AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Jeg har lenge tenkt på å slå opp med min 'samboer' som jeg må skrive i '' fordi han nå uansett har tatt en jobb i en annen by. Avstanden ( og en del andre ting) fungerer ikke. Problemet er at vi eier en leilighet sammen her. La oss for enkelhets skyld si at den er verd 3 mill. Vi eier den 50-50 men en kommer mest fra meg ( vi har en skriftlig avtale om at han med tid og stunder skulle betale halvparten av denne summen tilbake til meg). Hvis jeg nå slår opp med han så har jeg lyst å kjøpe han ut. Hvordan kunne vi evt. gjort dette? Hva er rettferdig?? Anonymous poster hash: 53e5a...a46
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Det enkleste vil være om dere får en takst på leiligheten, da vet dere hva den er verdt. Om vi bruker 3 millioner som takst, som deg, og si at dere hadde 1 million som egenkapital. Felles lån er da 2 millioner. I tillegg betalte du det meste av de 1 million i egenkapital om jeg forsto deg, la oss si 750 000 og samboeren 250 000. Da vil du måtte overta gjelden først på 2 millioner. Dette ordner du jo med banken. Så har dere et overskudd på 1 million, hvorav du har betalt inn 750 000 og han 250 000. Hvis leiligheten ikke har økt i verdi så betaler du ham 250 000, og har kjøpt ham ut. Om leiligheten har steget i verdi så betaler du ut hans del av egenkapital pluss halvparten av verdistigning. Det kommer jo også litt an på hvor "grei" du vil være i forbindelse med at du betalte mest, samt hva som står i avtalen dere i mellom. Anonymous poster hash: f5582...9ac
Gjest Coolaid Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Jeg ville snakket med en advokat eller noe for å gjøre det mest mulig fair for begge parter. Det vet hva som er vanligst å gjøre i ditt tilfelle. De tusenlappene du bruker på advokat er verdt det i forhold til hva du eventuelt kan tape når du kjøper han ut og er litt for snill. Snill skal du ikke være, det er bedre for dere begge å være fair
nojac Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Hold advokaten utenfor, og spør samboeren din hva han mener han har bidratt med og hvor mye han mener du bør betale ham. Hvis det han foreslår er på nivå med det du mener, er det ikke noe problem. Advokat kan dere vurdere hvis dere ikke kommer fram til en avtale på egenhånd. Det er umulig for oss å si hvor mye han skal ha, siden vi ikke vet hva slags avtale dere har laget, hvor mye mer du har bidratt enn ham med egenkapital og betjening av lån, og hvor mye leiligheten har steget siden dere kjøpte den. Når leiligheten er verd 3 mill og han eier 50 % skal han jo i utgangspunktet ha 1,5 mill minus den gjelden du overtar fra ham og det han "skylder" deg . 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå