Gå til innhold

Farmor omtalte avisgutten som svarting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør jeg si noe? Eller er det greit at eldre damer kommer med rasistiske utsagn? Hun er 93 år gammel og bor i Trøndelag.

Anonymous poster hash: 2260c...f8c

Videoannonse
Annonse
Gjest bustyvel
Skrevet

Han er vel sikkert svart da. La dama ha meningene sine i fred, gammel dame er vond å vende.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke rasistisk av henne. Tenk deg om litt, TS. ...

Anonymous poster hash: afbe7...3df
  • Liker 11
Gjest Silverstream
Skrevet

Bestemora mi sier også svarting. Hun er i 80 åra.

Skrevet

De fleste eldre er fra en tid hvor ord som neger og svarting ikke ble oppfattet som rasistisk, stor sjanse for at hun ikke mente noe med det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så da var det ikke rasistisk da Vebjørn Rodal sa at det kom en svarting til og slo ham på slutten, heller da?

• Liker 2
Skrevet

Seriøst? Hvis hun har været fullstendig isoleret fra omverden siden 1950-tallet, så ja så vet hun nok ikke bedre. Men hun følger nok med på nyheter og omgåes vel ikke kun noen på hennes egen alder!? Så jeg syntes det er et rasistisk uttryk, og ja du burde si det til hende. At kanskje det var normalt da hun var ung, men ikke idag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste eldre er fra en tid hvor ord som neger og svarting ikke ble oppfattet som rasistisk, stor sjanse for at hun ikke mente noe med det.

Men hun vet jo sånn egentlig at det ikke er slik man skal si i dag!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars dame. Ei dame som hadde tenåringstiden sin på 30-tallet hvor det å se en afrikaner var ensbetydende med å se en kannibal som hadde klatret ned fra trærne kan det ikke være lett å omstille seg.

Anonymous poster hash: 1e8a2...850
  • Liker 5
Gjest Elseby13
Skrevet

Spør henne hvorfor hun sier det. Hvorfor sier hun ikke "nå har avisgutten vært her". Hvorfor må hun påpeke fargen?

Da vil du vite om hun er rasistisk eller ikke.

Gjest chisandra
Skrevet

Bør jeg si noe? Eller er det greit at eldre damer kommer med rasistiske utsagn? Hun er 93 år gammel og bor i Trøndelag.

Nei, det bør du ikke.

Du får uansett ikke dressert ei dame på 93.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det var vel akkurat det han var da...

Hvorfor skal hun slutte å si ting som de er??

Var han svar/mørk, ja så er han er svarting!

Ingen ting å bry seg om

Anonymous poster hash: 05e6f...33e
  • Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Og kalle noen svart er ikke noe mer rasistisk en og kalle noen hvit

Jeg synes folk skal slutte og rope rasisme om alt mulig.

• Liker 7
Gjest New_Girl
Skrevet

Siden hun bor i Trøndelag så får du la det passere ;)

Men seriøst så tror jeg ikke jeg hadde sagt noe, kanskje slengt ut en "men bestemor da...", men ellers bare latt det fare.

Skrevet

Hmm.. ikke så lett mtp hennes alder. Jeg ville nok opplyst henne om at svarting er et ladet begrep den dag i dag, og at yngre mennesker oppfatter det annerledes en henne, det oppfattes rasistisk. Det er jo ikke sikkert det er ment rasistisk fra hennes siden, mer en karakteristikk?

• Liker 2
Skrevet

At 93-åringer er rasister, er én ting. De har vokst opp i en annen tid og ja, en annerledes kultur (kulturen endrer seg). Men det som er skremmende, er alle innleggene f.eks. her på kg, som er skrevet av unge folk og som oser fremmedfrykt. Det er bare trist.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke en dame på 93 er en fare for samfunnet. Hør her... du kan ikke gjøre noe med det. Hun kommer til å fortsette med å si det. Jeg har en kompis som jobber som sykepleier, og han sier at de gamle sier veldig "rasistiske" ord hele tiden, men ofte mener de ikke noe vondt. Det er bare sånt de sa før i tiden.

Altså ikke for å være slem eller noe... men siden damen er 93 så tror ikke jeg at det er noe vits i å lære henne å si noe annet siden hun er så gammel. Det er ikke sånn at alle kommer til å si "svarting" i fremtiden, fordi farmoren din på 93 gjør det. :)

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Så da var det ikke rasistisk da Vebjørn Rodal sa at det kom en svarting til og slo ham på slutten, heller da?

Du får irettesette ham, også :ironi:

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvorfor i all verden skal du si noe? Bryr det deg? Hva har det med saken å gjøre at din farmor bor i Trøndelag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...