AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Forstår jeg det riktig at jeg kan selge min tjeneste opp til 50k i året og samtidig får ha et organisasjonsnummer uten noe mer pes? Noen som vet hvordan det er med import av produkter jeg trenger for å utøve tjenesten? Må jeg betale 25% og evt toll som vanlig? Det er idag en hobby men jeg behøver organisasjonsnummer for å få handlet de varene jeg trenger. Stor sannsynlighet for at jeg utvider etterhvert. Anonymous poster hash: 92ff2...fef
voff_voff Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Det spørs hva du mener med "noe mer pes"? Du kan opprette et ENK og ha et organisasjonsnummer uten å MVA-registrere deg, men du må jo fremdeles føre regnskap og levere næringsoppgave. Hvis du ikke er MVA-registrert, må du betale moms som vanlig. Toll må du vel betale uansett.
smilo Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 50000 kr i omsetning er ikke hvert år. Mva skal betales fra du overstiger 50000 i samlet omsetning. Uansett må du registrer deg i Br.reg for å få org.nr. Toll må betales som vanlig fra første kr.
voff_voff Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 50000 kr i omsetning er ikke hvert år. Mva skal betales fra du overstiger 50000 i samlet omsetning. Uansett må du registrer deg i Br.reg for å få org.nr. Toll må betales som vanlig fra første kr. Bare hvis du overstiger 50 000 i løpet av en 12 måneders periode. Hvis du til enhver tid har tjent mindre enn 50 000 i løpet av de siste 12 månedene, skal du ikke MVA-registrere deg. Så det stemmer at grensen er på 50 000 i året, men det går på 12 måneders perioder og ikke på kalenderår.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #5 Skrevet 30. mars 2014 Du får ikke fradrag for inngående mva (toll som du kaller det) når du ikke er mva-registrert selv, så du betaler denne mva'en uten at du har mulighet for å får den tilbake i avgiftsoppgjøret. Men det er jo ikke noen forskjell fra om du kjøper ting privat - da betaler du også mva'en. Men om du oppretter ENK blir du bokføringspliktig og må altså føre regnskap og levere næringsoppgave som en over også sier. Anonymous poster hash: e91b5...13d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #6 Skrevet 30. mars 2014 50000 kr i omsetning er ikke hvert år. Mva skal betales fra du overstiger 50000 i samlet omsetning. Uansett må du registrer deg i Br.reg for å få org.nr. Toll må betales som vanlig fra første kr. Alltid noen som uttaler seg uten å ha peiling . Er 50000 innenfor 12 mndr. Anonymous poster hash: fbe2b...dbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå