AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Sittet å surfet på div aviser på nett, så leser jeg om en mann som falt om på gaten,og folk gikk rett forbi. Ingen brydde seg,han lå der i kulden. Mannen hadde fått et illebefinnende. I verste fall kunne mannen dødd. Hva er det som gjør at vi ikke bryr oss ? Så tenkte jeg...hva om denne mannen kom hjem og skrev på facebook: Jeg falt om på gaten i dag. Jeg lå der bevistløs i ti min til sykebilen kom. tenk hvor mange på face ville brydd seg da. Det hadde haglet med like og hjerter, Anonymous poster hash: 2c0f9...119 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Jeg er enig. For min del er jeg litt redd for å gå bort til noen på gata, aner ikke hva jeg skal si eller gjøre. Blir så usikker på hvordan jeg skal takle det. Anonymous poster hash: 9d0a1...1b7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 amen to that!! veldig trist at det har blitt sånn, desverre... Anonymous poster hash: b2849...1cb
Djungelvrål Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Jeg er enig. For min del er jeg litt redd for å gå bort til noen på gata, aner ikke hva jeg skal si eller gjøre. Blir så usikker på hvordan jeg skal takle det. Anonymous poster hash: 9d0a1...1b7 Derfor lar du heller noen dø? 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 har blitt sånn? jeg vil tippe det alltid har vært sånn. Anonymous poster hash: 9476f...387
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Det ble nylig gjort et forsøk på dette. To skuespillere. Den ene kledd ut som en uteligger, og den andre kledd i en dyr dress. Når uteliggeren falt om, så tok det lang tid før noen kom bort og hjalp han. Når han med dress falt om, så kom flere løpende for å hjelpe til umiddelbart. Så dessverre er moralen den, at man alltid bør se velstrigla ut i tilfelle man faller om. Det er tydligvis forskjell på hvem som er verdt mer som menneske enn andre. Anonymous poster hash: 3ae90...b4b
Gjest Peanut Skrevet 28. mars 2014 #7 Skrevet 28. mars 2014 Tja... O_o Jeg falt på sykkel en gang, og slo meg skikkelig (sykemeldt i fire uker). Masse folk som så men ikke hjalp meg, én mann som kom sammen med damen sin spurte om det gikk greit, men kom ikke og hjalp meg opp en gang. Kan tro det var gøy. Følte meg omtrent som en spedalsk. T_T
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #8 Skrevet 28. mars 2014 Jeg ble engang sparket i magen av en hest på et stevne. Gikk så klart rett i bakken. Da kom det en fyr bort til meg og sa "her kan du ikke ligge. Du må flytte deg" og så gikk han sin vei... Anonymous poster hash: 3ae90...b4b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #9 Skrevet 29. mars 2014 Derfor lar du heller noen dø? Så hva gjør du da mrs. perfekt? Fortell. Anonymous poster hash: 9d0a1...1b7
_Aries Skrevet 29. mars 2014 #10 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Jeg er enig. For min del er jeg litt redd for å gå bort til noen på gata, aner ikke hva jeg skal si eller gjøre. Blir så usikker på hvordan jeg skal takle det. Anonymous poster hash: 9d0a1...1b7 Er enig i det. Og er det overdose vet man ikke hva slags sykdommer vedkommende kan ha. Jeg har opplevd dette en gang. Jeg så at det lå en person foran en inngangsdør, rett ved siden av han lå det en veske/bag og noen poser. Jeg så mange som gikk forbi, enkelte så ikke ned på ham engang. Heldigvis var det et utested i nærheten der det sto noen vektere. Forklarte situasjonen til han ene, og han løp bort for å sjekke tilstanden. Han fikk tydeligvis ikke kontakt med mannen så han tok opp telefonen for å ringe ambulanse. Om man selv ikke vil ta i vedkommende kan man alltids ringe politiet eller ambulanse. Endret 29. mars 2014 av _Essx
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #11 Skrevet 29. mars 2014 Er enig i det. Og er det overdose vet man ikke hva slags sykdommer vedkommende kan ha. Jeg har opplevd dette en gang. Jeg så at det lå en person foran en inngangsdør, rett ved siden av han lå det en veske/bag og noen poser. Jeg så mange som gikk forbi, enkelte så ikke ned på ham engang. Heldigvis var det et utested i nærheten der det sto noen vektere. Forklarte situasjonen til han ene, og han løp bort for å sjekke tilstanden. Han fikk tydeligvis ikke kontakt med mannen så han tok opp telefonen for å ringe ambulanse. Om man selv ikke vil ta i vedkommende kan man alltids ringe politiet eller ambulanse. Ja enig i det, man kan alltid tipse en taxi eller andre som er i "jobb". Gikk meg selv på en ruset jente og hennes kjæreste. Hun lå midt i veien og hylte og gråt, men det var ikke trafikk der og jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre. Spurte henne forsiktig om hun trengte hjelp, men hun gråt og hylte slik at jeg følte jeg ikke taklet situasjonen. Da jeg prøvde å gå spurte kjæresten om jeg ikke kunne prøve å snakke med henne og gjøre noe. Men det stod noen i et vindu som hadde fått med seg opptrinnet, som hadde ringt politiet. Da jeg gikk så kom de. Det er noe med den uforutsigbarheten til ruset mennesker, likeså tiggere osv. Eldre mennesker og ellers tilsynelatende normale mennesker er litt lettere. Anonymous poster hash: 9d0a1...1b7 1
Kjempeliten Skrevet 29. mars 2014 #12 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Jeg er enig. For min del er jeg litt redd for å gå bort til noen på gata, aner ikke hva jeg skal si eller gjøre. Blir så usikker på hvordan jeg skal takle det. Anonymous poster hash: 9d0a1...1b7 ringe ambulansen/politi om du føler du ikke har kontroll. Endret 29. mars 2014 av Kjempeliten 1
Berit Skrevet 29. mars 2014 #13 Skrevet 29. mars 2014 Det finsogså dem som later at de trenger hjelp. Uff, så forferdelig. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #14 Skrevet 29. mars 2014 Mennesker er vanedyr. Alt som er utenom det vanlige er ubehagelig. En ulykke er utenom det vanlige og da trekker mange av oss tilbake i troen om at andre kommer den skadede til unnsetning. Anonymous poster hash: e69ae...3c3 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 29. mars 2014 #15 Skrevet 29. mars 2014 Jeg leste en gang om en mann som nektet og redde et barn fra og drukne fordi han ikke ville bli våt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #16 Skrevet 29. mars 2014 Jeg synes dere som ikke gjør noe fordi dere er redde er noen usle mennesker. Dere må ikke pule dem eller utføre kirurgi på dem, herlighet! Stopp, spør om det går bra om de er bevisste, hvis ikke sjekker dere pulsen og får noen til å ringe sjukebil. Om dere ikke tør å ta på dem ringer dere bare sjukebilen med en gang. Det absolutte minimum er å ta tak i noen og be dem ringe noen eller se til personen. Anonymous poster hash: 386f6...997 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #17 Skrevet 29. mars 2014 Dette har i grunn ingenting med prososial atferd å gjøre, men bystander effekten. Jo flere som er til stede, jo større tendens for alle å overlate ansvaret til alle. Det har ikke med å gi faen eller være slem å gjøre, men at man tenker at man ikke kan bidra nok, eller at andre vil gjøre bedre. Desverre. Anonymous poster hash: 4f0ac...da8 2
Pringle Skrevet 29. mars 2014 #18 Skrevet 29. mars 2014 Ser problemet, men det er også sånn at legevakten ikke rykker ut hvis det sannsynligvis er rus, jeg har ringt og meldt fra, men fikk denne beskjeden, så da må vedkommende bare kvikne til av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #19 Skrevet 29. mars 2014 Jeg hadde et illebefinnende på matbutikken en gang - da kom faktisk han bak kassen løpende å tok meg i mot før jeg rakk å falle. Det var flust av mennesker der, de fleste skulte på meg (de tenkte sikkert at jeg hadde fått hjelp, så da trengte de ikke å hjelpe) men en annen mann ba han ringe ambulanse. Så jeg har heldigivs fått hjelp når jeg har falt om. Jeg tror jeg ville hjulpet hvis jeg hadde sett noen falle om. Anonymous poster hash: 0347b...6eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå