsj: fire vafler med krem og syltetøy mellommåltid: noen sjokoladeruter. Middag: kjøttkaker i brunsaus. Jeg spiser liknende sånn her hver dag, men går ikke opp i vekt! Hva burde jeg endre? Jeg syns dette er ekstremt mye mat, men virker ikke som det hjelper. Gikk 5 km ute i dag og, men gåing er den eneste treningen jeg gjør. Så- hvorfor går jeg ikke opp i vekt? Hva burde jeg endre?Anonymous poster hash: f43a2...6d8 Du må spise mer mat. Støtter de andre som sier at du trenger mer fett i kosten. Avokado er energirikt, har du noen skjeer olje over salat eller i mat får du i deg mange ekstra kalorier uten store anstrengelser. Dessuten spiser du for sjelden om du skal få i deg såpass at du går opp i vekt. Anonymous poster hash: 79389...160 1
Pringle Skrevet 31. mars 2014 #14 Skrevet 31. mars 2014 Litt off-topic, kanskje, men jeg spiser på mange måter som en underernært som skal opp i vekt, selv om jeg skal ned i vekt - fokus på helfete kjøtt- og melkeprodukter og egg og frukt og nøtter. Men så var jeg også underernært med det "kostholdet" jeg hadde selv om jeg var blitt fet. Litt mer on-topic: Anbefaler sukker -søtsaker av alle slag - til de som skal legge på seg! For de fleste øker sukker appetitten, og det er en fordel for en som er undervektig pga manglende matlyst, og sukker er også rent karbohydrat, dvs kalorier. Selvfølgelig som en del av et ellers variert og fullverdig kosthold. Men et fullverdig kosthold kan man få på utallige måter, det finnes ikke bare én fasit.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #15 Skrevet 31. mars 2014 Du spiser ganske lite - når en spiser så lite, så vil en ikke legge på seg eller er på slankekur. Jeg er selv tynn og hvis jeg spiser så lite som dette, går jeg ned i vekt. En skyr inneholder meget lite kalorier, og litt musli og honning? Du forstår at dette ikke vil føre til vektoppgang selv om du spiser fire vaffelkaker til lunsj. Kjøttkaker i brunsaus er også en helt vanlig middag som ikke vil føre til vektoppgang. Anonymous poster hash: f4eee...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå