Athena27 Skrevet 30. mars 2014 #41 Skrevet 30. mars 2014 Ei venninne av meg fikk hele bryllupet betalt av hennes foreldre. Men, som hun selv sier, så var dette å regne som hennes foreldres gave til henne og mannen til bryllupet, de fikk altså ingen andre gaver utenom. Jeg er veldig usikker på om hans foreldre bidro økonomisk til bryllupet, det har jeg ikke spurt om. Når jeg gifter meg med min kjæreste kommer jeg/vi ikke til å forvente økonomisk hjelp fra våre foreldre. Jeg har kun mor i live, og jeg kunne aldri forvente at hun som er alene skal sponse i vårt bryllup. Jeg er rimelig sikker på at min kjærestes foreldre kommer til å ønske å bidra økonomisk. Ikke for at disse har så mye penger, men mer fordi det er tradisjon hos dem at foreldrene bidrar økonomisk.
Rosa Sitron Skrevet 30. mars 2014 #42 Skrevet 30. mars 2014 Har aldri hatt noen ide om at de skal finansiere bryllupet mitt, men hadde kanskje trodd de ville bidra med noe Det er faktisk ganske vanlig. Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873 Er ikke mer vanlig enn det er uvanlig.
Babi Skrevet 31. mars 2014 #43 Skrevet 31. mars 2014 Unødvendig å være så spydig i måten du svarer på, spør bare om folk kan dele sine erfaringer med meg. Å droppe bryllupet er så klart ikke aktuelt, det var da et bombastisk forslag. Vi forventer overhodet ikke at familie skal betale oss ut av våre økonomiske forpliktelser. Hadde bare blitt glad for litt støtte, ettersom mine svigerforeldre har god økonomi. Men vi har spart og spart, og kommer i mål med pengene. Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873 Ha det enkelt. Man trenger ikke å ha et kjempestort og dyrt bryllup. Det viktigste er at man har en hyggelig sammenkomst for å feire at dere er gift
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #44 Skrevet 31. mars 2014 Jeg lurer på en ting- er det vanlig at foreldre gir økonomisk hjelp til barnas bryllup? Mine foreldre har bidratt økonomisk etter evne, mens vi ikke har hørt noe fra brudgommens foreldre. Det er tre mnd. til bryllupet. Kjenner dette plager meg litt. Ikke så mye for penge- biten, men det hadde vist at de ønsker å hjelpe oss. Har likson ikke lov å forvente hjelp, men kjenner jeg blir litt frustrert. Noen med erfaringer rundt dette? Anonymous poster hash: 3104b...873 Vi har tre par foreldre. Et par som er gift + et par som er skilt og gift på ny på hver sin kant. Et av parene hjalp oss helt uten forespørsel med 10 000 kroner. Et av parene hjalp til med et større innkjøp til en verdi av 6000 kroner. Et av parene hjalp til med litt praktiske oppgaver men ingenting av økonomisk verdi. Alle former for hjelp var like satt pris på av oss. Vi ba ikke om hjelp eller sponsing, alt kom tilbudt uoppfordret. Jeg tror ikke lengre det er noe must at foreldre skal hjelpe til. Dette skal brudeparet kunne klare selv. Anonymous poster hash: 802b0...87a
kaprifolen Skrevet 31. mars 2014 #45 Skrevet 31. mars 2014 Våre foreldre delte regningen på selve bryllupet. Mine betalte antrekket mitt, hans mor for leie av antrekket hans. Også fikk vi mer "vanlige" gaver av dem, uten at jeg aner pris i hodet vil jeg tro at de lå på 1000-3000 fra de forskjellige (tre foreldre-enheter pga skilsmisse). Vi betalte litt småsaker selv, kanskje 3-5000 tilsammen gjennom hele prosessen. Også betalte vi bryllupsreisen, fotoalbum og alt sånt som ikke hørte selve bryllupet til selv. Jeg har inntrykk at de fleste foreldre kommer med betydelige bidrag til dagen, eller store gaver. Et vennepar av meg får hver sin bunad av brudens foreldre, DET synes jeg var bra gave!
Glad_laks Skrevet 11. april 2014 #46 Skrevet 11. april 2014 Vi forventet ingenting, men svigers sa først at de ville gi oss 40.000,- til bryllupet og når mine foreldre hørte det, ville de bidra med det samme beløpet. Så da ender vi opp med å betale 40.000,- selv og ikke 120.000,- som vi først hadde forventet. Evig takknemlig overfor våre foreldre. 1
Elise72 Skrevet 11. april 2014 #47 Skrevet 11. april 2014 Hei! Det var vel vanligere "før" at brudens foreldre betalte for bryllupet, men da snakker vi ganske langt tilbake i tid. Da var det også vanlig at de hadde en del å si både når det gjaldt gjester, lokale etc. I tillegg til at det var vanlig at bryllupet sto på/i brudens hjemsted/by. De senere år, i allefall 15-20 årene, har det vært vanligere å ta den økonomiske biten selv. Kanskje litt fordi man vil bestemme det meste rundt dagen sin selv, og samtidig har jo samfunnet også forandret seg med nye familiesituasjoner. Selvfølgelig i tillegg til flere muligheter og varianter til hva slags bryllup man ønsker å ha også. Det er selvfølgelig mange foreldre både på brudens og brudgommens side som ønsker, og har mulighet til å bidra, og har gjort det. Like mye som at det er mange som sikkert skulle ha bidratt, men ikke hatt muligheten til det. Nå er det jo mange muligheter, og det er lurt å basere et bryllup på egen økonomi, så får eventuelle bidrag være en hyggelig bonus. Lykke til med bryllupet! Elise ;-)
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #48 Skrevet 11. april 2014 Vil være anonym her..... Vi har spart penger hver mnd siden vi forlovet oss på en egen bryllupskonto, og nå har vi 150.000kr der som bør dekke omtrent hele bryllupet..... Vi har god økonomi, bedre enn foreldrene våre.... Mannens bror giftet seg for to år siden og da betalte svigermor 1/3 av festen, og brudens far 1/3 og de selv 1/3. Svigermor betalte også bryllupskaken..mer om fordeling vet jeg ikke. Svoger og svigerinne hadde "møte" men alle sine foreldre ( med nye partnere) for å høre hvor mye de hadde mulighet til å bidra med til bryllupet....... Jeg blir helt sjokkert over i det heletatt å finne på å spørre om noe sånn..... Mine foreldre har betalt kjolen min (15000) og pappa har sagt vi skulle få "litt til".... Vi takker jo for det, men sier at det ikke er nødvendig..... Svigermor har sagt hun skal betale bryllupskaken ( noe jeg i utgangspunktet syntes er vanskelig da jeg føler press på å velge etter pris) og at vi bare må si i fra hvis vi trenger økonomisk hjelp.......... Hva regner hun med, at vi kommer å tigger etter penger?!?Anonymous poster hash: c85dd...c08
Kalbakk85 Skrevet 12. april 2014 #49 Skrevet 12. april 2014 Vi får litt støtte fra både mine foreldre og svigersene. Vi ville hatt råd selv, men det er på en måte deres gave til oss. Dessuten fikk alle søsknene våre støtte fra dem. Ville vært feil å gjøre forskjell.
Gjest Bryllupsjenta2015 Skrevet 9. mai 2014 #50 Skrevet 9. mai 2014 Vi får ca 200 000 fra mine foreldre og ca 60 000 fra hans. Resten betaler vi selv
Blådiamant Skrevet 9. mai 2014 #51 Skrevet 9. mai 2014 Forventet ingen økonomisk hjelp, men foreldre på begge sider hjalp til masse med det praktiske. Hadde spart opp nok selv, men svigers tok en stor del av regningen når den kom.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #52 Skrevet 9. mai 2014 Jeg har ikke bidratt til bryllupet. Jeg har faktisk ikke økonomi til det. Jeg har egentlig ikke råd til å komme i bryllupet når vi snakker kjole, frisør, reise og overnatting, men det er klart jeg kommer. Jeg må droppe alle sosiale ting og spise billigst mulig, men i bryllup skal jeg Anonymous poster hash: bf7b3...3b1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #53 Skrevet 9. mai 2014 Svigerfar bidrar med nokså mye. Når min kjæres søster giftet seg for ett par år siden ga han dem en pen slump, og sa at han ville bidra med samme sum når de andre barna hans gifter seg. Jeg blir overrasket hvis mine foreldre bidrar med noe :-) Jeg har alltid trodd at det vanlige er å betale alt selv, så vi har spart opp hele beløpet. At svigerfar vil bidra er en ekstra bonus :-)Anonymous poster hash: a74ba...5ee
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #54 Skrevet 9. mai 2014 Vi får ca 200 000 fra mine foreldre og ca 60 000 fra hans. Resten betaler vi selv Resten? Wow. Blir nesten imponert over at det i det hele tatt blir en rest når du får 260 000 i hjelp/bidrag!Anonymous poster hash: a74ba...5ee 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #55 Skrevet 10. mai 2014 Mine svigerforeldre har ikke så mye penger, men de ville betale bryllupskaken + gave. Mine foreldre ønsket å betale brudekjolen, mens besteforeldrene mine betaler maten, drikkevarer og lokalet. Blir overveldet over all hjelpen. Var ikke forventet! Nå blir det en fin bryllupsreise på meg og mannen i høst, av det vi har spart opp selv Anonymous poster hash: 60017...afb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #56 Skrevet 10. mai 2014 Jeg har ikke bidratt til bryllupet. Jeg har faktisk ikke økonomi til det. Jeg har egentlig ikke råd til å komme i bryllupet når vi snakker kjole, frisør, reise og overnatting, men det er klart jeg kommer. Jeg må droppe alle sosiale ting og spise billigst mulig, men i bryllup skal jeg Anonymous poster hash: bf7b3...3b1 bryllupet til TS? Anonymous poster hash: de14a...def
Gjest Bryllupsjenta2015 Skrevet 11. mai 2014 #57 Skrevet 11. mai 2014 Resten? Wow. Blir nesten imponert over at det i det hele tatt blir en rest når du får 260 000 i hjelp/bidrag!Anonymous poster hash: a74ba...5ee Hele bryllupet er budsjettert til 450 000, så betaler nesten 200 k selv.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #58 Skrevet 12. mai 2014 Jeg hadde nok forventet at mine foreldre skulle spytte i litt (for de har hjolpet alle mine tre eldre søsken med deres bryllup) Men samboerens foreldre forventer jeg ingenting fra siden de ikke liker meg ogikke ønsker at vi skal gifte oss.... :cry: Anonymous poster hash: f94c7...0b7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #59 Skrevet 12. mai 2014 bryllupet til TS? Anonymous poster hash: de14a...def Jeg antar det er en mor som ikke har råd til å hjelpe sitt barn. Anonymous poster hash: 84b86...c83
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #60 Skrevet 12. mai 2014 Tiden da brudens foreldre betalte bryllupet var brudeparet gjerne veldig ung, og eide omtrent ingenting. Tradisjonelle gaver hinter også til det, ting og tang til husstanden, brudeparet bodde nemlig ikke sammen før bryllupet. De som gifter seg nå derimot har ofte utdanning, fast jobb, vært samboer og eier bolig sammen, kanskje har t.o.m. barn sammen og er rett og slett voksne folk. Jeg er mor til 2 barn og kan ikke se for meg å spytte inn mange tusen kroner som økonomisk støtte til bryllup, selv om vi har god råd. Jeg gir heller en fin-fin gave. Selv fikk vi ikke økonomisk hjelp og for min del er tanken helt fjern. Anonymous poster hash: c6323...ad3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå