Gå til innhold

Dere som er på FODMAP dietten..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS og veldig lyst til å prøve dette.

Har sett tabellen, men bare lurer litt hva dere spiser til hvert måltid? Sånn f.eks?

Til frokost, lunsj, middag og kvelds?

Anonymous poster hash: 8fe41...e27

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet (endret)

Et eksempel på hva jeg kan finne på å spise er:

Frokost: Hjemmelagd müsli med laktosefri yoghurt, knekkebrød (kjøpt eller hjemmelagd) med gulost. Er det helg eller jeg har god tid, gjerne egg og bacon.

Lunsj: Det samme, men kanskje egg som pålegg i stedet for gulost

Mellommåltider: Mandler, banan

Middag: Rent kjøtt i alle former (kylling, fisk, kotelett, kjøttdeig også), poteter/ris, grønt. Det er en del man kan gjøre her, men jeg er ikke alltid like kreativ.

Kvelds: Samme som frokost/lunsj

Skal sies at kostholdet mitt er litt for ensidig for tiden, men jeg er på venteliste til ernæringsfysiolog som forhåpentligvis kan hjelpe meg litt :)

Kostholdet går fint å holde, men det er litt å sette seg inn i. Det skal ikke bare være helt glutenfritt, men også laktosefritt og null løk, så ferdigmat er stort sett utelukket. Glutenfri tomatsuppe og blomkålsuppe fra Toro kan jeg f.eks spise :) Jeg kan også ha taco-krydder (helst den gule), men ikke to dager på rad, sannsynligvis fordi det er en del løk i det.

Taco er en gjenganger når jeg skal på besøk til folk, det vet de jeg tåler :)

Endret av Daenerys
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Her er ei liste over matvarer og alternativene deres: fodmap matvarer

Mye godt å erstatte med heldigvis :-)

Skrevet

Jeg spiser ikke med vilje en lav-fodmapdiett, men om du adopterer en lavkarbo-type-diett som paleo som har stort fokus på å lage maten selv, samt unngå korn, bønner, linser og meieriprodukter (sistnevnte er litt synd) så vil du ha det rimelig enkelt med å plukke ut høy-fodmap-grønnsakene.

Ferdigmat uansett form er ikke bra. Lav-fodmap eller ikke. Så snart du blir vant til å alltid lage maten selv, og rutinen med å planlegge så skal du se at det ikke er så mye stress som du tror.

Selv tror jeg også at en bør tenke seg litt om hvilke miljøgifter man egentlig får i seg i lav dose over tid. Selv om de er under grenseverdiene satt av mattilsynet. De vet tross alt ikke hva disse gjør med oss over tid, eller den såkalte cocktaileffekten.

Jeg tror dette kan ha påvirket forekomsten av f.eks. IBS, og autoimmune reaksjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...