AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Jeg lurer rett og slett på om treningsprogrammet jeg følger er greit. Det jeg er usikker på er om det dekker hele kroppen, da jeg bare gjør de øvelsene jeg syns er grei. Det ser slik ut: - Knebøy med stang - varierer mellom 3x10 og 5x5 - Starke markløft med stang - varierer mellom 3x10 og 5x5 - Bulgarsk utfall med manualer - 3x10 - Pullups i strikk (frem til jeg klarer det uten...) - 3xmaks - Benkpress med stang - 3x10 - Nedtrekk - 3x10 - Sittende roing med smalt grep - 3x10 Kjører gjennom programmet 2-3 ganger i uken, med litt kondisjon i tillegg (intervaller og 5-10 km jogging). Men føler liksom at jeg mangler noe... Hvilke øvelser kan jeg ta vekk/supplere med for å få et bedre program? Målet er å bli sterkere og bygge muskler! Anonymous poster hash: 355e6...5ef
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Et hett tips er å droppe kvinneguiden og heller spørre på treningsforum.noAnonymous poster hash: 3ff7f...e5f 1
Kreps1 Skrevet 29. mars 2014 #3 Skrevet 29. mars 2014 Dette ser slett ikke galt ut. Jeg ville byttet ut pullups eller nedtrekk (de trener bortimot de samme muskelgruppene) med skulderpress. Om det er generelt for mange eller for få øvelser vil man finne ut etterhvert når man har økt vektene litt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #4 Skrevet 29. mars 2014 Dette ser slett ikke galt ut. Jeg ville byttet ut pullups eller nedtrekk (de trener bortimot de samme muskelgruppene) med skulderpress. Om det er generelt for mange eller for få øvelser vil man finne ut etterhvert når man har økt vektene litt. Takker for svar! Da bytter jeg gjerne ut nedtrekk med skulderpress, siden pullups er noe jeg vil jobbe med. Burde jeg lagt inn en øvelse til f.eks biceps og triceps? Anonymous poster hash: 355e6...5ef
Kreps1 Skrevet 29. mars 2014 #5 Skrevet 29. mars 2014 Det kan gjøres. Det blir en smakssak om du vil priotere armene eller ikke, selv om de vil få god stimuli fra de andre øvelsene. Syns du armtrening er gøy, kan du godt legge inn noen sett. Jeg vet lite om treningstoleransen din, men det begynner å bli ganske mange øvelser pr dag. I tillegg er jeg personlig lite glad i å ha f. eks benkpress og skulderpress på samme dag. Dersom øktene blir veldig lange kan det være et alternativ å dele dem opp, som feks dette. Du vil fortsatt trene hele kroppen, og med litt færre øvelser er det lettere å gi maks på hver øvelse, i tillegg til at det blir litt variasjon. Men som sagt, det er opp til deg. - Knebøy med stang - Pullups i strikk - Skulderpress - Armer Dag B: - Starke markløft med stang - varierer mellom - Bulgarsk utfall med manualer - Benkpress med stang - Sittende roing med smalt grep 1
Supraspinatus Skrevet 30. mars 2014 #6 Skrevet 30. mars 2014 Takker for svar! Da bytter jeg gjerne ut nedtrekk med skulderpress, siden pullups er noe jeg vil jobbe med. Burde jeg lagt inn en øvelse til f.eks biceps og triceps? Anonymous poster hash: 355e6...5ef Nei. Det synes jeg ikke. Jeg synes treningsprogrammet ditt ser bra ut. En grei nybegynner greiet med mark, benk og knebøy er at du kan kjøre 3x5 ene uken, 3x8-10 neste uke. Og så øker du med 1kg på stangen hver uke. Merk at du klarer tyngre på 3x5 enn 3x10 så vektene her må kjøre to separate løp. Jeg liker at prinsippet ditt er å trene baksiden mer enn fremsiden, men selv trener jeg litt flere skulderorienterte øvelser. Det er en smaksak, men dips eller press over hodet er også lure øvelser å ta med. Om du vil ha litt mer eksplosivitet med i bildet er push press eller push jerk fine øvelser. Dog noe mer beinorienterte, men du får mye skuldre av det pga den økte vektbelastningen. Det kan også bli litt mye bein med knebøy, (strake?) markløft og bulgarsk splitknebøy i samme økt. Jeg ville kanskje droppet den og fokusert mer på færre øvelser. Det er jo ikke slik at treningsprogram skal vare for evig. Om 8 uker kan du f.eks. kjøre en periode uten knebøy med fokus på utfall og en-fots-øvelser. (Bare et forslag altså)
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #7 Skrevet 30. mars 2014 Nei. Det synes jeg ikke. Jeg synes treningsprogrammet ditt ser bra ut. En grei nybegynner greiet med mark, benk og knebøy er at du kan kjøre 3x5 ene uken, 3x8-10 neste uke. Og så øker du med 1kg på stangen hver uke. Merk at du klarer tyngre på 3x5 enn 3x10 så vektene her må kjøre to separate løp. Jeg liker at prinsippet ditt er å trene baksiden mer enn fremsiden, men selv trener jeg litt flere skulderorienterte øvelser. Det er en smaksak, men dips eller press over hodet er også lure øvelser å ta med. Om du vil ha litt mer eksplosivitet med i bildet er push press eller push jerk fine øvelser. Dog noe mer beinorienterte, men du får mye skuldre av det pga den økte vektbelastningen. Det kan også bli litt mye bein med knebøy, (strake?) markløft og bulgarsk splitknebøy i samme økt. Jeg ville kanskje droppet den og fokusert mer på færre øvelser. Det er jo ikke slik at treningsprogram skal vare for evig. Om 8 uker kan du f.eks. kjøre en periode uten knebøy med fokus på utfall og en-fots-øvelser. (Bare et forslag altså) Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar! Ble med ett veldig mye klokere Skal prøve ut litt senere i dag og se hvilke øvelser jeg trives best med, så ender jeg nok opp med et flott program. Anonymous poster hash: 355e6...5ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå