AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #1 Skrevet 30. mars 2014 Jeg blir så frustrert over mennesker som absolutt skal spørre om vi ikke skal ha barn snart, når fakta er at vi prøver, men det har ikke skjedd. Jeg vet ikke hva jeg skal svare, for å snakke om det med bekjente blir så feil, det er altfor privat. Og hvis jeg velger å si det som det er så spør de om vi ikke har vært å sjekket oss, vi kan jo vurdere adopsjon, prøverør, ligge med bena høyt også videre, og da blir det bare enda mer privat. Jeg vet jo at de sikkert mener det godt, og bare ønsker å komme med råd, men herregud, vi vet jo alt dette. Kanskje bedre enn dem selv, siden vi er midt oppe i det. Hva skal man svare? Jeg liker ikke å legge ut om sånne ting, og det kunne ikke falle meg inn å spørre andre bare for at de nærmer seg en viss alder. Jeg kjenner at jo mer folk spør, jo mer stresset blir jeg. Kan man svare at det vil jeg ikke snakke om? Eller blir det for krasst? Anonymous poster hash: e3a72...726 3
LittDiva Skrevet 30. mars 2014 #2 Skrevet 30. mars 2014 Selvfølgelig kan du si at det vil du ikke snakke om . Det er din rett. Sannsynligvis også beste måten for og slippe flere spørsmål.
Rosewood Skrevet 30. mars 2014 #3 Skrevet 30. mars 2014 Du kan fint svare at nei, det vil jeg ikke snakke om. Altså, ingen har da noe med det? Kunne aldri falt meg inn å spurt noen om det, ikke engang min bestevenn eller søster. Fordi jeg vet det er ganske mange som er ufrivillig barnløse, og vet hvor vondt det kan være for dem. Det er ikke min sak, og jeg har ingen rett på å vite sånne ting. Undrer meg over hvorfor ikke det er en normal tankegang
Rosalie Skrevet 30. mars 2014 #4 Skrevet 30. mars 2014 "Det har du faktisk ikke noe med. For alt du vet, kan det faktisk hende vi ikke kan få barn. Har du tenkt på det?" "Å, kan dere ikke få? Å, nei, så leit..." "Dt var ikke det jeg sa. Jeg sa at du faktisk ikke kan vite om vi kan få eller ikke, og å spørre er da riktig så ufint". Stopper kjeften på de fleste. Hilsen frivillig barnløs med venner som er ufrivillig barnløse. 4
Athene Skrevet 30. mars 2014 #5 Skrevet 30. mars 2014 Jeg pleier å le kort, og parere spørsmålet - "Hvordan det, er det noe på gang for deres del?" Men er ofte ganske direkte, i form av svar som "nei, det frister ikke så mye etter å ha sett hvor lite dere har sovet det siste året". Eller "tuller du? Mannen går alltid med på barn etter ha hørt din mann sutre over lite sex i to år". Er det folk jeg ikke kjenner godt er jeg gjerne direkte, i form av "jøss, det var da veldig personlig, er det virkelig vanlig å stille folk så intime spørsmål?". 2
missdior Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Vi har svart hele tiden at vi ikke er klare for det, og at jeg ikke er ferdig med å drikke øl. Vi reiser også en del, så det er jo fine "unnskyldninger". Skjønner ikke at folk ikke forstår at slike ting er ekstremt pesonlige og ofte ømfintlige.. Jeg tror søsteren til mannen har skjønt at vi er langtidsprøvere, så hun tar oss alltid i forsvar når svigermor spør. Det er litt fint egentlig, at hun vet, men ikke sier noe. 2
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 Jeg bruker å si det som det er når folk spør meg om hvorfor jeg er barnløs: Jeg fant ikke en fyr jeg kunne tenke meg å få barn med, og det å gjøre som alle andre og nøyes med nest beste for å bli gravid, det er ikke meg. Folk blir vippet av pinnen så det suser av den. Jeg tolker det sånn at det er mange der ute som lyver for seg selv. Hvertfall idiotvenninnen hvis mann gav sin eks 35 røde roser på bursdagen hennes, dagen etter hun kom hjem med litjguten deres.
Babi Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 Jeg bruker å si det som det er når folk spør meg om hvorfor jeg er barnløs: Jeg fant ikke en fyr jeg kunne tenke meg å få barn med, og det å gjøre som alle andre og nøyes med nest beste for å bli gravid, det er ikke meg. Folk blir vippet av pinnen så det suser av den. Jeg tolker det sånn at det er mange der ute som lyver for seg selv. Hvertfall idiotvenninnen hvis mann gav sin eks 35 røde roser på bursdagen hennes, dagen etter hun kom hjem med litjguten deres. Eh, var dette før han ble sammen med venninnen din?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 Eh, var dette før han ble sammen med venninnen din? Nei, de hadde vært ilag ei god stund og hadde to barn sammen, en som bare var noen dager gammelt. Hun var godt klar over at hun var hans nestbeste, så jeg synes ikke synd på henne.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #11 Skrevet 31. mars 2014 Jeg har ingen barn, noe som er et ganske så sårt tema for min del. Har ikke funnet den mannen jeg ville ha barn med og er nå for gammel dessverre. Får likevel spørsmål og kommentarer som "savner du ikke barn", "angrer du ikke på at du aldri fikk barn", "tenk når du blir gammel" osv, osv. Dette kommer oftest fra bekjente, altså ikke venner. Jeg svarer rett og slett noe ala dette: "Du bør være litt forsiktig med å stille den type spørsmål til folk. Du vet ikke om jeg i det hele tatt kan få barn. For alt du vet kan dette være et utrolig sårt tema for min del. Deretter smiler jeg fint uten å utdype noe mer. Dette har til nå stoppet alle videre spørsmål og er jo et helt ærlig svar. Anonymous poster hash: 9edf2...23c 6
malicious Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Jeg har ingen barn, noe som er et ganske så sårt tema for min del. Har ikke funnet den mannen jeg ville ha barn med og er nå for gammel dessverre. Får likevel spørsmål og kommentarer som "savner du ikke barn", "angrer du ikke på at du aldri fikk barn", "tenk når du blir gammel" osv, osv. Dette kommer oftest fra bekjente, altså ikke venner. Jeg svarer rett og slett noe ala dette: "Du bør være litt forsiktig med å stille den type spørsmål til folk. Du vet ikke om jeg i det hele tatt kan få barn. For alt du vet kan dette være et utrolig sårt tema for min del. Deretter smiler jeg fint uten å utdype noe mer. Dette har til nå stoppet alle videre spørsmål og er jo et helt ærlig svar. Anonymous poster hash: 9edf2...23c
Blod Skrevet 1. april 2014 #13 Skrevet 1. april 2014 Jeg ville sagt SLAPP AV VI PRØVER SÅ GODT VI KAN.
Suss81 Skrevet 1. april 2014 #14 Skrevet 1. april 2014 Selv sier jeg bare "Det har ikke du noe med", det stopper kjeften på de fleste.
Biloba Skrevet 2. april 2014 #15 Skrevet 2. april 2014 Jeg ville svart: Nei, det blir nå ikke helt enda ihvertfall:-) Jeg valgte å si fra om tingenes tilstand (har problemer) til min mest "aktive" på oppmuntringsfronten, men vi er nære.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #16 Skrevet 6. april 2014 Veldig sårt tema for mange, så det beste er om folk kan lære seg å ikke å spørre om det før evt. den barnløse selv tar opp temaet. Det er også mange andre ting man ubetenksomt sier uten å mene noe direkte med det, for eksempel når man møter barn: - Oi, som veslejenta har vokst. Er jo snart like høy som storebror! (ikke kjekt når storebror er lav for alderen) - Oi, så stor du har blitt. Snart like høy som mamma. (ikke kjekt når jenta er et hode lengre enn de andre i klassen) - Oi, så stor du er blitt! Klarer snart ikke løfte deg! (ikke kjekt når jenta plages av at hun er tyngst blant vennene) Etterpå biter man seg selv i leppa og forstår jo at det var idiotisk sagt. Som regel mener man ikke noe vondt eller dypere med det, og de fleste antar jeg driter på draget en eller annen gang i slike settinger. Også når det gjelder graviditet/ barnløshet. Eller for eksempel enslighet: "Bor du fortsatt alene?". Eller økonomi: "Hvor skal dere legge ferien til sommeren? Blir dere hjemme i år også?" osv, osv Anonymous poster hash: e8a6a...147
Askmeagain89 Skrevet 6. april 2014 #17 Skrevet 6. april 2014 Jeg sier det bare akkurat som det er. Pleier å stoppe kjeften på de fleste gitt.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #18 Skrevet 7. april 2014 Folk går jo ikke inn for å være ondskapsfulle (med noen få unntak), og er ofte bare ikke særlig gjennomtenkt i uttalelsene sine. Hvis man skal gå rundt å være sår og sint for absolutt alt som kan slå negativt ut på en selv, så må man jo rett og slett bure seg inne. Anonymous poster hash: 08cec...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå