prinsesseemily Skrevet 30. mars 2014 #1 Skrevet 30. mars 2014 Alle har vel kjøpt noe på nettetog glemt hvor høy tollen faktisk kan bli, du regner sånn ca ut hvor mye du må betale men den ender opp med å bli mye høyere! Jeg finner ingen klesbutikker her i Norge som jeg liker og har derfor tenkt å handle på nettet. Nå vet jeg at du ikke må betale toll om prisen til varen er under 200kr. Derfor lurte jeg på om jeg kunne kjøpe flere ting fra en butikk hver for seg, slik at jeg for eksempel kjøper to t-skjorter fra samme butikk men at jeg betaler dem hver for seg. Vil varene bli slått sammen da slik at da de kommer til tollen vil prisen dems blir regnet sammen? Skjønner dere hva jeg mener? Noen som har noen erfaring?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #2 Skrevet 30. mars 2014 Du kan legge varer i handlekurven og betale hver for seg, ja. Tollen ser på totalprisen på innholdet i pakken. Mest sannsynlig vil butikken pakke de hver for seg også. Men problemet er at i mange nettbutikker så er frakten høy, og denne dobles jo om du skal kjøpe to ting. Da kan det heller lønne seg å betale litt i tollen Er det fri frakt så er det vel bare til å betale to ganger og få to pakker i posten. Anonymous poster hash: 952ce...2db 2
PeakP Skrevet 30. mars 2014 #3 Skrevet 30. mars 2014 Alle har vel kjøpt noe på nettetog glemt hvor høy tollen faktisk kan bli, du regner sånn ca ut hvor mye du må betale men den ender opp med å bli mye høyere! Jeg finner ingen klesbutikker her i Norge som jeg liker og har derfor tenkt å handle på nettet. Nå vet jeg at du ikke må betale toll om prisen til varen er under 200kr. Derfor lurte jeg på om jeg kunne kjøpe flere ting fra en butikk hver for seg, slik at jeg for eksempel kjøper to t-skjorter fra samme butikk men at jeg betaler dem hver for seg. Vil varene bli slått sammen da slik at da de kommer til tollen vil prisen dems blir regnet sammen? Skjønner dere hva jeg mener? Noen som har noen erfaring? Du betaler moms (25%), ikke toll.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #4 Skrevet 30. mars 2014 Du betaler moms (25%), ikke toll. Det er toll på klær. Forøvrig en kjekk importkalkulator http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 Anonymous poster hash: d1301...dd4
Medlem Skrevet 30. mars 2014 #5 Skrevet 30. mars 2014 Du betaler moms (25%), ikke toll. Det er ikke korrekt! Det er toll på en del klær, deriblant 10,7 % på t-skjorter.
prinsesseemily Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2014 Det er ikke korrekt! Det er toll på en del klær, deriblant 10,7 % på t-skjorter. t-skjortene var kun et eksempel. Jeg har kjøpt klær fra nettet mange ganger og du må som oftest betale toll
prinsesseemily Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 30. mars 2014 Du kan legge varer i handlekurven og betale hver for seg, ja. Tollen ser på totalprisen på innholdet i pakken. Mest sannsynlig vil butikken pakke de hver for seg også. Men problemet er at i mange nettbutikker så er frakten høy, og denne dobles jo om du skal kjøpe to ting. Da kan det heller lønne seg å betale litt i tollen Er det fri frakt så er det vel bare til å betale to ganger og få to pakker i posten. Anonymous poster hash: 952ce...2db Mener det noen sjanse for at butikken kan pakke hver av pakkene sammen?
Snuggles Skrevet 30. mars 2014 #8 Skrevet 30. mars 2014 (endret) det er hvis varen OG frakten er under 200kr. hjelper ikke om varen koster 199kr og frakten kommer på 80kr. da blir det moms på dette. eller så kan du snakke med de du handler fra om de kan merke gaven som en "gift" for da kan du handle inntil 1000kr. men dette sjekker tollvesenet om det er en ekte butikk. om det er en ekte butikk så kommer det toll og moms selvom det er markert som en "gift". edit: du kan sikkert og kontakte de om du vil ha det du bestiller pakket i en og en pakke. men at dere kan bli enig om en total pris på frakten. istedenfor å betale fullpris på frakten for hver vare. for de tjener på frakt også. Endret 30. mars 2014 av Snuggles
Medlem Skrevet 30. mars 2014 #9 Skrevet 30. mars 2014 det er hvis varen OG frakten er under 200kr. hjelper ikke om varen koster 199kr og frakten kommer på 80kr. da blir det moms på dette. Det stemmer ikke! Dersom varens verdi er 199 kroner betaler man hverken toll eller mva. Men dersom varens verdi er 201 kroner betaler man toll av varens verdi pluss 25 % mva av både varens verdi og fraktkostnadene.
Snuggles Skrevet 30. mars 2014 #10 Skrevet 30. mars 2014 Det stemmer ikke! Dersom varens verdi er 199 kroner betaler man hverken toll eller mva. Men dersom varens verdi er 201 kroner betaler man toll av varens verdi pluss 25 % mva av både varens verdi og fraktkostnadene. veldig rart det da ettersom jeg måtte det. men ser på toll.no at det er rett det du sier. men da jeg måtte betale for noe som gjor at det ble over 200kr MED frakt. og da sjekket jeg på nett. og da stemte det med det jeg sa først. Men nå stemmer det ikke, så galt er det en plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå