AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #1 Skrevet 29. mars 2014 Er det noen her som har erfaring med å få asfaltert en privat vei? Jeg har en bakke (ca 20x1,5m) opp til huset mitt som jeg lurte på å få asfaltert, siden når det regner så blir den så utrolig ujevn og full av huller hvor vanner har rent. Noen som har noen å anbefale, i Bergensområdet ? Eller har noen andre råd til hvordan jeg skal få fikset bakken? Anonymous poster hash: a3764...043
Maximillian Cohen Skrevet 29. mars 2014 #2 Skrevet 29. mars 2014 Riktig grus, riktig fall og god komprimering skal kunne gi deg en temmelig jevn vei, selv etter større regnskurer. Det kan også hjelpe å blande salt eller magnesiumklorid i grusen for å binde nullstoffene bedre. Er det imidlertid laget til sånn at det uansett vil renne en del vann der, og at det gjerne er mye slitasje fra trafikk så er det ikke sikkert en grusvei vil holde seg fin særlig lenge, da er asfalt et enkelt alternativ. Har du eller noen du kjenner holdt i en asfaltskyver tidligere er det ikke noe i veien for å gjøre det selv, men 30 kvadratmeter er muligens litt stort område om du ikke har noe erfaring. Nå er det veldig vanskelig å anbefale noe uten å ha sett området, men både belegningsstein og brostein kan være fine alternativ. Brostein kan fort koste mer enn det smaker om du ikke kan legge den selv (omtrent 12 000 kr i arbeid + stein, sand/2-4, transport og eventuelt grunnarbeid), og det krever en del erfaring, mens belegningsstein er ikke så vanskelig å få til.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #3 Skrevet 29. mars 2014 Riktig grus, riktig fall og god komprimering skal kunne gi deg en temmelig jevn vei, selv etter større regnskurer. Det kan også hjelpe å blande salt eller magnesiumklorid i grusen for å binde nullstoffene bedre. Er det imidlertid laget til sånn at det uansett vil renne en del vann der, og at det gjerne er mye slitasje fra trafikk så er det ikke sikkert en grusvei vil holde seg fin særlig lenge, da er asfalt et enkelt alternativ. Har du eller noen du kjenner holdt i en asfaltskyver tidligere er det ikke noe i veien for å gjøre det selv, men 30 kvadratmeter er muligens litt stort område om du ikke har noe erfaring. Nå er det veldig vanskelig å anbefale noe uten å ha sett området, men både belegningsstein og brostein kan være fine alternativ. Brostein kan fort koste mer enn det smaker om du ikke kan legge den selv (omtrent 12 000 kr i arbeid + stein, sand/2-4, transport og eventuelt grunnarbeid), og det krever en del erfaring, mens belegningsstein er ikke så vanskelig å få til. Kollega nevnte noe om å låne en sånn "hoppetusse" for å komprimere grusen bedre og få en bedre flyt på vannet som ødelegger bakken. Prøve å drenere vannet bedre vekk på siden av veien framfor at den strekker seg rett over bakken og lager en grop. Om du forstår hva jeg mener. Det er kanskje en bedre løsning og billigere? Bestille et lass med grus og så gå over med hoppetussen? Siden jeg har fått så dårlig respons av mailene jeg har sendt ut til de få jeg har funnet i Bergensområdet som tilbyr asfaltering. Anonymous poster hash: a3764...043
Maximillian Cohen Skrevet 29. mars 2014 #4 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Ja, for å få et bra resultat bør du komprimere det godt og ikke minst få en skikkelig profil på veien for å få vannet ut til sidene. Hva slags sortering på grusen bruker du? Vær uansett klar over at samme hvor bra det lages til så vil en grusvei kreve noe vedlikehold. Når det kommer til asfaltering er det merkelig at ingen vil ta på seg jobben. Du burde nok kontakte et anleggsgartnerfirma da området er såpass lite. Vær da klar over at resultatet vil bli noe dårligere enn om det blir lagt ut med utlegger, men med de riktige folkene på jobben vil det allikevel kunne bli mer enn godkjent. Leier du forresten en "hoppetusse" er du ikke langt unna å kunne gjøre asfalteringen selv, men du burde få med deg en som har noe erfaring. En må arbeide raskt, og det er vanskelig å rette opp feil. Asfalten blir raskt kald. Du trenger kranbil med grabb, ca 3 tonn asfalt, "hoppetusse" (med vanntank), kanne/bøtte med diesel, slemmekost, jernrive, asfaltskyver, spade, grafse og pågangsmot. I tillegg vil en gassbrenner være greit å ha for rengjøring av utstyr. Endret 29. mars 2014 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #5 Skrevet 29. mars 2014 Ja, for å få et bra resultat bør du komprimere det godt og ikke minst få en skikkelig profil på veien for å få vannet ut til sidene. Hva slags sortering på grusen bruker du? Sortering? Bakken består vel av litt grus/stein/jord/leire. Tror jeg kommer til å gå for en hoppetuss istedenfor. Det høres ut som en billigste løsningen og jeg har ikke noe imot å holde bakken i en god stand etterpå. Men finnes det noe bedre å bruke til å "pakke" bakken med, snakker om noe bedre enn grus. Hva med rester ifra asfalt som de har raspet opp igjen, er det noe de selger til privatpersoner? Om det ikke blir gjenbrukt eller noe slikt. Anonymous poster hash: a3764...043
Maximillian Cohen Skrevet 29. mars 2014 #6 Skrevet 29. mars 2014 Med sortering tenkte jeg på "grovheten" til grusen. For eksempel 0 - 16 som vil si at hver stein har en diameter på mellom 0 og 16 mm. Det er forresten ingen god idé å ha jord i grusen. Når det kommer til asfalt som er frest opp har jeg ikke mye erfaring, men vet det blir brukt. Om det selges til privatpersoner vet jeg heller ikke, men du kan jo ta en telefon til Bijak og høre om de har noe på lur. Eventuelt så kan det vel tenkes at du kan få noe i Rådalen (Fana Stein - holder til i "brakken" ved den første vekten etter inngangen), de tar i hvert fall i mot og håndterer gammel asfalt, om de selger vet jeg ikke.
-Jiinxs- Skrevet 29. mars 2014 #7 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Med sortering tenkte jeg på "grovheten" til grusen. For eksempel 0 - 16 som vil si at hver stein har en diameter på mellom 0 og 16 mm. Det er forresten ingen god idé å ha jord i grusen. Når det kommer til asfalt som er frest opp har jeg ikke mye erfaring, men vet det blir brukt. Om det selges til privatpersoner vet jeg heller ikke, men du kan jo ta en telefon til Bijak og høre om de har noe på lur. Eventuelt så kan det vel tenkes at du kan få noe i Rådalen (Fana Stein - holder til i "brakken" ved den første vekten etter inngangen), de tar i hvert fall i mot og håndterer gammel asfalt, om de selger vet jeg ikke. Takk for tipset med Fana Stein. De er vel mellom 0-16 som du nevner. Takk for hjelpen. Og der forsvant annonym, men forstår ikke hvorfor jeg skrev det som annonym i det hele tatt Endret 29. mars 2014 av -Leon-
Maximillian Cohen Skrevet 29. mars 2014 #8 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Ja, de har 0 - 16. Fana Stein AS Edit: Jeg så forresten nå når jeg skulle linke til siden deres at de faktisk selger asfalt som har vært frest opp. Endret 29. mars 2014 av Maximillian Cohen
-Jiinxs- Skrevet 29. mars 2014 #9 Skrevet 29. mars 2014 Ja, de har 0 - 16. Fana Stein AS Edit: Jeg så forresten nå når jeg skulle linke til siden deres at de faktisk selger asfalt som har vært frest opp. Jeg hadde allerede tenkt å bestille grus ifra de, men jeg hadde egentlig ikke vært inne på siden deres. Så om de kan tilby frest opp asfalt så hadde jo det vært helt genialt.
trappejenta Skrevet 30. mars 2014 #10 Skrevet 30. mars 2014 Her er noen tips til bestilling av asfalt til småjobber: http://www.norskasfaltforening.no/Hvordan_bestille_asfalt
county1174 Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 Bruk fresemasse (Asfalt som er fresa opp) og bruk diesel på den for og få fram igjen bitumen som er limet i asfalt og komprimer med hoppetusse:-)
-Jiinxs- Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Bruk fresemasse (Asfalt som er fresa opp) og bruk diesel på den for og få fram igjen bitumen som er limet i asfalt og komprimer med hoppetusse:-) Det er planen. Men burde jeg legge et lag med grus først og så asfalten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå