AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Har en valp på 6,5 mnd (fårehund) som har vanskelig for å roe seg inne. Jeg er klar over at hun må få nok mosjon og gjerne mental aktivisering. Har prøvd ut ulike mengder, men det har ikke hjulpet. Når jeg er ute sørger jeg for at hun får løpe litt fritt og snuse, vi gjør heller ikke noe voldsomt, kaster aldri ball f.eks. Når vi trener bruker jeg klikkertrening/shaping slik at hun må tenke og har korte økter. Økter på f.eks. 3min x 4, med pauser. Blir det for mye så blir hun overtrøtt og begynner bare å bite i båndet osv. Vet også at hun er trøtt, for hvis jeg lukker henne ute i gangen og er rolig selv (feks sitter i sofaen), så sovner hun. Men hun klarer ikke å roe seg med mindre jeg gjør dette. Er alle dørene i huset åpent og vi er i nærheten av henne så har hun vanskelig for å finne roen selv. Hun trakker rundt, biter på ting, stjeler. Hun klarer aaav og til ligge seg ned på teppet i stuen dersom hun er trøtt og jeg ikke gjør noe, men så fort jeg begynner å bevege meg igjen så gjør også hun det. Noen som har en ide på hvordan jeg kan få henne til å være rolig? At hun ikke går rundt og stresser hele tiden, men slapper av dersom hun faktisk er trøtt? Har prøvd å ha henne i bånd, men hun begynner bare med drakamp da...Anonymous poster hash: bfd02...a79
Omnivore Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Her hadde vi akkurat samme problemet ved 6-7 mnd. Jeg klaget til ei hundedame og 3 timer etterpå sov dyret for første gang på gulvet uten å ha blitt sperret inne. Trolldom og tryllerier! For vår del så måtte han faktisk oppleve å bli så sliten at han bare måtte ligge på gulvet å sove for han var så sinnsykt trøtt at han ikke klarte annet. Når han fant ut at det faktisk ikke var verdens undergang at han ikke sto i trynet mitt til alle døgnets tider så var det liksom greit. Med mindre det er kveld så følger han fortsatt etter meg, men det er mer slasking etter, enn den stressa travingen om han mistet meg av synet et sekund. Så dausliten ble han når vi gikk en times tur sammen med en annen hund for første gang. Både den andre hunden, turen og løpingen ble så mye at han bare paiet etter 10 min inne. Ellers så vet jeg at noen vellykket har hatt hundesenga med sofaen og belønnet det at hunden ligger i ro. Først mye, hele tiden for at den ligger i ro, så når den forstår det med lenger og lenger mellomrom mellom godbitene før det så bare blir en og annen og til slutt ingen godbit for å ligge i ro. Brukt ganske lang tid da, men det har gått til slutt.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Rotrening. Det skal også læres inn. Det er jo fryktelig stressende for din del også, med en slik hund. Det gjør at du vil kvie deg for å bare endre stilling i sofaen. Noe som kan gjøre deg stressa og ergo hunden ennå mer stressa. Dårlig sirkel. Er du tilknytta en hundeklubb eller hundeskole? Prøv i hvert fall å få kontakt med en dyktig hundetrener, som kan gi deg tips og råd for rotrening. Anonymous poster hash: 039aa...678
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå