Pingting Skrevet 29. mars 2014 #1 Skrevet 29. mars 2014 Vi har en liten minibalkong i blokkleiligheten vår. Men det er plass til en blomsterkasse og et par potter. Kunne godt tenke meg å ha urter på balkongen. Men så er jeg altså HELT grønn (jeg, ikke fingrene) på dette. Den er innebygd, så det er ikke mye direkte sollys på balkongen (den er vestvendt). Og følgelig er det også endel skjerming for regn og vind og brå temperatursvingninger. Hva er det som passer å dyrke da? Og er det best med "voksne" urter fra butikken, så frø selv, eller kjøpe sånne som er beregnet på å sette ut? Hvilke urter er mest krevende, og hvilke er snillest? (jepp, skal google dette sønder og sammen også - men det er kjekt med noen erfaringer attåt)
Emelisse Skrevet 29. mars 2014 #2 Skrevet 29. mars 2014 Funker fint! Jeg plantet rett og slett krydderplanter fra butikken i en stor emaljebøtte på verandaen i fjor. Basilikum, rosmarin og oregano. De stod seg fint, men rosmarinen tok litt overhånd. Tok bøtta med inn på kjøkkenet før det ble frost, og hadde den nesten frem til jul. 1
Pingting Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2014 OK. Rosmarin er bøllete. Kanskje lurt med isolat. Notert! 2
encore Skrevet 29. mars 2014 #4 Skrevet 29. mars 2014 Følger med på denne, hadde lyst å plante litt på verandaen i sommer jeg også
Galactica Skrevet 29. mars 2014 #5 Skrevet 29. mars 2014 Mynte må stå alene, bare så du vet det. Den kan spre seg uhemmet! Når du kjøper urter på butikken bør de deles opp eller få en mye større potte. De står alt for tett i de bittesmå pottene i butikken. Jeg synes det er mest spennende å så urtene selv, men det er en smakssak. Det er gøy med urter. 1
Pingting Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2014 Mynte også bøllete, takk! Hvor tidlig bør man egentlig så frø? 1
Galactica Skrevet 29. mars 2014 #9 Skrevet 29. mars 2014 Gjett hvem som har kjøpt en gigantisk sekk med såjord og ørten poser med frø, da! Jeg gleder meg som en liten unge til å sette i gang!
Pingting Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Åååå, så gøy! (nå smitta entusiasmen din meg) Endret 29. mars 2014 av Pingting 3
Galactica Skrevet 29. mars 2014 #11 Skrevet 29. mars 2014 Har du mulighet til å henge amler ute på balkongen? Da er det veldig morsomt med ampeltomater eller jordbær!
Pingting Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 29. mars 2014 Hrm... usikker, skal sjekke ut. Godt tips!
encore Skrevet 29. mars 2014 #13 Skrevet 29. mars 2014 Har du mulighet til å henge amler ute på balkongen? Da er det veldig morsomt med ampeltomater eller jordbær! Får man tak i jordbærfrø?
Gjest MissWinter Skrevet 29. mars 2014 #14 Skrevet 29. mars 2014 Får man tak i jordbærfrø? Man får kjøpt diverse sorter jordbærplanter på plantasjer/litt større blomsterbutikker. Disse kan du feks plante i potter.
Gjest MissWinter Skrevet 29. mars 2014 #15 Skrevet 29. mars 2014 Forøvrig har Mesterhagen en veldig fin side med tips om dyrking av bær og urter og hva som passer til hvilke årstider og lignende :-) http://www.mesterhagen.no/hagetips/tips/
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #16 Skrevet 29. mars 2014 Får man tak i jordbærfrø? Ja, eller man kan pelle frøene selv, tørke og så de. Anonymous poster hash: 135ef...357
skrue Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 (endret) Får man tak i jordbærfrø? Det er for sent å så jordbær nå. Velg heller ferdige planter når de kommer om noen uker eller stiklinger. Det siste kan man få kjøpt nå. Jeg kjøper stiklinger i første halvdel av mars. Tror jeg ville ha ventet og kjøpt ferdige planter. Jordbær er det forresten veldig lett å formere selv om man velger en type som lager avleggere. Litt usikker på om de typene som ofte selges i ampler gjør det i like stor grad. Jeg har noen bed ute og sanket sammen ca 50 avleggere i fjor. Har ca 35 nå som snart skal ut for å erstatte endel gamle planter. Endret 5. april 2014 av skrue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå