Teeny Skrevet 29. mars 2014 #1 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg har termin rundt påsketiden og planlegger å flytte til utlandet i slutten av Mai (har nemlig sagt opp leiligheten og skal betale ut Mai). Jeg hører at det kan ta mange uker å få tildelt personnummer og tenker man må ha dette for å få pass. Er det noen som vet hvor mange uker dette tar? Hvis det tar for lang tid kan jeg få skrevet babyen inn i min mann sitt pass fra sitt EU land? Han tror at man kan skrive barnet i passet sitt. Men vet at de må ha eget pass i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 29. mars 2014 #2 Del Skrevet 29. mars 2014 VI reiste på ferie da minstejenta var seks uker, og hadde null problemer med å få personnummer, navn og pass på plass i løpet av den tiden. Kunne antagelig dratt raskere sånn sett. Det tok i høyden et par uker å få navnet registrert, og passet ble levert i løpet av et par dager etter at vi tok turen. Å skrive inn barn i foreldrenes pass gjøres meg bekjent ikke lenger i det hele tatt, det var sånn vi gjorde da vi var små og krangler om foreldreansvar og barnebortføringer etc ikke var fullt så vanlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 29. mars 2014 Rekker jeg det om det er sånn ca 4 uker mellom fødsel og avreise? Tenker i tilfelle jeg går over tiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 29. mars 2014 #4 Del Skrevet 29. mars 2014 Det vil jeg tro, men husk at dersom dere har felles foreldreansvar må far enten være til stede eller du må ha godkjent fullmakt. Du kan ikke fikse passet på egenhånd, da blir det bomtur.. Om du skulle gå over tiden kan det hende du ikke rekker det. Og det kan jo skje andre ting også, jeg ville uansett sørget for å ha avbestillingsforsikringen på plass. Men dersom du svarer på alle henvendelser om navn osv raskest mulig, og ordner pass så fort du har alt du trenger, så er min erfaring at det hadde gått helt fint på fire uker. Men det kan være lokale variasjoner også her, så jeg skal ikke garantere noe som helst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 29. mars 2014 Far skal være med på turen fordi vi flytter sammen og har mye ting og tang å ta med. Kan maks gå over tiden til 3. mai ca og da skal vi i hvertfall ha ca 4 uker på oss. Ellers kan vi prøve å få Nederlandsk pass til han hvis det går fortere? Vet ikke hvem som er kjappest jeg da. Vi kommer ikke til å bestille flyreise før vi vet at ting er på plass. Er det skatteetaten som har peiling på disse tingene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
casting Skrevet 29. mars 2014 #6 Del Skrevet 29. mars 2014 Er ikke Nederland med i schengen? Isåfall er det ikke sikkert at du trenger pass i det hele tatt - sjekk med flyselskapet ditt om de krever pass/bevis på at dere er mor og far til barnet når dere flyr med små barn. Som voksne trenger man jo ikke vise legitimasjon mellom schengen-land, usikker på om det samme gjelder for småbarn. .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #7 Del Skrevet 29. mars 2014 Men selv om det ikke er passtvang er det vel ikke så mye annet enn pass som er godkjent legitimasjon i mange land, så i praksis må du ha pass allikevel. Jeg hadde ikke turt å troppe opp på flyplassen med passløs baby. Anonymous poster hash: 20b3d...1dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 29. mars 2014 Er ikke Nederland med i schengen? Isåfall er det ikke sikkert at du trenger pass i det hele tatt - sjekk med flyselskapet ditt om de krever pass/bevis på at dere er mor og far til barnet når dere flyr med små barn. Som voksne trenger man jo ikke vise legitimasjon mellom schengen-land, usikker på om det samme gjelder for småbarn. .. Men man må ha pass om man skal fly forstod jeg? Vi skal jo ikke kjøre ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #9 Del Skrevet 29. mars 2014 Venninnen min glemte passet sitt og da holdt det ikke med førerkortet eller visa kortet hennes da hun skulle fly fra Berlin. Hun måtte skaffe seg nødpass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #10 Del Skrevet 29. mars 2014 Vi reiste når lille var 2 mnd. Kunne godt reist før Anonymous poster hash: 11c08...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
casting Skrevet 29. mars 2014 #11 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg kan ikke huske å ha blitt bedt om pass til noe schengen-land. Mulig det er annerledes med småbarn - du kan jo evt kontakte passkontoret ditt og spørre? Hele greia med schengenavtalen er jo at man skal kunne bevege seg fritt mellom landene som er med. Dersom man reiser tiø et land utenfor schengen, feks UK, må man vise pass på avreiseflyplasse . Men som sagt: vet ikke om det også gjelder babyer. Du kan jo også forhøre deg om hvordan reglene for nødpass er for babyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #12 Del Skrevet 29. mars 2014 Ja, jeg kan gå innom politistasjonen og forhøre meg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #13 Del Skrevet 29. mars 2014 Babyen må ha eget pass med bilde.Anonymous poster hash: 598e3...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #14 Del Skrevet 30. mars 2014 Pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet så barnet må ha pass uansett hva dere andre sier her. Hvem så helst kunne jo bare tatt med seg en baby ut av landet ellers. Det kan og ta opptil 2 uker å få et pass, barnet må ha fått personnr først. Anonymous poster hash: af31a...dcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 30. mars 2014 #15 Del Skrevet 30. mars 2014 Jeg kan ikke huske å ha blitt bedt om pass til noe schengen-land. Mulig det er annerledes med småbarn - du kan jo evt kontakte passkontoret ditt og spørre? Hele greia med schengenavtalen er jo at man skal kunne bevege seg fritt mellom landene som er med. Dersom man reiser tiø et land utenfor schengen, feks UK, må man vise pass på avreiseflyplasse . Men som sagt: vet ikke om det også gjelder babyer. Du kan jo også forhøre deg om hvordan reglene for nødpass er for babyer. Du har dels rett. Du blir i utgangspunktet ikke avkrevd pass av myndighetene ved innreise, men dersom man må identifisere seg selv eller barnet er pass eneste gyldige legitimasjon. Og de fleste flyselskap krever pass ved innsjekk og boarding, dette uavhengig av Schengen og nasjonalitet, men som følge av interne retningslinjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #16 Del Skrevet 30. mars 2014 Pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet så barnet må ha pass uansett hva dere andre sier her. Hvem så helst kunne jo bare tatt med seg en baby ut av landet ellers. Det kan og ta opptil 2 uker å få et pass, barnet må ha fått personnr først. Anonymous poster hash: af31a...dcc Er jo litt krise om det tar mye mer enn 4 uker å få det på plass siden jeg ikke har bolig etter det og mannen begynner i jobb fom 1. juni. Han skulle høre med landet sitt om det eventuelt går noe fortere å få personnummer og pass fra Nederland. Han mener at byråkratiske ting går tregere i Norge. Så vi får se om det går noe raskere hos han... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #17 Del Skrevet 30. mars 2014 Du har dels rett. Du blir i utgangspunktet ikke avkrevd pass av myndighetene ved innreise, men dersom man må identifisere seg selv eller barnet er pass eneste gyldige legitimasjon. Og de fleste flyselskap krever pass ved innsjekk og boarding, dette uavhengig av Schengen og nasjonalitet, men som følge av interne retningslinjer. Jepp, på flyplassen har vi fått beskjed om at man MÅ ha pass uavhengig av denne Schengen avtalen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #18 Del Skrevet 30. mars 2014 Vi hadde samme problem, men det løste seg fint! Vi fikk personnummer etter 7-8 dager, gikk så rett på passkontoret. Hadde med fullmakt fra far og bilder av babyen. Tok tre dager å få passet. Er det helt krise så kan du få nødpass til babyen så lenge du har fødselsattesten. Anonymous poster hash: 8ebb9...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå