Gå til innhold

Kan NAV kreve at jeg tilbakebetaler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en varsel på omgjøring av vedtak, da NAV angivelig har regnet feil.

Saken er ang barnebidrag der jeg fikk medhold på en klage. Dette medførte at b.f måtte etterbetale et betraktelig stort beløp. Dette falt i god jord hos meg, og er brukt for lengst.

Men så viser det seg at NAV har regnet feil, og at de vurderer å omgjøre vedtaket slik det var før jeg klaget. Dvs, b.f har klaget og fått medhold.

Jeg lurer på, kan de kreve at jeg betaler tilbake når det er de som har regnet feil?

Og er det noen som vet om jeg kan evt ta det i fratrekk fra nåværende bidrag???

Anonymous poster hash: 69400...4de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan kreve at du betaler tilbake.

Anonymous poster hash: 8ede5...0ec
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart du må betale tilbake om du har fått feil.

Anonymous poster hash: 6c7aa...71c
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge NAV mener at du burde forstått (og her kan de være strenge i vurderingen!) må du betale tilbake. Men det går helt fint å dele opp beløpet, ta kontakt med NAV innkreving.

Anonymous poster hash: 8b4d7...18f

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg mener at de kan kreve det. Selv om det er irriterende for deg, så har de nok loven på sin side til å kreve pengene tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar.

Jeg tenkte siden jeg hadde fått medhold på klagen, mottatt pengene og brukt de i god tro...

Så er det kjipt og betale tilbake når de har rota det til!

Skrevet

Ok, takk for svar.

Jeg tenkte siden jeg hadde fått medhold på klagen, mottatt pengene og brukt de i god tro...

Så er det kjipt og betale tilbake når de har rota det til!

Har du ikke mulighet til å klage på det nye vedtaket?

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke mulighet til å klage på det nye vedtaket?

Har ikke brevet her, men husker det stod noe om at det ikke var klagerett på vedtak fra NAV-klage.

Og jeg ser forøvrig feilen de har gjort, de har regnet feil inntekt på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Når han må etterbetale, må selvfølgelig du tilbakebetale også. Selv om det er skikkelig kjipt.

Anonymous poster hash: 93585...1ad
  • Liker 9
Skrevet

Har ikke brevet her, men husker det stod noe om at det ikke var klagerett på vedtak fra NAV-klage.

Og jeg ser forøvrig feilen de har gjort, de har regnet feil inntekt på meg.

Sjekk det opp.

I utgangspunktet så har du klagerett på alle vedtak gjort av "forvaltningen", i dette tilfelle NAV.

Om du kan vise til at de har regnet feil inntekt på deg, så bør du ha en god sak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk det opp.

I utgangspunktet så har du klagerett på alle vedtak gjort av "forvaltningen", i dette tilfelle NAV.

Om du kan vise til at de har regnet feil inntekt på deg, så bør du ha en god sak.

Saken er at de har nok regnet litt for lite lønn på meg:o(

Og mine kolleger sier at NAV-klage er høyeste instans i arbeids- og velferdsforvaltning.

Og skal man klage inn de, må det gjøres til sivilombudsmannen.?? Dette vet ikke jeg med sikkerhet.

Skrevet

En gang ble jeg krevd for mye i bidrag, klaget og fikk redusert beløpet. Men jeg fikk aldri tilbakebetalt det jeg hadde betalt for mye.

Skrevet (endret)

Jeg fikk for mange år siden betalt for mye i bidrag (fra b.f. gjennom innkrevingsentralen) fordi saksbehandlingstiden var lang og bidraget ble satt ned.

Dette resulterte i at jeg fikk ett brev fra NAV at jeg skyldte b.f. å tilbakebetale til han.

Det gikk ikke gjennom NAV det å tilbakebetale. NAV underrettet også om at hvis b.f. skulle kreve tilbake bidraget han hadde betalt så var det sivilt og hadde ikke noe med NAV å gjøre.

Jeg går ut fra at det b.f. du skylder penger - ikke NAV.

Endret av jomfrua
Gjest Jørild
Skrevet

Saken er at de har nok regnet litt for lite lønn på meg:o(

Og mine kolleger sier at NAV-klage er høyeste instans i arbeids- og velferdsforvaltning.

Og skal man klage inn de, må det gjøres til sivilombudsmannen.?? Dette vet ikke jeg med sikkerhet.

Du burde ha sett at de regnet for lite lønn på deg, og derav må du sannsynligvis betale tilbake. Nav er strenge på slikt.

• Liker 3
Skrevet

Dersom du synes det er greit at far etterbetaler , så måser vel være like greit for deg å tilbakebetale pengene han betalte som du ikke hadde krav på.. -uavhengig av om du har brukt dem eller ikke..

Hvis man følger din logikk skulle vel ingen fedre opparbeide seg bidragsgjeld dersom de alt hadde brukt pengene...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottok i en periode for mye penger fra NAV. Jeg hadde meldt fra at jeg ikke lenger var enslig forsørger, og mens den ene støtten falt vekk, unnlot de å redusere barnetrygden. Dette skulle jeg selvsagt oppfattet, men svimehodet som jeg var og er, forholdt meg til det som ramlet inn på konto og tenkte ikke mer over det.

Det var jeg selv som gjorde NAV obs på det senere, når de sendte ut et skjema som alle enslige forsørgere skulle fylle ut årlig. Jeg fikk da varsel om at jeg muligens måtte betale tilbake, og hadde frist til å komme med en uttalelse.

Jeg skrev et brev der jeg poengterte at jeg hadde meldt fra til de rette instanser om at jeg ikke lenger var enslig, og at feilen dermed var utført av dem. Jeg hørte aldri mer fra dem.

Anonymous poster hash: 69a2a...0cb
Skrevet

Jeg fikk utebtalt for mye barnetrygd i tre måneder. Jeg hadde selv informert om forandringen til NAV i god tid, skriftlig. Jeg måtte likevel tilbakebetale. Når det gjelder bidraget du har fått for mye utbetalt er det vel b.f du skal tilbakebetale ikke til NAV. Tror du bør innstille deg på å betale tilbake de pengene. Be om en nedbetalingsordning hvis det dreier seg om et større beløp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottok i en periode for mye penger fra NAV. Jeg hadde meldt fra at jeg ikke lenger var enslig forsørger, og mens den ene støtten falt vekk, unnlot de å redusere barnetrygden. Dette skulle jeg selvsagt oppfattet, men svimehodet som jeg var og er, forholdt meg til det som ramlet inn på konto og tenkte ikke mer over det.

Det var jeg selv som gjorde NAV obs på det senere, når de sendte ut et skjema som alle enslige forsørgere skulle fylle ut årlig. Jeg fikk da varsel om at jeg muligens måtte betale tilbake, og hadde frist til å komme med en uttalelse.

Jeg skrev et brev der jeg poengterte at jeg hadde meldt fra til de rette instanser om at jeg ikke lenger var enslig, og at feilen dermed var utført av dem. Jeg hørte aldri mer fra dem.

Anonymous poster hash: 69a2a...0cb

Hehe, jeg gjorde omtrent akkurat det samme, og fikk en faktura på 24 000 kroner med to ukers betalingsfrist. Selv etter to klagerunder der jeg som deg poengterte at jeg hadde meldt fra, pluss mine grunner for å ha vært i god tro angående utbetalingene. Hjalp ikke det døyt.

Så dette varierer nok fra saksbehandler til saksbehandler. Men hos NAV Innkreving gikk det fint å dele opp beløpet i overkommelige deler.

Når jeg tenker etter, har jeg forresten blitt pepret mer brev om tilbakebetalingskrav og mulig straffeskyld ved enda en anledning. Det var da kommunen glemte at juli var betalingsfri måned i barnehagen, og likevel betalte ut 124 kr. i støtte til enslige forsørgere. Og de kronene skulle inn igjen, ja!

Jeg har ikke inntrykk av at NAV er en snill & grei etat som ettergir hvis du spør pent. Sånn må det jo også være, selvsagt. Men etter min lille runddans i systemet har jeg alltid sjekket, dobbeltsjekket og heller tatt en ekstra telefon, for hvis DE gjør feil, er det JEG som må betale. Leksa er lært nå.

Anonymous poster hash: 8b4d7...18f

Skrevet

Gud og NAVs veier er uransakelige. ;) Tydeligvis.. Du gjør feil; du betaler. De gjør feil; du betaler. :roll:

• Liker 1
Skrevet

Gud og NAVs veier er uransakelige. ;) Tydeligvis.. Du gjør feil; du betaler. De gjør feil; du betaler. :roll:

Det er jo ikke helt slik. Har man fått for mye enn hva man har krav på så må det betales tilbake og da går man jo i 0.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...