Cata Skrevet 29. mars 2014 #1 Skrevet 29. mars 2014 Jeg har en sykkel som jeg ikke trives spesielt med, siden jeg tror jeg rett og slett kjøpte en med for stor ramme da jeg kjøpte sykkel for 9 år siden. Den er ubehagelig å sitte på og blir dermed brukt mindre enn jeg egentlig ønsker. Vurderer derfor å se om jeg får solgt den for en billig penge og kjøpe meg en ny. Men hva slags, i så fall. Målet er først og fremst sykle til jobben og litt lett trimsykling ellers (søndagstursykling), så hybrid er nok fremdeles det rette for meg. Off road er helt uaktuelt. Tror muligens også jeg vil foretrekke skivebremser i det lange løp. Det som jeg ser finnes rundt om i butikkene her er Nakamura, Merida og DBS. Noen fører vel Diamant også, men den er uaktuell pga fordommer fra en tid da Diamant var ensbetydende med rust bare man nevnte regn. (Tipper de har forbedret seg, men fordommene sitter igjen.) Tips og evt. linker mottas med takk.
Gjest Coolaid Skrevet 30. mars 2014 #2 Skrevet 30. mars 2014 Hvor mye cash har du tenkt å bruke? Følger du med på xxl sport og gsport kan du finne bra sykler til en rimelig penge. Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget er at hybrid er tingen for deg. Gå i skikkelige sykkelbutikker og få hjelp og råd til å finne en sykkel som er passelig for deg og din kropp. Jeg lurer på hva som er gale på sykkelen du har i dag? Om det kanskje ikke er størrelsen så kan du forsøke å ta setet litt fremover og justere styre opp om mulig. Jeg hjelper ofte folk som sitter vondt på sykkelen sin. Da er det ofte god hjelp å justere setet fremover, kanskje bare en liten centimeter eller to. Da får man en mer oppreist sittestilling som mange opplever som bedre. Man får ikke så kjempegod hjelp hos sportsbutikkene når du skal kjøpe sykkel. Det får du i sykkelbutikkenen. Men ofte er sportsbutikkene billigere. Så benytt kompetansen og kjøp sykkel der du finner det for godt. Skivebremser er himmelsk. Jeg digger det
Cata Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2014 Jepp, riktig gjettet - jeg skrev hybrid . Sykkelen jeg har i dag har for stor ramme. Jeg, min suppegjøk, hadde hatt en offroadsykkel som opplevdes som veldig "liten" da jeg byttet til hybrid og dermed gikk jeg til motsatt ytterlighet og endte opp med en som er for stor. Det blir rett og slett for lang avstand mellom sete og styre, pluss at jeg føler jeg må strekke beinet litt for mye når jeg skal tråkke pedalen helt ned. Og setet er skrudd så langt ned som det bare er mulig. Har også prøvd å justere opp styret noe (tror ikke setet kan justeres fram noe, -der er jeg usikker gitt). Det ble bedre, men ikke bra. Det er ikke sånn at det er umulig å sykle, men det føles likevel feil. Dessverre får man jo ikke prøvd sykler når man kjøper (eller, mulig man får, men ikke der jeg handlet). Da ville jeg kanskje oppdaget det i tide. Men kan ikke skylde på noen andre enn meg selv der. Å handle i sykkelbutikk hadde vært optimalt, men det går altså ikke for noe slikt finnes ikke i mils omkrets her jeg bor. Det sier kanskje litt når jeg forteller at nåværende sykkel ble kjøpt i noe som egentlig er en jernvarehandel .
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #4 Skrevet 30. mars 2014 Får ikke prøve sykkelen før du kjøper den? Dummeste jeg har hørt, man må jo prøve den en liten runde for å kjenne om den passer.. Jeg har en Trek hybrid i "women's specific design" 18", og det er den herligste sykkelen jeg har prøvd. Ryggen og hoftene får en perfekt vinkel. Så jeg vil anbefale å ha øynene åpne etter sykler laget spesielt for kvinner selv om det høres ut som et salgstriks. Anonymous poster hash: 20c8d...874
Cata Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 30. mars 2014 Trek... *noterer* Har ikke sett dem hos noen forhandlere her i distriktet, men skal se nøyere etter for jeg har jo bare så vidt begynt å sysle med tanken om å bytte. Takk for tips.
Gjest Coolaid Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 Jeg gikk forbi en sykkelbutikk her en dag. Ut kom en fyr som testkjørte opp og ned en bilvei. Det er vanlig at man får teste om man spør. Det bør man i hvert fall. Utifra høyde finnes det tabeller på hvilke størrelse av de ulike sykkeltypene som er beregnet til høyden du har. Sjekk disse så har du noe å gå etter.
Cata Skrevet 3. april 2014 Forfatter #7 Skrevet 3. april 2014 Nå har jeg fått tips lokalt. Det er en butikk i nabobygda som visstnok driver "profesjonelt" med sykler. Der kan jeg få både råd og vink og oppfølging. En av mine kolleger skulle til og med være behjelpelig med å få sykkelen hit dersom jeg kjøpte der. Jeg har nemlig ikke hengerfeste og får da heller ikke montert sykkelstativ på bilen så lett, mens kollega har en nabo som jobber i den aktuelle bygda og som kan få med seg en sykkel hit. Ser ut som problemet løser seg, men takk for innspillene Coolaid. Skal på reise i et par uker, men så skal jeg kontakte "sykkelmannen" for en liten prat tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå