Gå til innhold

Dere som er dårlig på komplimenter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en som sliter med å gi komplimenter, og lurte på om dere andre som er i samme situasjon har gjort noe med "problemet". Tvinger dere dere selv til å gi komplimenter selv om dere finner det unaturlig, mener dere det dere sier og blir det naturlig etter hvert?

Det er ikke bare det at jeg ikke liker å gi komplimenter, jeg tenker ikke på det i det hele tatt før lenge etter. Det gjelder også f.eks om jeg har fått en drøss komplimenter for mine prestasjoner og jeg i ettertid ser at personen som ga dem til meg enten har prestert bedre eller jobbet hardere.

Er ikke det at jeg ønker å være kjip og jeg dyrker ikke meg selv heller, de aller fleste komplimentene jeg får regner jeg som høflighetsfraser eventuelt litt sånn "jeg er bedre enn deg så jeg gir komplimenter siden du er nesten like god som meg".

Anonymous poster hash: a73f6...428
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Personlig har jeg aldri gitt et kompliment jeg ikke faktisk har ment av hele mitt hjertet. Noe annet er jo bare slemt.

Anonymous poster hash: 3dd1c...9c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker/føler du ikke fine ting om folk som du føler behov for å ytre for å glede dem? Jeg gir så mange komplimenter som mulig, men kun når jeg mener det. I hvilke situasjoner skulle du ønske du var flinkere til å gi komplimenter?

Anonymous poster hash: 40dcd...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også veldig dårlig på det. Nå sitter jeg f.eks hjemme i sofaen og tenker på hvor fin genser hun ene studievenninnen min hadde på i dag. Det burde jeg jo sagt til henne. Men det faller meg liksom ikke inn før lenge etter.

Anonymous poster hash: e4e79...0f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en treningssak. Jeg kjenner mange som er flinkere enn meg til å gi komplimenter. Jeg må tenke litt over det, være bevisst på det, liksom, ellers så glemmer jeg det fort. Er vel kanskje litt skummelt også, særlig når det er sånn at det kan virke som om jeg sier fine ting bare for å få noe tilbake (noe jeg aldri gjør, altså).

Men TS: ønsker du å bli flink til å gi komplimenter? Har du gjort noe for å få det til, eller skulle du bare ønske det kom helt naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til dere som ikke gir komplimenter:

Gir dere ikke kompliment til kjæresten heller?

Hvis han/hun har pyntet seg ekstra en dag, hva er grunnen til at dere unngår å si noe pent? Dette syns jeg faktisk er veldig spennende å finne ut av?

Anonymous poster hash: 2d969...0af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heartbeat

Jeg synes det er lett å gi komplimenter, også til fremmende. Men komplimentene mine er alltid ærlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er lett å gi komplimenter, også til fremmende. Men komplimentene mine er alltid ærlige :)

Det hjertet er fullt av, det renner munnen over av. :)

Anonymous poster hash: 34bbc...7fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er vanskelig, kanskje fordi jeg er litt sjenert? Jeg er veldig flink på å gi komplimenter til venner og kjente, men til fremmede så sliter jeg litt. Husker det var en bak kjøledisken på en matbutikk som hadde gjort noe helt sykt kult med håret, klarte ikke å tenke på noe annet og sa at jeg elsket håret hennes. Hun ble glad hun, og etter det har jeg prøvd å venne meg til tanken med å gi et lite kompliment til f.eks kunder dersom de har noe jeg virkelig liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg så teit når jeg gir komplimenter, vet ikke hvorfor da det jo er veldig snilt og vanlig å gi komplimenter. Når jeg mottar komplimenter blir jeg litt utilpass, og tenker at dette bare er noe de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men gir dere komplimenter til kjæresten? Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri gitt et kompliment jeg ikke faktisk har ment av hele mitt hjertet. Noe annet er jo bare slemt.

Anonymous poster hash: 3dd1c...9c9

Helt uenig i dette. Det finnes sosiale settinger der kompliment er forventet. Hvis noen stolt forteller deg at de har kjøpt "den fine kjolen" og viser den frem for deg så forventes det at man sier at den er fin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dårlig til å gi komplimenter på personlige ting - hårklipp, parfyme, utseende osv. Jeg har en følelse av at mottaker vil oppfatte det som noe mer enn bare et kompliment. Det er egentlig helt irrasjonelt da jeg vet at ingen tror jeg vil gå fra kone og barn fordi jeg synes noen er fin på håret, men tror det er noe som henger igjen fra tiden som singel. Jeg har en komfortsone der jeg ikke kommer ut av.

Så er det en litt vond sirkel. Jeg er en som aldri har gitt komplimenter (eller klemmer) - da blir det iitt snodig om jeg plutselig begynner å gi komplimenter (og klemme på folk).

Jeg er flinkere å gi komplimenter for ting og prestasjoner og å glede meg på vegne av folk som har oppnådd noe eller fått noe. Jeg gir heller aldri komplimenter jeg ikke mener.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han/hun har pyntet seg ekstra en dag, hva er grunnen til at dere unngår å si noe pent? Dette syns jeg faktisk er veldig spennende å finne ut av?Anonymous poster hash: 2d969...0af

Dette lurer jeg også på! Synes det er vveldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han/hun har pyntet seg ekstra en dag, hva er grunnen til at dere unngår å si noe pent? Dette syns jeg faktisk er veldig spennende å finne ut av?

Jo det gjør jeg, men det må som skrevet i forrige post være noe jeg faktisk mener. Jeg vet hun hadde blitt glad for flere komplimenter, men for meg må de være ekte, jeg gir aldri komplimenter til henne bare for å gjøre det, selv om jeg vet at av og til hadde det vært best om jeg gjorde det.

Men fin genser, fint hår, god lukt osv.. Eller den : "Du er nå pen er du" (kan høres banalt ut, men noen dager er det slik)...alle de får hun. Men jeg må mene det. Problemet mitt var da hun sist kom hjem fra frisøren og jeg ikke likte det hun hadde gjort. Hva gjør man da (burde kanskje være emne for en ny tråd)?

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet ut at det er lettere å gi komplimenter, etter at jeg har blitt flinkere til å ta imot dem.

Så jeg begynte i andre enden, jeg begynte å tenke gjennom hva som var gode svar når jeg fikk komplimenter.

Ofte sier man jo, nei, denne kjolen, bare noe gammelt ræl som har hengt i skapet i evigheter....

Istedenfor å faktisk anerkjenne at den som gir komplimentet faktisk synes at kjolen er fin, og svare med et smil og Takk, eller Tusen takk.

Etter at jeg begynte med det, så har det blitt lettere å gå komplimenter også, og det føles mye bedre å få komplimenter også og jeg har blitt tryggere og sikrere på meg selv og mine egenskaper og evner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Enig med deg over her. Det er som ts sier kleint å gi kompliment noen ganger. Men det er jammen kleint å få kompliment også!

Kanskje man kan vise kjærlighet og omsorg på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med mocca - har begynt å bare si "Takk" nesten samme hva. Det er det enkleste og den som gir komplimentet føler det har blitt godt mottatt.

Men jeg synes det å gi komplimenter er en fin måte å vise at man er oppmerksom på andre, at man ser dem og legger merke til ting. Skulle bare vært bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver/ønsker først og fremst å være bevisst på å formidle til mennesker i livet mitt at jeg setter pris på de og er glad i de.

Jeg gir ofte komplimenter også, men jeg er redd - spesielt i forhold til barn - at jeg skal bidra til at de ender med å forbinde egen verdi med å være søt/stille/snill/flink/...

Så utenom de nærmeste så er jeg litt forsiktig med å gi komplimenter som går på utseende, det går heller på egenskaper - morsom, spennende, smart, dyktig, ...

Anonymous poster hash: ed0a6...d73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...