AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #21 Skrevet 28. mars 2014 Veldig hyggelig av dine foreldre å bidra økonomisk. Men det blir feil av deg å forvente samme oppvartning fra svigers. Hvis dere har det trangt økonomisk burde dere droppe bryllupet. Helt ærlig virker du veldig bortskjemt som forventer at andre skal løse opp i dine økonomiske forpliktelser. Anonymous poster hash: c3615...2f2 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #22 Skrevet 28. mars 2014 TS, jeg synes ikke du har lov til å være frustrert over manglende tilbud om hjelp fra svigers. Det kan godt hende at det er fullstendig fjernt for dem at de skulle forventes å bidra økonomisk, og de kan ikke lese tankene dine. Jeg synes ikke foreldre skal føle at de må bidra økonomisk når barna gifter seg, men selvsagt hyggelig om de tilbyr. Selv ville jeg takket pent nei til tilbudet, for giftemålet vårt var da noe vi selv valgte. Vi betalte alt selv, hadde dårlig råd, men bryllupsfesten ble deretter. Det var enkel mat, og foreldre og søsken bakte en kake hvert til kaffen. Hovedsaken var at vi hadde en hyggelig fest sammen. Om våre egne barn kommer til å gifte seg, så vil jeg ikke føle det som en plikt å bidra økonomisk, og jeg håper virkelig ikke de forventer det heller. Har vi råd, når den tid kommer, kan det godt hende at vi tilbyr oss å bidra med et beløp, men jeg kjenner at jeg håper de da har stolthet nok til å takke nei, og greie seg selv. Anonymous poster hash: 9adc8...3a7 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #23 Skrevet 28. mars 2014 Å takke ja til et økonomisk bidrag har ikke nødvendigvis noe med mangel på stolthet å gjøre. I noen tilfeller så er det sikkert en relevant tankegang, men i vårt tilfelle føler jeg at vi klarte å ha integriteten ganske godt i behold til tross for at vi fikk litt hjelp. Vi prøvde å si nei først, og forklarte at vi hadde planlagt ut fra at vi skulle betale alt selv, og at vi hadde råd til det. Reaksjonen var den samme fra både mamma og svigermor: det var tydelig at dette var noe de virkelig ville, og mamma så ut til å bli oppriktig lei seg ved tanken på å ikke kunne bidra til noe som var viktig for henne (tydeligvis viktigere enn jeg hadde visst). Skulle vi insistert på å ikke ta imot noe, så tror jeg begge ville blitt oppriktig såra. Kan ikke se at det er så mye stolthet i det... Alt i alt så tok vi valgene våre ut fra de riktige forutsetningene, de som bidro gjorde det av eget ønske og ikke fordi vi måtte ha hjelp. Resultatet tror jeg også i vårt tilfelle ble at de følte at de hadde bidratt til en fin fest (ingen av dem hadde noe ønske om å bestemme over noe som helst) - som jo faktisk også var en familiesammenkomst. Jeg sier IKKE at det er slik for alle - for å skjære denslags over én kam tror jeg ikke er spesielt lurt. Anonymous poster hash: fae4f...355
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #24 Skrevet 28. mars 2014 Enig med anonym over. Våre foreldre ville følt seg krenket om vi sa nei til bidrag til bryllupet. Det er noe de virkelig ønsker, og det er nesten uhøflig å takke nei føler jeg. For meg blir det mest symbolsk - sett ut i fra et perspektiv hvor foreldrene ønsker å hjelpe barna sine selv om det ikke er nødvendig. Hadde vi nektet, ville foreldrene enten ha satt penger på konto, eller kjøpt noe fra ønskelisten. Uansett vil våre foreldres penger ende opp hos oss i form av arv. Uavhengig av hvor mye penger foreldrene har, mener jeg nok likevel at det er uhøflig å takke nei til noen som virkelig har et ønske om å gjøre det aller beste for barna sine. Å gjøre det vil være en avvisning "vi trenger dere ikke". Som foreldre må det oppleves vondt. Anonymous poster hash: 42137...d58
*Frida* Skrevet 28. mars 2014 #25 Skrevet 28. mars 2014 Har ikke blitt tilbydd noen hjelp fra hans foreldre, hverken økonomisk eller praktisk. Synes det ville være naturlig å ville hjelpe til når sønnen skal gifte seg. Nei eg skjønte det frå hovedinnlegget. De har blitt tilbudt (økonomisk) hjelp frå dine foreldre, og ikkje frå hans. Akkurat samme her. Og sånn er det. Ver glad for den hjelpa de har fått lovnad om, og ikkje samanlikn familiane. Lykke til med bryllupet 1
Amarinda Skrevet 28. mars 2014 #26 Skrevet 28. mars 2014 Vi fikk hjelp fra våre foreldre, de betalte mat, lokale og drikke. Resten betalte vi. Det var ikke noe vi forventet eller hadde behov for, men for dem var det deres gave til oss. Det fulgte noen bursdager og juler uten noe særlig gaver etterpå, noe som var helt naturlig for vår del.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #27 Skrevet 28. mars 2014 Man skal uansett ikke forvente hjelp. Vil man arrangere bryllup, må man planlegge det etter de pengene man faktisk har, ikke de man håper å få i støtte. Vi budsjetterte bryllupet etter hva vi faktisk hadde i oppsparte midler. At vi fikk penger av foreldre og andre gjorde at vi fikk fyllt opp buffer kontoen og dratt på en litt fancy bryllupsreise noen måneder senere. Er helt enig i at man ikke skal forvente hjelp, det har jeg selv nevnt og. Forundrer meg likevel noe over at de ikke vil støtte økonomisk, etter som de har svært (!) god råd. Men vi har og satt opp budsjett, og kommer i mål med pengene. Så har absolutt ikke planlagt vårt bryllup ut i fra at vi kommer til å få støtte. Anonymous poster hash: 3104b...873
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #28 Skrevet 28. mars 2014 Men nå virker det jo som om TS har gjort det litt dyrere enn de bør, og da er det bare tull å gifte seg. Vi kommer i mål med pengene til slutt. For meg er det over hodet ikke tull å gifte seg om så vi ikke sitter igjen med en krone når vi er ferdig. Gleder meg uendelig mye til å gifte meg med min beste venn, og for å kunne kalle han min mann. Så for meg er det verdt hver krone Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #29 Skrevet 28. mars 2014 Hvorfor holder dere da bryllup hvis dere sliter med å få endene til og møtes? Fordi vi ønsker å bli mann og kone vel? Og vi kommer i mål, selv om vi da ikke har mange kronene igjen. Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #30 Skrevet 28. mars 2014 Veldig hyggelig av dine foreldre å bidra økonomisk. Men det blir feil av deg å forvente samme oppvartning fra svigers. Hvis dere har det trangt økonomisk burde dere droppe bryllupet. Helt ærlig virker du veldig bortskjemt som forventer at andre skal løse opp i dine økonomiske forpliktelser. Anonymous poster hash: c3615...2f2 Unødvendig å være så spydig i måten du svarer på, spør bare om folk kan dele sine erfaringer med meg. Å droppe bryllupet er så klart ikke aktuelt, det var da et bombastisk forslag. Vi forventer overhodet ikke at familie skal betale oss ut av våre økonomiske forpliktelser. Hadde bare blitt glad for litt støtte, ettersom mine svigerforeldre har god økonomi. Men vi har spart og spart, og kommer i mål med pengene. Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #31 Skrevet 28. mars 2014 TS, jeg synes ikke du har lov til å være frustrert over manglende tilbud om hjelp fra svigers. Det kan godt hende at det er fullstendig fjernt for dem at de skulle forventes å bidra økonomisk, og de kan ikke lese tankene dine. Jeg synes ikke foreldre skal føle at de må bidra økonomisk når barna gifter seg, men selvsagt hyggelig om de tilbyr. Selv ville jeg takket pent nei til tilbudet, for giftemålet vårt var da noe vi selv valgte. Vi betalte alt selv, hadde dårlig råd, men bryllupsfesten ble deretter. Det var enkel mat, og foreldre og søsken bakte en kake hvert til kaffen. Hovedsaken var at vi hadde en hyggelig fest sammen. Om våre egne barn kommer til å gifte seg, så vil jeg ikke føle det som en plikt å bidra økonomisk, og jeg håper virkelig ikke de forventer det heller. Har vi råd, når den tid kommer, kan det godt hende at vi tilbyr oss å bidra med et beløp, men jeg kjenner at jeg håper de da har stolthet nok til å takke nei, og greie seg selv. Anonymous poster hash: 9adc8...3a7 Jo klart jeg har "lov"til å være litt frustrert over det, da jeg vet at de har så god råd. Men vi klarer oss godt uten og. Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #32 Skrevet 28. mars 2014 Fordi vi ønsker å bli mann og kone vel? Og vi kommer i mål, selv om vi da ikke har mange kronene igjen. Ts.Anonymous poster hash: 3104b...873 Å bli mann og kone koster ikke noe. Det er festen dere VELGER å ha i tillegg som evt koster. Den kan dere droppe og likevel bli gift.Anonymous poster hash: 4c1c2...b6f 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #33 Skrevet 29. mars 2014 Her har både foreldrene mine og hans foreldre sagt i mange år at de ønsker å bidra med pengegaver til selve bryllupet. Dvs, de gir oss pengegaven på forhånd som vi kan da bruke på å arrangere bryllup (får da ingen annen gave, og det trenger vi ikke heller). Jeg tror det er utrolig viktig for begge våres foreldre at vi blir gift, så jeg sier bare ja og er takknemlig. Nå har de sagt det flere ganger i planleggingen så langt så hadde de plutselig ikke gått helt bort fra det 3 mnd før bryllupet hadde vi hatt et problem, man har jo budsjettert det inn. Selvfølgelig kunne man da ha ventet til man selv har rukket og spare opp, men det er jo ikke barebare om man har betalt depositumer, sendt ut intivasjoner og har bestilt brudekjole,etc. Jeg syns mannen din kunne snakket med sine foreldre om dette da de har forespeilet at de skulle bidra, de har jo selv vært med på å skape forvetninger her. Det er jo ikke noe du har gått rundt og forventet uten at de har sådd den tanken først. Anonymous poster hash: aab96...9da
Amens Skrevet 29. mars 2014 #34 Skrevet 29. mars 2014 Er helt enig i at man ikke skal forvente hjelp, det har jeg selv nevnt og. Forundrer meg likevel noe over at de ikke vil støtte økonomisk, etter som de har svært (!) god råd. Men vi har og satt opp budsjett, og kommer i mål med pengene. Så har absolutt ikke planlagt vårt bryllup ut i fra at vi kommer til å få støtte. Anonymous poster hash: 3104b...873 Kan som sagt hende at det ligger en fet gavesjekk i ett pent kort på gavebordet fra dem;)
Jade Skrevet 29. mars 2014 #35 Skrevet 29. mars 2014 Nå til dags så er det vanlig at voksne folk som gifter seg betaler selv uten økonomisk hjelp fra foreldre. Får man økonomisk hjelp, må dette ses på som en ekstra bonus, og ikke som et krav som dermed også overføres til det andre foreldreparet. Selv om foreldre har god råd, så er det ikke dermed sagt at de er forpliktet til å bruke masse penger på et bryllup. Kanskje de sparer til hus i Spania, pensjon, eller dårlige tider? 3
Gjest Naria Skrevet 29. mars 2014 #36 Skrevet 29. mars 2014 Jo klart jeg har "lov"til å være litt frustrert over det, da jeg vet at de har så god råd. Men vi klarer oss godt uten og. Ts.Anonymous poster hash: 3104b...873 Hvor god råd dine kommende svigerforeldre har er helt irrelevant, det er uansett uforskammet å ha en forventning om at de skal finansiere ditt bryllup. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2014 #37 Skrevet 29. mars 2014 Jo klart jeg har "lov"til å være litt frustrert over det, da jeg vet at de har så god råd. Men vi klarer oss godt uten og. Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873 Ler og ler. 2
Gjest Ciegus Skrevet 29. mars 2014 #38 Skrevet 29. mars 2014 Jeg syns mannen din kunne snakket med sine foreldre om dette da de har forespeilet at de skulle bidra, de har jo selv vært med på å skape forvetninger her. Det er jo ikke noe du har gått rundt og forventet uten at de har sådd den tanken først. Anonymous poster hash: aab96...9da Har de det?
Marie90 Skrevet 29. mars 2014 #39 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Aner ikke hvordan det blir den dagen jeg gifter meg men jeg har ikke tenkt tanken at foreldre skal spytte inn for festen. Nå har jeg heller ikke behov for en kjempefest, vil heller ha det lite og intimt. Det er vel forskjeller kulturelt sett også, amerikanerne jeg kjenner har blitt sponset av foreldrene. Samme gjelder et par jenter jeg kjenner fra Asia - der er det normalt. Men man gifter seg jo også langt tidligere. Synes det virkelig latterlig om noen som er nesten 30 skal få foreldre til å betale. Uavhengig av hva man ender opp med, er det en svaert dårlig ide å gifte seg når man ikke har råd. Hvilke penger skal man bruke på å starte et liv sammen og evt. en familie? Endret 29. mars 2014 av Marie90
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #40 Skrevet 29. mars 2014 Hvor god råd dine kommende svigerforeldre har er helt irrelevant, det er uansett uforskammet å ha en forventning om at de skal finansiere ditt bryllup. Har aldri hatt noen ide om at de skal finansiere bryllupet mitt, men hadde kanskje trodd de ville bidra med noe Det er faktisk ganske vanlig. Ts. Anonymous poster hash: 3104b...873
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå