Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid med vårt første barn, bor i Oslo, og har fått fødeplass på Ullevål.

Jeg leser jo om erfaringer defra, og ser at mange klager over at det var lite oppfølging på pasienthotellet og at jormødrene/barnepleierne knapt nok har mer enn to minutter av gangen å sette av. Jeg har ikke mye erfaring med barn, og tenker derfor at det kanskje kan være en god idé å "lære seg" endel ting i forkant for å unngå ihvertfall noe stress, forvirring og slikt de første dagene. Så langt det går selvfølgelig, regner med det blir noe HELT annet å sitte der med en liten baby med sine individuelle behov som skal mtes i praksis, og å ha den teoretiske kunnskapen - men det er vel bedre med noe teoretisk kunnskap enn ingen ting regner jeg med.

Jeg har veldig lyst til å få til ammingen f.eks., og lurte derfor på om det kan være en god idé med ett av disse ammekursene. Hva tenker dere som har tatt et slik? Og er det forskjell på kursene på helsestasjon og hos private jormødre? Er det andre ting man burde tenke på - kurs som bør tas, bøker som bør leses? Eller er slikt bortkasta?

Anonymous poster hash: cd003...f25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker jeg hadde mer peiling om alt som kunne gå feil med amming. Men vet ikke om hvilket kurs er bra dessverre. På helsestasjonen i byen min viste dem bare Bryst er Best filmen som viste alt som idyllisk og lett. Ville undersøkt noe privat. Evt les mye på ammehjelpen.no.

Anonymous poster hash: 43707...c95

AnonymBruker
Skrevet

Ullevål tilbyr flere kurs!

Anonymous poster hash: e459b...a02

AnonymBruker
Skrevet

Ammekurs? Du får jo veiledning av jordmor i forkant. Du får også en bok/hefte som heter Hvordan du ammer ditt barn. Leser du Mamma for første gang så er du godt forberedt. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er…

Anonymous poster hash: ec6f2...368
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har et argument for abort og det er ikke vekt, men at du ikke er moden nok.

Skrevet

Jeg var på ammekurs via HS.. Bryst er best var vel det filmen het ja. Fullstendig bortkasta, for når ungen ble født huska jeg helt ærlig ikke en dritt av kurset. Eller jo, en ting glemmer jeg aldri. Ei dame som skulle vise hvor praktisk amming var. Så når ungen var sulten dro ho fram puppen og lente seg over vognbagen og lot ungen forsyne seg. Grunnen til at jeg husker det er fordi jeg tenkte WTF??? :skratte:

Den boka du får av HS er igrunnen god nok hjelp. Jeg leste en del i forveien, men måtte uansett lese det på nytt når jeg satt der med en baby med dårlig sugetak ;)

Gjest åffårno
Skrevet

Jeg gjorde "alt" og leste alt(hadde og veldig dårlig erfaring med ullevål), men det var til liten nytte når jeg fikk problemer som forsåvidt er vanlig, men som ikke blir beskrevet noen steder realistisk.

Man får heller ikke nødvendigvis hjelp av jordmor, jeg spurte ved hver kontroll og fikk det aldri. Fikk dog den brosjyren, som ikke hjalp noe rent praktisk.

Det som hjalp best var å ringe ammehjelpen når man har et aktuelt problem, de har masse gode råd som ikke omtales på hverken kurs, brosjyrer eller på sykehuset.

Spurte også om tips for eksempel sårhet v amming på Ullevåls informasjonsmøte på pasienthotellet, og jordmoren hadde faktisk ingen svar. Eneste svar uansett hva noen spurte om var "alle kan amme, fortsett bare å amme"- så det ble til at de flergangsfødende tilslutt brøt inn og gav noen praktiske og lure råd :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker jeg hadde mer peiling om alt som kunne gå feil med amming. Men vet ikke om hvilket kurs er bra dessverre. På helsestasjonen i byen min viste dem bare Bryst er Best filmen som viste alt som idyllisk og lett. Ville undersøkt noe privat. Evt les mye på ammehjelpen.no.

Anonymous poster hash: 43707...c95

Takk for svar! Ja, jom alt går enkelt så er det jo ikke noe problem - det er først når ting ikke går "etter boka" at man trenger den ekstra kunnskapen. Men for alt det jeg vet kan det jo hende det er bortkasta å gjøre noe mer enn å lese litt om temaet, fordi det blir så individuelt og spesifikt uansett. Er ikke noe vits i å sette himmel og jord i bevegelse for å bli liksomekspert på noe, fallhøyden blir jo nesten enda større da :P

Ullevål tilbyr flere kurs!

Anonymous poster hash: e459b...a02

Takk! :)

Ammekurs? Du får jo veiledning av jordmor i forkant. Du får også en bok/hefte som heter Hvordan du ammer ditt barn. Leser du Mamma for første gang så er du godt forberedt. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er…

Jeg har ikke begynt å gå til jordmor enda, så jeg vet ikke helt hva de tilbyr. Men når du sier det så er det jo innlysende at man får litt hjelp der og. :klaske:

Mamma for første gang har jeg lånt og skal lese. Av erfaring så har jeg gjerne litt lettere for å ta til meg ting når de blir demonstrert og gjort praktisk, derfor tenkte jeg på kurs i tillegg til kun lesing. Men det kan jo hende det + jordmor holder i massevis, som du sier. :)

Du har et argument for abort og det er ikke vekt, men at du ikke er moden nok.

Feil tråd? :klo:

Jeg var på ammekurs via HS.. Bryst er best var vel det filmen het ja. Fullstendig bortkasta, for når ungen ble født huska jeg helt ærlig ikke en dritt av kurset. Eller jo, en ting glemmer jeg aldri. Ei dame som skulle vise hvor praktisk amming var. Så når ungen var sulten dro ho fram puppen og lente seg over vognbagen og lot ungen forsyne seg. Grunnen til at jeg husker det er fordi jeg tenkte WTF??? :skratte:

Den boka du får av HS er igrunnen god nok hjelp. Jeg leste en del i forveien, men måtte uansett lese det på nytt når jeg satt der med en baby med dårlig sugetak ;)

Hehe, ja der har du sikkert et veldig godt poeng. Den viktigste innstillingen er vel uansett å ta ting som de kommer. Takk for synsing! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde "alt" og leste alt(hadde og veldig dårlig erfaring med ullevål), men det var til liten nytte når jeg fikk problemer som forsåvidt er vanlig, men som ikke blir beskrevet noen steder realistisk.

Man får heller ikke nødvendigvis hjelp av jordmor, jeg spurte ved hver kontroll og fikk det aldri. Fikk dog den brosjyren, som ikke hjalp noe rent praktisk.

Det som hjalp best var å ringe ammehjelpen når man har et aktuelt problem, de har masse gode råd som ikke omtales på hverken kurs, brosjyrer eller på sykehuset.

Spurte også om tips for eksempel sårhet v amming på Ullevåls informasjonsmøte på pasienthotellet, og jordmoren hadde faktisk ingen svar. Eneste svar uansett hva noen spurte om var "alle kan amme, fortsett bare å amme"- så det ble til at de flergangsfødende tilslutt brøt inn og gav noen praktiske og lure råd :)

Takk for gode tips og meninger! :)

AnonymBruker
Skrevet

Les litt på ammehjelpen sine sider i tillegg til brosjyren du får, ellers er jeg enig i at det er lurt å ta kontakt med ammehjelpen hvis du får problemer.

Jeg ville kanskje lest litt om stell av babyen, men bortsett fra det hadde jeg nok tatt ting som de kommer.

Anonymous poster hash: e7441...46a
Gjest åffårno
Skrevet

De har forresten ammeklinikk på Ullevål, og der er de visstnok flinke - ammehjelpen anbefalte dem.

Jeg var der ikke selv fordi jeg holdt på å spy av hele plassen :P

Neida(joda) - men poenget er at de fleste på Ullevål faktisk er greie og hjelper når de kan - og så kan du bestille time på ammeklinikken om du merker at det er endel oppstartproblemer og melken ikke kommer.

Et tips som jeg ikke visste om er at det er gunstig for hormonene(som setter igang produksjon) med masse kroppskontakt, så bare la babyen ligge masse inntil sålenge du ikke blir sår og sugetaket er feil.

Utfordringen er at man får hjelp når man ringer, men så må de plutselig løpe avgårde igjen etter noen sekunder - så de kan ikke hjelpe skikkelig. Og da rekker man å få endel startproblemer dersom det ikke går som smurt - og så er man i en litt dum sirkel.

Mitt beste tips er å ta med Purelan i fødebagen :) (og selvsagt ammebh, innlegg osv).

Kommer ikke melk raskt(og det skjer med mange) så legger du først barnet til for stimulering/for å evt få det som kommer ut, og så supplerer man med koppmating av MME om du ikke får noe ut ved pumping.

Den andre forelderen kan gjerne koppmate mens du hviler e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...