Gå til innhold

Hva synes dere om felles-drikke/dele drikke på fest?

Anbefalte innlegg

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet (endret)

Det har jeg aldri hørt om, og jeg har festet MYE.

Er det noe tenåringer holder på med i dag, eller er det vanlig bare noen steder i landet?

For et idiotisk konsept, jeg tar jo med akkurat det jeg har lyst på og tenkt til å drikke selv. Ønsker ikke spille drikke-bingo med noen flasker Nøgne Ø og en decent Valpolicella og bli sittende igjen med tyrkershots og Sheridans på slutten av kvelden. Eller ta med en flaske Blue Nun i stedet for noe godt bare fordi den skal på drikkebordet så da er det ikke vits i å ta med noe man faktisk liker. Jeg skjønner ikke poenget.

Normalt sett så deler man da broderlig/søsterlig uansett, bare på en mer normal og naturlig måte som å spørre om andre skal ha et glass når man åpner vinen sin eller mikser drinker.

Edit: I tilfelle det ikke var åpenbart, så synes jeg ikke du overreagerer :) Jeg hadde reagert med å si at det var det dummeste jeg har hørt. Høres ut som et konsept som bare gagner snyltere og/eller de som bare vil bli drita på blandingsfylla og blåser i hva de drikker så lenge det inneholder alkohol. Sharing is caring, men da gjør man det frivillig på eget initiativ, ikke på en tvungen bytte-lek.

Endret av Hooty McOwlface
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så typisk norsk å ik dele, ekke rart dere er så kjent for å være gjerrige.. Har vært på fest med flere norske som har godt med penger som forsatt spleiser og sånn på drikke, og de gjemmer liksom drikken under bordet i en pose og drikker for seg selv.....20-30 aldern.

Jeg bor i oslo og har mange utlandske venner. På disse festene er det ALDRI for lite drikke! Hosten kjøper alltid inn masse drikke. De som tar med selv elsker å dele sin egen alkohol, og blir glad for å dele med andre. De har ikke no imot å bare få et glass av sin egen vin og dele resten. Det skal være en glede å dele med andre!

Så er vi ganske flink til å si hva vi skal ha med på fest på face å da. Har alltid en event gruppe.

Snyltere og gjerrigknarker henger vi ikke med.. Opplever vi at en er snylter/gjerrig 2 ganger så henger vi ikke med personen mer. Avsmak med sånne personer

Er vi 10-20 personer så er det alltid 1-2 vodka, 1-2 baccardi, 1-2 whisky, alltid 1 tequila flaske. Øl tror jeg faktisk alle mine venner har 5+ kasser hjemme hele tiden (polakker <3)

Join en party som er hos en utledning og sjekk selv, 9/10 av dem trenger du ikke å tenke på drikke!

Anonymous poster hash: 93598...76a
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg er vant med at vi drikker det vi tar med selv. Jeg drikker bare øl, så hvis jeg skulle vært med på en sånn spleisefest så hadde det i bare blitt til at jeg byttet en øl med en annen. Ser ikke helt poenget.

Skrevet

Jeg er ung, men har heller aldri hørt om dette.

Hvem står for maten?

Anonymous poster hash: c4679...6b4

Det gjør som regel den/de som inviterer, litt avhengig av situasjon.

Ved middag hos/med venner er det den som inviterer som holder maten. Jeg lager en knallgod karamallpudding, og ofte tar jeg med den som mitt bidrag, men det er en gest og ikke noe som forventes.

Ofte får jeg en telefon med spørsmål om hva som serveres, og da tar gjerne gjestene med vin som passer til maten, men det er som med karamaellpuddingen. En gest, ikke noe som forventes.

:heks:

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Aldri opplevd at man deler på drikken i Norge, hadde ikke likt det jeg heller,. I utlandet har jeg opplevd det flere ganger, men der er jo prisene noe annet, og også drikkekulturen... Men det har endt opp med mye øl på slutten av festen, noe jeg ikke kan drikke, så er ikke overbegeistret for konseptet, med mindre man har lik smak som de andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det i utlandet. Har bodd i Tyskland og Frankrike der det alltid var nok vin til alle, for å si det sånn.

I Norge pleier jeg bare å dele med f.eks. ei god venninne, at vi blir enige om at vi deler en flaske musserende først, også har vi en flaske gin som vi deler med flere. Ellers er jeg veldig vant til at man deler litt, men ikke alt. Altså, folk har litt ulik drikkerytme, og jeg har ofte fått en øl av folk jeg ikke kjenner tidlig på fest, fordi de ser/vet at når ølen er tom er det drinker til alle. Jeg er også vant til at vertskapet har en flaske eller to med musserende til de første som kommer, slik at alle får kost seg litt med det samme før man går over til det man vil ha. Så jeg foretrekker denne mellomvarianten, at ingen er gjerrige og at man ikke sitter og knuger på flaska si, men at det er aksept for at man tar med den drikken man selv vil ha.

Anonymous poster hash: f48e1...896
  • Liker 2
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg liker det i utlandet. Har bodd i Tyskland og Frankrike der det alltid var nok vin til alle, for å si det sånn.

I Norge pleier jeg bare å dele med f.eks. ei god venninne, at vi blir enige om at vi deler en flaske musserende først, også har vi en flaske gin som vi deler med flere. Ellers er jeg veldig vant til at man deler litt, men ikke alt. Altså, folk har litt ulik drikkerytme, og jeg har ofte fått en øl av folk jeg ikke kjenner tidlig på fest, fordi de ser/vet at når ølen er tom er det drinker til alle. Jeg er også vant til at vertskapet har en flaske eller to med musserende til de første som kommer, slik at alle får kost seg litt med det samme før man går over til det man vil ha. Så jeg foretrekker denne mellomvarianten, at ingen er gjerrige og at man ikke sitter og knuger på flaska si, men at det er aksept for at man tar med den drikken man selv vil ha.

Anonymous poster hash: f48e1...896

Veldig enig!

Skrevet

Det hadde jeg aldri orket altså. Jeg drikker så sent at når jeg hadde drukket et glass vin hadde det sikkert vært tomt på bordene..

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør som regel den/de som inviterer, litt avhengig av situasjon.

Ved middag hos/med venner er det den som inviterer som holder maten. Jeg lager en knallgod karamallpudding, og ofte tar jeg med den som mitt bidrag, men det er en gest og ikke noe som forventes.

Ofte får jeg en telefon med spørsmål om hva som serveres, og da tar gjerne gjestene med vin som passer til maten, men det er som med karamaellpuddingen. En gest, ikke noe som forventes.

Jeg mente hvem som stiller med maten på disse spleisefestene. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg mente hvem som stiller med maten på disse spleisefestene. :)

Aha. Da var det kanskje litt merkelig å sitere meg og forvente at jeg skulle forstå at det ikke var meg du spurte?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det konseptet som beskrives i HI er helt ukjent for meg også... og jeg trodde jeg kunne gjemme meg bak alderen min her, men tror ikke det nytter.

Mat, om det også var inne i bildet, var gjerne slik at alle tok med litt ulike ting, men alle holdt sin egen drikke.

Jeg ville heller ikke sette pris på å i praksis få dårlig drikke i bytte mot bedre drikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Er jeg buden bort så tar jeg med egen drikke + noe jeg vet vertene liker og som de kan kose seg med en annen gang. Alene.

Skrevet

Å ta med drikke og la alt gå i fellespott fungerer ikke for meg. Jeg er så kresen når det gjelder vin, at jeg kjøper den vinen jeg ønsker, og drikker den. Hadde jeg lagt den i potten, så kunne jeg jo risikere at jeg måtte drikke en vin jeg ikke likte istedet. Er det ikke best at alle kjøper det de liker best selv da? Enn at de må ta til takke med det som er igjen? Klart en stor fordel for de som ikke har råd til å kjøpe drikke, og som drikker så fort at de kan boltre seg i de beste godsakene, mens vi som drikker i et bedagelig tempo, må ta til takke med de kjipe restene? Nå har jeg ikke vært med på noe sånt, så jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Bare tenker at alle vet da best hva de selv liker å drikke, og da kjøper de jo det, så får alle noe de liker godt.

Når det er sagt, så tar jeg med drikke til meg selv, og så tar jeg gjerne med litt ekstra som alle kan forsyne seg av, da vi gjerne har litt i barskapet som vi ikke greier å drikke opp selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...