Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har astma, og svigers røyker masse begge to. De røyker utendørs, men det lukter fremdeles veldig sterkt røyk når de kommer inn igjen. I løpet av en besøkskveld røyker de 5-6 ganger, og hver gang de har vært ute lukter det litt sterkere røyk i stua vår. Jeg sliter siikkelig med å puste rett etterde har vært ute og røyket, men tør ikke si noe siden de faktisk har gått ut for å røyke. Det blir vel for drøyt å spørre om de kan vente med å røyke til de skal hjem, eller være ute og lufte seg et par minutter ekstra etter røyken? De tar ofte med seg hunden vår ut når de skal røyke, og han lukter også røyk etterpå sånn at jeg ikke kan kose ordentlig med ham den neste timen. Kan jeg nekte de å ta ham med ut? Føler meg så slem, men jeg sliter jo når de gjør dette, og synes det er kjipt at det skal lukte røyk hjemme hos meg.

Anonymous poster hash: dc107...c89

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din bolig, di bikkje, du bestemmer.

Anonymous poster hash: 708d8...836
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener mannen din om dette her? Egentlig ganske enig med AB836.

Anonymous poster hash: e3b16...51a
Skrevet

Det kan jo ikke fortsette sånn, du må jo fortelle dem.

• Liker 1
Gjest alegria
Skrevet

Selvfølgelig sier du ifra. Det er ditt hjem. :)

• Liker 1
Skrevet

Du må jo bare fortelle det til de. De er jo sikkert ikke klar over at du fortsatt plages av røyken selv om de gjør selve røykingen ute. Når de vet at du plages av røyklukten de tar med seg inn igjen, så vil de nok med glede lufte seg noen minutter ekstra, eller prøve å begrense eller utsette røykingen til etter besøket.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi dem et røykesluttkurs i julegave eller bursdagsgave :)

Vet ikke om dere har barn, men problemet eskalerer i såfall da. Du vil neppe at de skal holde babyen din din når de stinker røyk. Så noe må gjøres.

Anonymous poster hash: 9f4bf...1d5
AnonymBruker
Skrevet

Bare en tanke: Kan du hoste litt sånn demonstrativt når de kommer nær deg og akkurat har røyket? Kanskje de tar hintet :)

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg vet ikke.. Det høres jo ut som at du reagerer ganske sterkt på røyk, så hvis du faktisk reagerer så sterkt som du skriver kan du jo være ærlig og si at du får pusteproblemer av røyk og at de ikke kan gå inn så kjapt etter å ha røyket.

Jeg tåler heller ikke røyk, men reagerer ikke like sterkt som deg heldigvis, så har ikke sagt noe til svigerfar (som røyker hvert 20-40 minutt omtrent).

Anonymous poster hash: 33a12...b30

Skrevet

Bare en tanke: Kan du hoste litt sånn demonstrativt når de kommer nær deg og akkurat har røyket? Kanskje de tar hintet :)

Å vær så snill, ikke gjør dette. Synes det er så utrolig irriterende og teit med folk som "hinter" på denne måten. Si det heller, da.

Hadde noen stilt seg opp og hostet demonstrativt i trynet på meg etter jeg hadde tatt en røyk så hadde jeg spurt hva problemet er, og lurt på om de virkelig var så feige at de ikke tør SI DET om de har et problem.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar!

De er dessverre kjempesta, og det var en kjip kamp bare å få dem til å røyke ute. Da måtte vi rett og slett si at vi ikke kom på besøk eller tok imot besøk før vi slapp røyklukt inne. Så jeg føler liksom at jeg har dratt det så langt jeg kan. De er sta og endrer ikke røykevanene sine med glede dersom man sier ifra. De forstår ikke at det plager noen.

De superhjelpsomme og snille ellers, og synes liksom at vi bør tåle såpass når de hjelper til med ting på huset og sånn. De er utrolig føyelige og greie, og røyken er det eneste de er sta på. Derfor synes jeg det er så vanskelig å ta det opp. Vil jo ikke såre dem heller.

Lurer på om jeg skal få mannen min til å prate med dem.

Skrevet (endret)

Det er jo en klar forskjell i om dette handler om et reellt helseproblem eller irritasjon. Slik jeg forstår deg får du pustbesvær på grunn av at du er atsmatisk. Da regner jeg også med at du må bruke medisinen din når du får pustebesvær. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gått inn i et annet rom og skjult det, men gjort det i nærheten av de med en forsiktig bemerkning om at du reagerer på sigarettlukt.

Og som en annen skriver her - bare be de pent om å vente litt med å gå inn etter at de har røkt så den verste lukten får mulighet til å trekke seg vekk.

Endret av Karilka
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Nei, nei, nei. Bli voksen.

TS. Snakk med mannen din om saken. Det er nok han som i så fall bør ta dette opp, og det hele står og faller på om du synes røyklukten er vond/plagsom, eller om du faktisk får pustebesvær på grunn av astma. Hvis det er sistnevnte som gjelder, er det greit å ta det opp med dem, men du bør forberede deg på at du sannsynligvis ikke kommer noen vei.

Anonymous poster hash: 19714...315

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstøverapparat, så jeg setter ikke i gang det i stua akkurat. Haha, det skulle tatt seg ut. Men jeg kan jo ta en dusj ventolin for å hinte selv om det ikke er den som hjelper mest. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De høres jo ut som svigerforeldrene fra helvete, når du er nødt til å diskutere med dem opp og i mente for å få dem til å allernådigst bevege ræva ut av huset når de skal røyke.

Det er for meg en selvfølge at man gjør.

Anonymous poster hash: 708d8...836
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driter litt i om folk blir fornærmet nå, røykere er de mest egoistiske menneskene jeg vet om. De tror de bare kan fyre opp en røyk hvor som helst, og ser ikke ut til å ha et snev av omtanke for folk som TS. Det er viktigere å få fyrt opp røyken enn at folk skal slippe unna et astmaanfall. Det vi trenger er et totalt røykeforbud på alle plasser utenfor private hjem. Jeg bryr neg ikke OM du røyker, men HVOR du røyker. Klassisk er en flott søndagsmorgen i parken, la oss gå DIT og røyke og ta liv av folk.

Jeg hadde kjeftet svigers huden full og bedt de tenke seg om før røyken neste gang går foran familiens ve og vel.

Anonymous poster hash: baee7...dc6

• Liker 6
Skrevet

Hvis de ikke vil høre på fornuft, så får du bare ikke være hjemme når de kommer på besøk. Og når de spør hvorfor du aldri er hjemme, så får mannen din si at, du tåler jo ikke røyk så da kan du ikke være her når de er på besøk (og røyker).

AnonymBruker
Skrevet

Det må da være helt kurant å forklare svigers at du setter pris på at de røyker ute, men at astmaen din dessverre er så sterk at du også blir reelt plaget når de kommer rett inn igjen. Dermed hadde det vært kjekt om de tok seg en liten spasertur når de røyker, sånn at de er ute en fem minutters tid ekstra etter at de er ferdig å røyke. Da må det jo bli triveligere for bikkja også, som får tuslet og snust litt, og ikke bare står ute i et par minutter.

Hadde dette vært plagsomme folk som ellers ikke hadde omtanke for andre, bare tenkte på seg selv og aldri giddet å hjelpe til med noe så ville jeg nok gått kraftigere til verks og bedt dem slutte å røyke på besøk, eller slutte å komme på besøk. Men siden de ellers er snille, så ville jeg forsøkt å være fleksibel så langt det går - og sagt fra på en hyggelig måte med begrunnelse i helseproblemene.

Anonymous poster hash: 8bb0f...72e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har forstøverapparat, så jeg setter ikke i gang det i stua akkurat. Haha, det skulle tatt seg ut. Men jeg kan jo ta en dusj ventolin for å hinte selv om det ikke er den som hjelper mest. ;)

hvorfor ikke? Om du har pustebesvær og det vil hjelpe deg så ville jeg ikke ha tenkt på det en gang. Det holder sikkert å gjøre det en gang, samtidig som du forklarer på en ordentlig måte at du fikk en reaksjon og at det var fint om de kunne lufte røyken litt bedre av seg før de kom inn. Nevn gjerne andre ting i samme slengen som du reagerer på, om det så er kattehår, peisfyring eller hva det måtte være. Få i gang en saklig samtale rundt sykdommen din

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen råd til deg, ts, men tenkte å fortelle noe...

Vi besøkte svigers i fereieleiligheten for et par år siden. Da vi kom dit reagerte jeg superkraftig. Har aldri før eller siden reagert på røyk. Svigers tok faktisk hintet og antok at det var røyken jeg reagerte på, selv om det ogås kunne være noe i lufta. Derimot varte hensyntagingen bare et par dager før det var tilbake, men det ble i hvert fall forsøkt.

Hjemme her går de ut for å røyke, men som deg kjenner jeg veldig godt at det lukter og oser, lenge! Siden jeg ikke har reagert etter ferien har jeg ikke sagt noe om det, men jeg lurer veeeeeldig på hva jeg skal gjøre den dagen vi eventuelt får barn... Da har jeg veldig delte følelser for samvær etc...

Dette er ikke helt samme problemstillingen som du har, ts, men tenkte å dele det uansett, så kan du heller velge selv å se bort fra det om du ikke bryr deg.

Anonymous poster hash: 12669...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...