Teeny Skrevet 29. mars 2014 #1 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg har termin rundt pĂ„sketiden og planlegger Ă„ flytte til utlandet i slutten av Mai (har nemlig sagt opp leiligheten og skal betale ut Mai). Jeg hĂžrer at det kan ta mange uker Ă„ fĂ„ tildelt personnummer og tenker man mĂ„ ha dette for Ă„ fĂ„ pass. Er det noen som vet hvor mange uker dette tar? Hvis det tar for lang tid kan jeg fĂ„ skrevet babyen inn i min mann sitt pass fra sitt EU land? Han tror at man kan skrive barnet i passet sitt. Men vet at de mĂ„ ha eget pass i Norge. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Mafalda Skrevet 29. mars 2014 #2 Del Skrevet 29. mars 2014 VI reiste pĂ„ ferie da minstejenta var seks uker, og hadde null problemer med Ă„ fĂ„ personnummer, navn og pass pĂ„ plass i lĂžpet av den tiden. Kunne antagelig dratt raskere sĂ„nn sett. Det tok i hĂžyden et par uker Ă„ fĂ„ navnet registrert, og passet ble levert i lĂžpet av et par dager etter at vi tok turen. Ă skrive inn barn i foreldrenes pass gjĂžres meg bekjent ikke lenger i det hele tatt, det var sĂ„nn vi gjorde da vi var smĂ„ og krangler om foreldreansvar og barnebortfĂžringer etc ikke var fullt sĂ„ vanlig... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 29. mars 2014 Rekker jeg det om det er sĂ„nn ca 4 uker mellom fĂždsel og avreise? Tenker i tilfelle jeg gĂ„r over tiden... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Mafalda Skrevet 29. mars 2014 #4 Del Skrevet 29. mars 2014 Det vil jeg tro, men husk at dersom dere har felles foreldreansvar mĂ„ far enten vĂŠre til stede eller du mĂ„ ha godkjent fullmakt. Du kan ikke fikse passet pĂ„ egenhĂ„nd, da blir det bomtur.. Om du skulle gĂ„ over tiden kan det hende du ikke rekker det. Og det kan jo skje andre ting ogsĂ„, jeg ville uansett sĂžrget for Ă„ ha avbestillingsforsikringen pĂ„ plass. Men dersom du svarer pĂ„ alle henvendelser om navn osv raskest mulig, og ordner pass sĂ„ fort du har alt du trenger, sĂ„ er min erfaring at det hadde gĂ„tt helt fint pĂ„ fire uker. Men det kan vĂŠre lokale variasjoner ogsĂ„ her, sĂ„ jeg skal ikke garantere noe som helst Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 29. mars 2014 Far skal vĂŠre med pĂ„ turen fordi vi flytter sammen og har mye ting og tang Ă„ ta med. Kan maks gĂ„ over tiden til 3. mai ca og da skal vi i hvertfall ha ca 4 uker pĂ„ oss. Ellers kan vi prĂžve Ă„ fĂ„ Nederlandsk pass til han hvis det gĂ„r fortere? Vet ikke hvem som er kjappest jeg da. Vi kommer ikke til Ă„ bestille flyreise fĂžr vi vet at ting er pĂ„ plass. Er det skatteetaten som har peiling pĂ„ disse tingene? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
casting Skrevet 29. mars 2014 #6 Del Skrevet 29. mars 2014 Er ikke Nederland med i schengen? IsĂ„fall er det ikke sikkert at du trenger pass i det hele tatt - sjekk med flyselskapet ditt om de krever pass/bevis pĂ„ at dere er mor og far til barnet nĂ„r dere flyr med smĂ„ barn. Som voksne trenger man jo ikke vise legitimasjon mellom schengen-land, usikker pĂ„ om det samme gjelder for smĂ„barn. .. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #7 Del Skrevet 29. mars 2014 Men selv om det ikke er passtvang er det vel ikke sĂ„ mye annet enn pass som er godkjent legitimasjon i mange land, sĂ„ i praksis mĂ„ du ha pass allikevel. Jeg hadde ikke turt Ă„ troppe opp pĂ„ flyplassen med passlĂžs baby. Anonymous poster hash: 20b3d...1dc 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 29. mars 2014 Er ikke Nederland med i schengen? IsĂ„fall er det ikke sikkert at du trenger pass i det hele tatt - sjekk med flyselskapet ditt om de krever pass/bevis pĂ„ at dere er mor og far til barnet nĂ„r dere flyr med smĂ„ barn. Som voksne trenger man jo ikke vise legitimasjon mellom schengen-land, usikker pĂ„ om det samme gjelder for smĂ„barn. .. Men man mĂ„ ha pass om man skal fly forstod jeg? Vi skal jo ikke kjĂžre ned. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #9 Del Skrevet 29. mars 2014 Venninnen min glemte passet sitt og da holdt det ikke med fĂžrerkortet eller visa kortet hennes da hun skulle fly fra Berlin. Hun mĂ„tte skaffe seg nĂždpass. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #10 Del Skrevet 29. mars 2014 Vi reiste nĂ„r lille var 2 mnd. Kunne godt reist fĂžr Anonymous poster hash: 11c08...f5a Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
casting Skrevet 29. mars 2014 #11 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg kan ikke huske Ă„ ha blitt bedt om pass til noe schengen-land. Mulig det er annerledes med smĂ„barn - du kan jo evt kontakte passkontoret ditt og spĂžrre? Hele greia med schengenavtalen er jo at man skal kunne bevege seg fritt mellom landene som er med. Dersom man reiser tiĂž et land utenfor schengen, feks UK, mĂ„ man vise pass pĂ„ avreiseflyplasse . Men som sagt: vet ikke om det ogsĂ„ gjelder babyer. Du kan jo ogsĂ„ forhĂžre deg om hvordan reglene for nĂždpass er for babyer. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #12 Del Skrevet 29. mars 2014 Ja, jeg kan gĂ„ innom politistasjonen og forhĂžre meg da. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #13 Del Skrevet 29. mars 2014 Babyen mĂ„ ha eget pass med bilde.Anonymous poster hash: 598e3...476 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #14 Del Skrevet 30. mars 2014 Pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet sĂ„ barnet mĂ„ ha pass uansett hva dere andre sier her. Hvem sĂ„ helst kunne jo bare tatt med seg en baby ut av landet ellers. Det kan og ta opptil 2 uker Ă„ fĂ„ et pass, barnet mĂ„ ha fĂ„tt personnr fĂžrst. Anonymous poster hash: af31a...dcc 2 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Athene Skrevet 30. mars 2014 #15 Del Skrevet 30. mars 2014 Jeg kan ikke huske Ă„ ha blitt bedt om pass til noe schengen-land. Mulig det er annerledes med smĂ„barn - du kan jo evt kontakte passkontoret ditt og spĂžrre? Hele greia med schengenavtalen er jo at man skal kunne bevege seg fritt mellom landene som er med. Dersom man reiser tiĂž et land utenfor schengen, feks UK, mĂ„ man vise pass pĂ„ avreiseflyplasse . Men som sagt: vet ikke om det ogsĂ„ gjelder babyer. Du kan jo ogsĂ„ forhĂžre deg om hvordan reglene for nĂždpass er for babyer. Du har dels rett. Du blir i utgangspunktet ikke avkrevd pass av myndighetene ved innreise, men dersom man mĂ„ identifisere seg selv eller barnet er pass eneste gyldige legitimasjon. Og de fleste flyselskap krever pass ved innsjekk og boarding, dette uavhengig av Schengen og nasjonalitet, men som fĂžlge av interne retningslinjer. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Teeny Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #16 Del Skrevet 30. mars 2014 Pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet sĂ„ barnet mĂ„ ha pass uansett hva dere andre sier her. Hvem sĂ„ helst kunne jo bare tatt med seg en baby ut av landet ellers. Det kan og ta opptil 2 uker Ă„ fĂ„ et pass, barnet mĂ„ ha fĂ„tt personnr fĂžrst. Anonymous poster hash: af31a...dcc Er jo litt krise om det tar mye mer enn 4 uker Ă„ fĂ„ det pĂ„ plass siden jeg ikke har bolig etter det og mannen begynner i jobb fom 1. juni. Han skulle hĂžre med landet sitt om det eventuelt gĂ„r noe fortere Ă„ fĂ„ personnummer og pass fra Nederland. Han mener at byrĂ„kratiske ting gĂ„r tregere i Norge. SĂ„ vi fĂ„r se om det gĂ„r noe raskere hos han... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Teeny Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #17 Del Skrevet 30. mars 2014 Du har dels rett. Du blir i utgangspunktet ikke avkrevd pass av myndighetene ved innreise, men dersom man mĂ„ identifisere seg selv eller barnet er pass eneste gyldige legitimasjon. Og de fleste flyselskap krever pass ved innsjekk og boarding, dette uavhengig av Schengen og nasjonalitet, men som fĂžlge av interne retningslinjer. Jepp, pĂ„ flyplassen har vi fĂ„tt beskjed om at man MĂ ha pass uavhengig av denne Schengen avtalen... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #18 Del Skrevet 30. mars 2014 Vi hadde samme problem, men det lĂžste seg fint! Vi fikk personnummer etter 7-8 dager, gikk sĂ„ rett pĂ„ passkontoret. Hadde med fullmakt fra far og bilder av babyen. Tok tre dager Ă„ fĂ„ passet. Er det helt krise sĂ„ kan du fĂ„ nĂždpass til babyen sĂ„ lenge du har fĂždselsattesten. Anonymous poster hash: 8ebb9...ecf Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ