AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Svigermor tvang guttungen å spise opp fiskenmiddagen, selv om han brakk seg og holdt på å spy, er dette greit? Anonymous poster hash: e611d...749
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 nei. Anonymous poster hash: 924b5...81b 31
skruf Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Nei, det er ikke greit. Å tvinge noen til å spise opp alt på fatet er en forferdelig uting!! 28
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Det er vanlig folkeskikk å spise opp maten sin, uansett om man ikke liker det som blir servert. Det dannes bare dårlige matvaner hvis guttungen din skal slippe å spise det han ikke liker. Synes det svigermor gjorde var greit. Anonymous poster hash: 7187a...525 8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Overhodet ikke. Kan føre til alvorlige spiseforstyrrelser. Anonymous poster hash: 0adbd...011 24
Muscae Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Man skal tvinge barn til minst mulig. Mat er absolutt ikke en av de tingene man skal tvinge på et barn! Man kan tvinge et barn til å holde deg i hånda når man skal ferdes i trafikken, man kan bære med seg et illskrikende barn hjem fra barnehagen (helt normalt), og lignende ting, der det ikke er noe alternativ. Mat, drikke, klær (til en viss grad) er ikke viktig nok til å totalt overkjøre barnet. 16
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #7 Skrevet 28. mars 2014 Hva syns du selv? Hva sier svigermor? Her kan vi jo synse endel, og det spørs jo hvor gammelt barnet er, hvor alvorlig "holdt på å spy" er (noe mine barn kan gjøre over spaghettiretten de elsket forrige gang de fikk den), og hvor 'traumatisert' barnet ble (hvis barnet ikke bryr seg, men du syns det er ille, er det mindre alvorlig enn hvis barnet nå hater bestemor og aldri vil på besøk dit igjen). Hvor delaktig er svigermor ved måltider og oppdragelse generelt? Hva er "tvang"? Osv osv. Vi kjenner ikke barnet, deg eller din svigermor, og var ikke tilstede. Generelt vil jeg jo si at det ikke er greit, men hvor alvorlig det er, vet jeg ikke. Jeg ville vel sagt til svigermor at det ikke er greit?Anonymous poster hash: 044a2...002 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #8 Skrevet 28. mars 2014 Det er vanlig folkeskikk å spise opp maten sin, uansett om man ikke liker det som blir servert. Det dannes bare dårlige matvaner hvis guttungen din skal slippe å spise det han ikke liker. Synes det svigermor gjorde var greit.Anonymous poster hash: 7187a...525 Det var snakk om kokt pal(sei) og kokte poteter. Hun vokste jo opp med det til middag fem dager i uka, men vet jo at han ikke liker fisk, så synes det var litt spesielt å lage det til middag. Han ble sittende i over en time og tvinge det i seg og selv da var det mer igjen. Sier han ikke har lyst til å dra dit alene flere ganger, må alltid jobbe, bære inn ved og så videre også, da snakker vi sånn at de får tilkjørt flere paller som må stables inn i vedskjulet.Anonymous poster hash: e611d...749 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #9 Skrevet 28. mars 2014 Jeg hadde helt ærlig ikke sendt barnet bort der alene lenger hvertfall. Man skal ikke TVINGE i barn mat og til å gjøre tungt fysisk arbeid (bære paller på ved som du nevner) hadde passet på å være med om dere skal bort dit så satt henne på plass og sagt klart ifra om at dette er ikke greit. Og slik skal ikke barnet ditt behandles på den måten! For det er overhode ikke greit!Anonymous poster hash: d9b1c...0ad 3
Stinelin Skrevet 28. mars 2014 #10 Skrevet 28. mars 2014 Absolutt ikke greit. Hadde ikke latt svigermor holde på sånn, helt uaktuelt faktisk. 1
Blod Skrevet 28. mars 2014 #11 Skrevet 28. mars 2014 Nei. Greit nok at de skal lære å spise opp all maten de forsyner seg med, men det er da greit å ikke like all mat som finnes, det gjør jo ikke hun heller. 3
Chiyo Skrevet 28. mars 2014 #12 Skrevet 28. mars 2014 Ikke greit. Jeg hadde tatt meg en skikkelig alvorsprat med henne og sagt at barnet når var redd å besøke henne. Gratulerer, du er årets bestemor! 3
Gjest Ironically me Skrevet 28. mars 2014 #13 Skrevet 28. mars 2014 Å lære barnet å smake, synes jeg er helt nødvendig. Tvang er en veldig snever måte å prøve å få barn til å spise, og vil alltid virke mot "hensikten" (Hva hensikten er hos svigemor vet jeg ikke. Opplevde hun krigen og måtte spise sko og sjøldau hest!?) 8
Gjest Mary Quant Skrevet 28. mars 2014 #14 Skrevet 28. mars 2014 Nei ikke tvinge barnet til å spise opp, men jeg hadde ikke gitt barnet annen mat istedenfor - da mener jeg man gir barn dårlige vaner. Barn skal smake mat som blir servert, og jeg har ikke sans for barn som sier at de ikke liker ditt og datt. Kan si at man ikke er så glad i noe, men ikke at man ikke liker. 7
Gjest Skrevet 29. mars 2014 #15 Skrevet 29. mars 2014 Man skal tvinge barn til minst mulig. Mat er absolutt ikke en av de tingene man skal tvinge på et barn! Man kan tvinge et barn til å holde deg i hånda når man skal ferdes i trafikken, man kan bære med seg et illskrikende barn hjem fra barnehagen (helt normalt), og lignende ting, der det ikke er noe alternativ. Mat, drikke, klær (til en viss grad) er ikke viktig nok til å totalt overkjøre barnet. Dette er jeg så hjertens enig i, skjønner ikke hvorfor enkelte foreldre/besteforeldre skal tvinge gjennom viljen sin på alt mulig uvesentlig og lage sur stemning og misstrivsel for barnet/barna. Hvis noen skulle tvinge i meg mat som jeg ikke likte mens jeg satt og brakk meg,ville jeg følt det veldig nedverdigende og som et overtramp. 3
ViljaH Skrevet 29. mars 2014 #16 Skrevet 29. mars 2014 Svigermor skal være en positiv ressursperson for barnet, ikke passe på å dytte inn oppdragelse fra 1930 så det blir folk av ungen... Smake, ja. Tvangsspising, nei. Hvis barnetikke vil dit alene mer, så er det ok, svigermor har fått det til slik. 7
Medusa13 Skrevet 29. mars 2014 #17 Skrevet 29. mars 2014 Nei. Absolutt ikke greit. Kjenner du til hva som kan være det verste du kan servere svigermor ? I så fall - Lag det - inviter henne på middag og la henne spise opp rubbel og bit. kanskje hun da skjønner hvordan ungen hadde det 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #18 Skrevet 29. mars 2014 Smake skal man, ikke lov å si æsj eller annen nedsettende ting om maten, ikke lov å si at man ikke liker en hel matvaregruppe (feks fisk, grønnsaker). Men tvinge noen til å spise opp ville jeg aldri gjort.Anonymous poster hash: 06ef5...e14 5
ViljaH Skrevet 29. mars 2014 #19 Skrevet 29. mars 2014 Nei. Absolutt ikke greit. Kjenner du til hva som kan være det verste du kan servere svigermor ? I så fall - Lag det - inviter henne på middag og la henne spise opp rubbel og bit. kanskje hun da skjønner hvordan ungen hadde det Svigermor bruker åpenbart oppdragelsesteknikker fra sin bakgrunn. Hun har garantert blitt tvunget til å spise da hun var barn. 1
Medusa13 Skrevet 29. mars 2014 #20 Skrevet 29. mars 2014 Svigermor bruker åpenbart oppdragelsesteknikker fra sin bakgrunn. Hun har garantert blitt tvunget til å spise da hun var barn. Helt klart. Fortsatt kan hun få smake sin egen medisin som voksen. Om hun er typen som brekker seg av lever eller blodpudding, skulle hun fått en rikelig porsjon av meg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå