AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 jeg har akkurat flyttet på kollektiv etter å ha bodd hos en venn, så det vil si at jeg må kjøpe alt nytt jeg tåler ikke laktose så her går det i laktosefrie produkter fra Tine. ellers har jeg ingen allergier. gjerne sunne ting! skal prøve å starte på et nytt og bedre liv, å det er kanskje litt lettere når jeg bor med to stk som er å se i treningsklær så fort de har muligheten. jeg skal handle i morgen, så trenger en basic liste kjør på Anonymous poster hash: ca176...885
Miss-Grey Skrevet 29. mars 2014 #2 Skrevet 29. mars 2014 Jeg har ikke laktoseintoleranse, men kan komme med min liste: Tørrvarer: - Olivenolje - Rapsolje - Mel - Havregryn - To bokser hakkede tomater (fint til hjemmelaget tomatsuppe, sunt og kjapt!) - Tørkede linser - Diverse bønner på boks. Kidneybønner er fine å starte med, kan stekes i stekepanne med løk, hvitløk og grønnsaker. Kjapp og fin middag. - Hvit quinoa - Krydder, alle mulige typer (jeg spiser veldig mye vegetar, og krydder er et must! Du kjøper selvfølgelig inn basert på egne behov.) Jeg kan iallefall ikke klare meg uten disse: basilikum, persille, rosmarin, svart pepper, kanel, kardemomme, fenikkel +++ - Sunt snacks: rosiner, gojibær, mandler, valnøtter, hasselnøtter, mørk sjokolade (jo høyere kakaoinnhold, jo bedre!) - Kakao - Vaniljepulver - Grønn te/ svart te - Buljong (vegetar-/ hønse-/kjøtt-) - En boks kokosmelk - Spelt i porsjonspakninger (fint alternativ til ris og pasta) - Brunt sukker - Ananas på boks (sjekk at laken ikke inneholder sukker) - Steviasøtning Ferskvarer: - Smør - Melk - Egg - Løk - Hvitløk - Gulrøtter - Avocado - Banan - Spinat - Poteter - Tomat - Bladpersille - Brokkoli - Blomkål - Sitron I tillegg kan det være lurt å ha liggende grønnsaksblandinger, fryst fisk i porsjonspakninger og fryste bær i fryseren. Merk at dette er min individuelle liste, det er ikke sikkert den fungerer for deg. Men det kan jo hende den kan være til inspirasjon? I tillegg kan jeg gjerne anbefale "den store helsekokeboka" - link (til blogg, ikke min egen. Poenget er at bloggeren har lagt ut en liste over ting man "bør ha" i skapet ifølge kokebokforfatteren. Dersom du ikke kjøper boka, kan du kanskje få inspirasjon fra listen likevel?) 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #3 Skrevet 29. mars 2014 Så lenge jeg har dette, så klarer jeg meg alltid: - Diverse soyasauser - Chillipure - Ingefær - Sweet chili saus - Frosne wokgrønnsaker - Diverse frossen fisk - Fullkornsris - Nudler - Diverse bønne- og kikertmikser Og av fersk mat, så inngår alltid vårløk, diverse salat, savoykål, søtpoteter, diverse kjøtt. Ja jeg er glad i asiatisk inspirert mat, og det er vel stort sett det eneste jeg spiser. Mye grønt, mye smak og litt kjøtt/fisk innimellom. Anonymous poster hash: 6f52d...ede
bib_84 Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Av tørrvarer er jeg avhengig av: - havregryn - ulike typer mel, både grovt og fint - bønner, linser, kikerter osv. gjerne hermetiske da jeg er litt lat - nøtter - kokosrasp - tørka bær (kjøper tranebær, kirsebær og blåbær på iHerb) - pasta- pizzasaus og hermetiske tomater - sukrin, stevia, daddelsukker (alternativer til hvitt sukker) - krydder (bruker bl.a. mye løkpulver, paprikapulver, timian, karri og pepper, samt en del indiske krydderblandinger) - fullkornspasta -TVP (soyafarse som erstatter kjøttdeig, bare i tørrvare) - ris Annet: - kaldpressede oljer (kokos og raps) - soyamelk - havre/soyafløte - alpro soyayoghurt (bruker den i matlaging og istedet for rømme) - MASSE frukt - MASSE grønnsaker - frosne bær - grovt rugbrød og rugsprø - godt pålegg (går mest i egg, smøreost, hummus og hjemmerørt syltetøy) - tofu - lønnesirup - soyasaus - sitronsaft Og det jeg ikke MÅ ha, men som jeg blir glad for å finne i fryseren/skapet av og til: - vegetarpølser - falafel - Tofuline melkefri is - tortillalefser til wraps
bib_84 Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Kom på mer: dadler, økologisk peanutsmør og kakaopulver! Kan ikke leve uten de Bruker det bl.a. til å lage meg desserter med ordentlig næringsinnhold, for eksempel sjokoladekrem av avokado, kakao og søtning eller "milkshake" med bl.a. soyamelk, dadler, peanutsmør og banan.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 jeg har akkurat flyttet på kollektiv etter å ha bodd hos en venn, så det vil si at jeg må kjøpe alt nytt jeg tåler ikke laktose så her går det i laktosefrie produkter fra Tine. ellers har jeg ingen allergier. gjerne sunne ting! skal prøve å starte på et nytt og bedre liv, å det er kanskje litt lettere når jeg bor med to stk som er å se i treningsklær så fort de har muligheten. jeg skal handle i morgen, så trenger en basic liste kjør på Anonymous poster hash: ca176...885 - diverse tørrvarer, mel, ris, sukker, salt, linser - knekkebrød, rugsprø, riskaker - løk, hvitløk - melk, ost, creme fraiche, smør - egg! - diverse krydder - hermetikk av ulike slag, hakkede tomater, brekkbønner, erter, mais - pålegg som leverpostei, makrell i tomat, kaviar Pluss litt forskjellig i fryseren, spørs hva du liker av kjøtt/fisk og frosne grønnsaker. Selv har jeg som regel laks, kjøttdeig, bacon og noen poser med grønnsaksblandinger i fryseren. Kanskje en boks is i tilfelle jeg blir fysen på noe godt. Frosne rundstykker, hvitløksbaguetter og kanskje noen poser hjemmebakte boller hvis jeg har husket å fryse ned. Resten kjøper jeg på butikken når jeg går og handler, men har jeg det jeg lister opp over her kan jeg alltids lage meg noe godt uten stress. Anonymous poster hash: 71bd5...fe4
Teriyaki Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Dette har vi alltid i kjøleskapet: - laktosefri melk - laktosefri yoghurt - hvitost (de fleste med lakt.intoleranse kan jo spise litt ost) - kremost - hamburgerrygg - søt-paprika - agurk, salat, brokkoli, gulrøtter, potet - leverpostei - salami - kaviar - egg - brunost - vanlig vaniljeyoghurt - blåbær - syltetøy - sennet, ketshup, dressing, majones - smør I skapet har vi: - fullkornspasta - ris - diverse krydder - sukker, salt - mel, bakepulver, vaniljesukker, natron og andre bakevarer - sweet chilisaus - flatbrød - knekkebrød Det er vel det vi hovedsaklig alltid har, også er det jo variasjoner ute og går. Det er sønnen vår som er laktoseintolerant. Vi tåler det så derfor har vi brunost, vanlig yoghurt og kremost. Også har vi jo sånt som kyllingfilet, karbonadedeig, laks etc. Endret 31. mars 2014 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 Mel Bakepulver Olje Havregryn Hermetikk-bokser med hakkede tomater eller bønner. Ketchup Diverse krydder som salt, pepper, oregano, grillkrydder. Pasta Ris Knekkebrød Smør Grønnsaker som gulrøtter, poteter, løk, brokkoli, blomkål.. Syltetøy, brunost og pålegg som står seg lenge. Anonymous poster hash: e6d40...e4e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 For de virkelig fattige dagene så er knekkebrød, brunost og havregryn gull verdt. Anonymous poster hash: 7eff9...fa9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå