Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2004 #1 Del Skrevet 5. juni 2004 Vår "nye" nabo (arving) har revet et eldre hus som sto på vår nabotomt. Vi har ikke fått noe som helst varsel på rivingen. Jeg har trodd at man måtte søke rivingstillatelse og gi nabovarsel ved riving også?? :-? Vel, det er uansett ikke det som bekymrer meg mest. Det som er mest irriterende er at han nekter å si hva slags planer han har for tomten, bygge eller selge. Nå har han leeenge drevet med diverse arbeid der og vi lurer rett og slett på om han har tenkt å bygge uten å søke tillatelse! :o Men vi har også hørt "rykter" om at han skal selge til et utbyggingsselskap, så nå frykter vi terassebygg. Enebolig er greit, men ønsker slett ikke massevis av leiligheter! Argh... hvorfor må han være så hemmelighetsfull da!!!! Godt å få ut litt frustrasjoner :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 5. juni 2004 #2 Del Skrevet 5. juni 2004 Sjekk opp tegningene ved komunen du bor i. Om han ikke har tegninger inne, så tips dem da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. juni 2004 #3 Del Skrevet 5. juni 2004 Jeg sier som Anafugia; kontakt kommunen. Der kan du også forhøre deg om hvilke plikter naboen har til å underette deg underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 5. juni 2004 #4 Del Skrevet 5. juni 2004 Vet ikke om han har lov til å rive uten å gi dere beskjed (nabovarsel), men han må hvertfall søke byggetillatelse i kommunen (herunder innhente nabovarsel) for å få bygge. Bygge uten tillatelse - det medfører riving. Det finnes det flere eksempler på. Anbefaler deg å lese litt på www.lovdata.no - der vil du sikkert finne noen av svarene du er ute etter. Gudd løkk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 5. juni 2004 #5 Del Skrevet 5. juni 2004 vi skal også rive et hus på tomten vår, og har kontaktet kommunen. Vi har søkt om rivetillatelse fra kommunen. Og fått tillatelse til og rive det - det vil si vi skal aventere det i avisa for det er tømmerbyggning fra 1800 tallet. Men det står ikke noe steder at vi må melde fra til naboene om at vi skal rive. Og da vi spurte i kommunen lo de bare av oss :oops: . FIkk bare beskjed om at det var annerledes når en skulle bygge hus, da må en sende ut nabovarsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2004 #6 Del Skrevet 5. juni 2004 Synes egentlig det er merkelig at det ikke kreves et nabovarsel ved rivning. Det er faktisk mulig at riving medfører ulempe for naboen i rivingsperioden og da synes jeg man bør si fra. Ihvertfall ut av ren høflighet ovenfor naboene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 5. juni 2004 #7 Del Skrevet 5. juni 2004 Grunneier plikter ikke å gi nabovarsel ved riving, men plikter å sende nabovarsel ved oppsett av nytt bygg. Dette varselet må du som nabo godkjenne og skrive under på. Men jeg er enig at man får et mye bedre naboskap ved og si fra på forhånd om rivingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå