AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Når jeg kjøper roser i matbutikken så må jeg jo ta av tuppene og skjære på skrå. Prøver brødkniv, tollekniv og tapetkniv og det er bare tull. Hva skal man egentlig bruke? Anonymous poster hash: f5030...1fa
Sheltay Retrac Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 (endret) Jeg bruker nyslipt grønnsakskniv, men rosekniven man får kjøpt i blomsterbutikken likner mest på en tapetkniv. Endret 28. mars 2014 av Sheltay Retrac
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Jeg bruker nyslipt grønnsakskniv, men rosekniven man får kjøpt i blomsterbutikken likner mest på en tapetkniv. Hmm.. Jeg har ikke sjanse med grønnsakskniven heller. Det går greit på tulipaner og sånt som har myk stengel, men stengelen til rosene er jo knallhard. Anonymous poster hash: f5030...1fa
Skyline Skrevet 29. mars 2014 #4 Skrevet 29. mars 2014 Når jeg kjøper roser i matbutikken så må jeg jo ta av tuppene og skjære på skrå. Prøver brødkniv, tollekniv og tapetkniv og det er bare tull. Hva skal man egentlig bruke? Anonymous poster hash: f5030...1fa Hvorfor mener du det er tull? Bruker også tapetkniv, og middelet som er med i pakningen. Varierer veldig på kvaliteten på rosene kjøpt hos Rimi kontra en blomsterforretning.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #5 Skrevet 29. mars 2014 Jeg ga opp å holde orden med egen kniv og fjøl for blomster, så nå bruker jeg bare en saks. Anonymous poster hash: b6461...0e9
Chord Skrevet 29. mars 2014 #7 Skrevet 29. mars 2014 Jeg har jobbet i blomsterbutikk, og da brukte vi tapetkniv. Det er det jeg bruker nå også. Men det er klart, bladet må være skarpt. 1
Bolla! Skrevet 29. mars 2014 #8 Skrevet 29. mars 2014 Jeg har kjøpt en blomstersnitter på tilbords og er kjempefornøyd med den Skulle legge med link, men telefonen min vil ikke lime inn teksten.. er i grunn bare å google blomstersnitter så finner du den 1
skruf Skrevet 29. mars 2014 #9 Skrevet 29. mars 2014 Saks eller skalpell:) (og husk å napp av de nederste bladene så de ikke ligger i vannet!)
Nanami Skrevet 30. mars 2014 #10 Skrevet 30. mars 2014 Ny tapetkniv er gull Ellers så selger de sånne rosesnittere på blomsterbutikken. De gir lange fine snitt av seg selv, easy peasy!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #11 Skrevet 30. mars 2014 Men altså, klarer dere å klippe en knallhard rosestengel med en vanlig saks?? Det er greit nok på myke stengler som tulipaner og sånt, men jeg får det alldeles ikke til på roser?? Det er jo hardt som tre. Anonymous poster hash: f5030...1fa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #12 Skrevet 30. mars 2014 Hvorfor mener du det er tull? Bruker også tapetkniv, og middelet som er med i pakningen. Varierer veldig på kvaliteten på rosene kjøpt hos Rimi kontra en blomsterforretning. Det blir bare tull. Hos meg iallfall. Jeg må holde hver enkelt rose og styre og stresse og så ender det opp med at de blir forskellige høyder. Istedetfor at jeg bare kunne klippet de rette av mens jeg holdt buketten i hånden. Anonymous poster hash: f5030...1fa
Nanami Skrevet 30. mars 2014 #13 Skrevet 30. mars 2014 Men altså, klarer dere å klippe en knallhard rosestengel med en vanlig saks?? Det er greit nok på myke stengler som tulipaner og sånt, men jeg får det alldeles ikke til på roser?? Det er jo hardt som tre. Anonymous poster hash: f5030...1fa Ikke så lurt å klippe med saks. Snittene blir ikke skarpe nok og man overfører myyyye bakterier. Da dør rosene raskere. 1
Nanami Skrevet 30. mars 2014 #14 Skrevet 30. mars 2014 Det blir bare tull. Hos meg iallfall. Jeg må holde hver enkelt rose og styre og stresse og så ender det opp med at de blir forskellige høyder. Istedetfor at jeg bare kunne klippet de rette av mens jeg holdt buketten i hånden. Anonymous poster hash: f5030...1fa Kan du ikke bare legge buketten på benken og snitte av rosene sånn? Se hvordan de gjør det på blomsterforretningen. Det er enkelt
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #15 Skrevet 30. mars 2014 Ikke så lurt å klippe med saks. Snittene blir ikke skarpe nok og man overfører myyyye bakterier. Da dør rosene raskere. Man vasker jo gjerne en saks på lik måte som man vasker en kniv?Anonymous poster hash: b6461...0e9 2
Nanami Skrevet 30. mars 2014 #16 Skrevet 30. mars 2014 Man vasker jo gjerne en saks på lik måte som man vasker en kniv?Anonymous poster hash: b6461...0e9 Tapetkniver kan man bytte blad på. Det bør gjøres ofte. Uansett vil en saks være alt for sløv. Vi anbefaler hvertfall å bruke en skarp kniv, det koster jo bare 10-20 kr.
Magnifique Skrevet 30. mars 2014 #17 Skrevet 30. mars 2014 Jeg har alltid brukt saks til å klippe roser med
Skyline Skrevet 30. mars 2014 #18 Skrevet 30. mars 2014 (endret) Det blir bare tull. Hos meg iallfall. Jeg må holde hver enkelt rose og styre og stresse og så ender det opp med at de blir forskellige høyder. Istedetfor at jeg bare kunne klippet de rette av mens jeg holdt buketten i hånden. Anonymous poster hash: f5030...1fa Om blomstene ikke blir helt like i lengden når du snitter de opp gjør vel ikke noe. Legg hele bunten på benken og kutt, da skulle du klare å få de mer jevn i lengden. Sender med noen stelletips jeg fant på nett. (Kilde Mester grønn) –Tidligere var det varmt vann rosen skulle ha, men nå viser det seg at rosemiddelet passer bedre i kaldt vann. Skråsnitt rosene (lag et 2 cm langt snitt) slik at rosene lett kan ta opp vann. Fjern blader og torner nederst på stilken. Sett rosene i kaldt vann og tilsett rosenæring. Rosenæring gir næring til blomstene og har i tillegg en bakteriedrepende effekt. La rosene stå i et kjølig rom om natten, da vil levetiden forlenges ytterligere. Hvis rosene begynner å henge med hodet, kan det være et tegn på at de ikke får i seg nok vann. Snitt de på nytt og fyll på med nytt, kaldt vann. Da vil de nok kvikne til igjen. Bruker du saks når du skal snitte rosene, vil du klemme stilkene slik at de ikke tar opp vannet . Endret 30. mars 2014 av Skyline
Fråde Skrevet 30. mars 2014 #19 Skrevet 30. mars 2014 Umm, dersom det er veldig viktig med presisjon, da altså meget delikate stilker, bruker jeg gjerne skappelet til slikt.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #20 Skrevet 30. mars 2014 <p> Om blomstene ikke blir helt like i lengden når du snitter de opp gjør vel ikke noe. Legg hele bunten på benken og kutt, da skulle du klare å få de mer jevn i lengden. Sender med noen stelletips jeg fant på nett. (Kilde Mester grønn) Tidligere var det varmt vann rosen skulle ha, men nå viser det seg at rosemiddelet passer bedre i kaldt vann. Skråsnitt rosene (lag et 2 cm langt snitt) slik at rosene lett kan ta opp vann. Fjern blader og torner nederst på stilken. Sett rosene i kaldt vann og tilsett rosenæring. Rosenæring gir næring til blomstene og har i tillegg en bakteriedrepende effekt. La rosene stå i et kjølig rom om natten, da vil levetiden forlenges ytterligere.Hvis rosene begynner å henge med hodet, kan det være et tegn på at de ikke får i seg nok vann. Snitt de på nytt og fyll på med nytt, kaldt vann. Da vil de nok kvikne til igjen.Bruker du saks når du skal snitte rosene, vil du klemme stilkene slik at de ikke tar opp vannet . Jeg jobber i Mester Grønn. Gjør man som beskrevet her står rosene ofte opp til to uker Anonymous poster hash: 53a06...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå