Gå til innhold

Sponsing fra foreldre til bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en ting- er det vanlig at foreldre gir økonomisk hjelp til barnas bryllup? Mine foreldre har bidratt økonomisk etter evne, mens vi ikke har hørt noe fra brudgommens foreldre. Det er tre mnd. til bryllupet. Kjenner dette plager meg litt. Ikke så mye for penge- biten, men det hadde vist at de ønsker å hjelpe oss. Har likson ikke lov å forvente hjelp, men kjenner jeg blir litt frustrert. Noen med erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: 3104b...873
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ikke slått meg inn engang... Jeg tar det som en selvfølge at man skal legge ut for sitt eget bryllup selv. Svigers her er totalt fraværende og foreldrene mine er minstepensjonister så vi forventer ingenting annet enn det vi selv kan bidra med. Men så har vi senket kravene betydelig og går for det enkleste og billigste vi kan få til. Prioriterer heller en skikkelig reise når feriepengene er på konto :D

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Er enig i at man ikke bør forvente økonomisk støtte. Men så har mine svigerforeldre god råd, og bruker mange penger på resiser osv. Vi sliter ltt med å få endene til å møtes, og hadde håpet på litt hjelp :/

Ts.

Skrevet

Vi sliter ltt med å få endene til å møtes, og hadde håpet på litt hjelp :/

Ts.

Da bør dere vel vente med å gifte dere?

• Liker 24
Skrevet

Du kan ikkje, og skal ikkje, gjere anna enn å vere takknemlig for den hjelpa de allerede har blitt tilbydd.

Det er 3 månadar til bryllup her og. Mine foreldre har sagt dei skal betale noko ('gildet, dvs maten?). Hans foreldre har ikkje nevnt noko. Har ingen forventning om pengestøtte, og me lagar uansett til den bryllupsfesten me sjølve har pengar til.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg ble gift, spleiset foreldrene mine og hans på husleie og mat.. Resten betalte vi selv..

Gjest ...sunny...
Skrevet

Du kan ikkje, og skal ikkje, gjere anna enn å vere takknemlig for den hjelpa de allerede har blitt tilbydd.

Har ikke blitt tilbydd noen hjelp fra hans foreldre, hverken økonomisk eller praktisk. Synes det ville være naturlig å ville hjelpe til når sønnen skal gifte seg.

Skrevet

Har ikke blitt tilbydd noen hjelp fra hans foreldre, hverken økonomisk eller praktisk. Synes det ville være naturlig å ville hjelpe til når sønnen skal gifte seg.

Svigers her ber selv om hjelp fra oss...

Skrevet

Vi fikk litt fra begge sider, men det var på ingen måte noe vi forventa eller spurte om. Vi planla ut fra at vi skulle klare å betale alt av egen lomme, noe annet blir jo bare absurd. Vi bestemte oss for å gifte oss og hva slags bryllup vi skulle ha = vår regning.

• Liker 5
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å gifte seg, vertfall når man ikke har råd til det...

• Liker 6
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å gifte seg, vertfall når man ikke har råd til det...

Tull og tøys. Alle har råd til å gifte seg. Vielsen er gratis. Det er festen som koster, og her har man utallige muligheter til å gjøre det så dyrt eller billig man bare ønsker ;)

• Liker 10
Gjest Naria
Skrevet (endret)

Her har begge foreldreparene bidratt med litt penger, vi ble veldig overrasket over at de kom med dette tilbudet så det var på ingen måte forventet. Hadde ikke falt meg inn i halvsøvne å be om bidrag til bryllupet og hadde overhodet ikke blitt skuffet dersom vi ikke fikk noe.

Vi skal forresten ha et lite bryllup og det har vært uaktuelt for oss å svi av mye penger på en dag.

Endret av Naria
AnonymBruker
Skrevet

Vi har råd til bryllupet, og kommer til å komme i mål økonomisk. Men vi har spart lenge for å få det til, og gitt avkall på mye annet. Synes det er en flott anledning til å samle familien og gi alle en flott dag. Men hadde kanskje trodd de ville komme til å hjelpe oss noe, ettersom de har svært god råd og vi ikke har det. Men jaja, da synes jeg i hvertfall ikke de har rett til å bestemme hvordan vi skal ha ting og tang på dagen vår.

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

. Men jaja, da synes jeg i hvertfall ikke de har rett til å bestemme hvordan vi skal ha ting og tang på dagen vår.

Ts.

Det er helt rett, jo mer man spytter inn jo mer har man å si =)

Anonymous poster hash: 84b86...c83

• Liker 2
Gjest Ciegus
Skrevet

Min far har bidratt med 10 flasker brennevin. :ler: Noe støtte utover det får vi ikke, utenom praktiske ting da. Nå har ikke våre foreldre god råd, så jeg hadde ikke likt det om de bidro mer økonomisk. Vi har ikke god råd vi heller, men har 5 mnd før bryllupet spart nesten hele beløpet vi trenger (håper vi, vet ikke helt hva alt pirket blir å koste).

Skrevet

De har ikke bidratt direkte, kanskje mer indirekte. Eller fikk utstyr som sko, tiara, slør, bolero av min far til et par tusen kr. Han ga oss i tillegg en stor sum penger i bryllupsgave. Hans foreldre ga oss gavekort på utstyr til hjemmet til en stor sum. Men dette er jo gaver... Onkelen hans ga oss et par tusen kr i forkant av bryllupet i tillegg til gave også. Planen var at vi klarte å betale alt selv, men var jo hyggelig at folk villle hjelpe litt :)

Skrevet

Vi visste på forhånd at vi ville få litt støtte fra min svigerfar, rett og slett fordi han gav støtte til sin datter når hun giftet seg noen år før. Min svigermor som har dårlig råd ville og betale for dressen til min mann (det ble en Moods of Norway dress).

Vi fikk og en del fra min mor.

Det er ikke sikkert dine svigerforeldre vil gi noe støtte til selve bryllupet, men at det kommer til å være en ganske fet sjekk på gaveboret...

Man skal uansett ikke forvente hjelp. Vil man arrangere bryllup, må man planlegge det etter de pengene man faktisk har, ikke de man håper å få i støtte.

Vi budsjetterte bryllupet etter hva vi faktisk hadde i oppsparte midler. At vi fikk penger av foreldre og andre gjorde at vi fikk fyllt opp buffer kontoen og dratt på en litt fancy bryllupsreise noen måneder senere.

Skrevet

Tull og tøys. Alle har råd til å gifte seg. Vielsen er gratis. Det er festen som koster, og her har man utallige muligheter til å gjøre det så dyrt eller billig man bare ønsker ;)

Men nå virker det jo som om TS har gjort det litt dyrere enn de bør, og da er det bare tull å gifte seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lagt opp til et bryllup vi fint klarer å dekke selv, uten at vi blir raka fant etterpå. Men vi er barnfrie og har vært i jobb en stund, så vi har spart opp en god del midler. Samtidig bidrar foreldre fra begge sider - men dette er ikke noe vi forventet i det hele tatt! De dekker godt over halvparten, av sitt eget ønske og på eget initiativ. Og ja - de får selvfølgelig ha et ord med i laget. Ingenting gleder oss mer enn engasjement - med eller uten økonomisk støtte. Det er ikke usannsynlig at vi går i pluss, eller i alle fall null, personlig, hvis man tenker på de verdier folk kjøper gaver for. Og vi kommer ikke akkurat fra styrtrike familier, men vanlig arbeiderklasse/bondestand på bøgda.

Anonymous poster hash: 42137...d58
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :) Er enig i at man ikke bør forvente økonomisk støtte. Men så har mine svigerforeldre god råd, og bruker mange penger på resiser osv. Vi sliter ltt med å få endene til å møtes, og hadde håpet på litt hjelp :/

Ts.

Hvorfor holder dere da bryllup hvis dere sliter med å få endene til og møtes?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...